Herinnert u zich deze nog....?

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick

Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 25-04-2021 13:36

Aanvankelijk wilde ik deze nieuwe ‘rubriek’ starten onder de titel “do you remember?”, maar ik bedacht me net op tijd dat Gerard Kos een hekel heeft aan onnodig gebruik van de Engelse taal. Hij heeft ook gelijk, want “herinnert u zich déze nog...?” voldoet uitstekend aan datgene wat ik hiermee voor heb. In de jaren tachtig en mogelijk ook negentig hoorde ik de zin “herinnert u zich déze nog, déze nog, déze nog”, als ik me niet vergis bij Radio Veronica. Er werd dan een (half) vergeten grammofoonplaat uit een meer of minder ver verleden opgediept en gedraaid. Soms met een walm van mottenballen eromheen.
Ik wil datzelfde doen met weerfeitjes uit ‘het archief’. Anecdotes, curiosa, bijzonderheden. Over een jaar hoop ik de mijlpaal van 15.000 beschreven weerdagen te bereiken. Dat betekent meer dan 250 schriften volgekalkt en -geplakt met waarnemingen, metingen en weer(gerelateerde)gebeurtenissen. Dat persoonlijk ‘archief’ is al zo omvangrijk geworden dat ik zeker weet dat ik dat nooit van mijn leven allemaal meer zal kunnen nalezen. Dat hoeft ook niet, want meestal kabbelt het weer dag in dag uit gemoedelijk voort. Gewoon te saai, om allemaal door te spitten. Dat archief is hopelijk wel interessant als weer- en klimaatverslag, naar eigen ervaring en aan den lijve ondervonden. Al is de kans groot dat alles na mijn dood bij het oud papier belandt, al was het maar vanwege mijn slechte handschrift.
Kortom, met de moed der wanhoop blader ik af en toe door een willekeurig gekozen schoolschriftje, met hanenpoten en krantenknipsels, op zoek naar meteorologische memorabilia. Vorige week vond ik er eentje in weerschrift no. 70 (ik ben momenteel toe aan no. 246): de periode zaterdag 26 december 1992 (weerdag 4903) tot en met dinsdag 5 januari 1993 (weerdag 4911). In mijn toenmalige woonplaats Nieuw-Lekkerland (Alblasserwaard, tegenwoordig gemeente Molenlanden) mat ik op Tweede Kerstdag pas de eerste lichte nachtvorst van het seizoen, bijzonder laat dus. Dat was de wel aanzet tot een vorstperiode met tot tweemaal toe net geen strenge vorst, 7 ijsdagen en volop schaatsplezier (waaronder de bekende molentochten in de Alblasserwaard op 5 januari, de dag dat de dooi inviel). Opvallend was verder de dichte vuurwerkmist op Nieuwjaarsdag, die verkeersongelukken met 100 gewonden en 8 doden opleverde en de zware sneeuwval in Zuid-Italië, Griekenland en Algerije en op Sardinië en Sicilië.
Ik herinnerde me die dichte mist nog wel, evenals de schaatspret rond Oud & Nieuw, maar was vergeten dat dit was ingebed in anderhalve week vrieskou.

Sebastiaan

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Sebastiaan » 01-05-2021 17:35

De dichte mist kan ik me goed herinneren.

Plaats reactie