Condenseren

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Condenseren

Bericht door Gerben » 14-01-2022 14:06

Ik heb een vraag over condenseren...

Als water bv verdampt bij een wateroppervlaktetemperatuur van 10 graden zal het opstijgen, het water koelen en vervolgens bij condensatie hoger in de atmosfeer de energie/warmte teruggeven aan de atmosfeer.

Als de wateroppervlaktetemperatuur verhoogd wordt met bv 5 graden....wordt er dan evenredig veel warmte/energie teruggegeven aan de atmosfeer?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Condenseren

Bericht door Gerben » 18-01-2022 20:08

Antwoord van dhr Siegmund gehad. Ik ga er eens over nadenken

"De hoeveelheid waterdamp die lucht maximaal kan bevatten, ook wel de verzadigingsdampspanning genoemd, neemt toe met de temperatuur.

Een verhoging van de temperatuur met 1 graad geeft een verhoging van de verzadigingsdampspanning met ongeveer 7%.

De natuurkundige vergelijking die dit verband beschrijft heet de Clausius-Clapeyronvergelijking.

Dus als water bv 1 graad warmer wordt en de lucht boven het water zeg 7% vochtiger, dan zal als dat vocht condenseert er 7% meer warmte vrijkomen.

Zie ook https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... oe-kan-dat, dat ook ingaat op hoe de verdamping, en daarmee de neerslag, toeneemt als het warmer wordt.  Het is een subtiel onderwerp."

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Condenseren

Bericht door Johan » 13-04-2023 14:26

Hoe kan ik de natte bol temperatuur zien?

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Condenseren

Bericht door Johan » 13-04-2023 19:22

Gevonden

Plaats reactie