Optische waarneming circumhorizontale boog?

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Optische waarneming circumhorizontale boog?

Bericht door Gerard » 29-05-2021 08:42

Jaap Wilmer
Grappige waarneming rond 13.30 uur. Ik zag laag boven de ZZO-lijke horizon een opvallende roodverkleuring in een uitrafelende vliegtuigstreep. Was zelfs zichtbaar door het dunnere gedeelte van een dennenboom. Terwijl het spoor langzaam naar de horizon schoof veranderde de kleur langzaamaan in een soort smaragdgroen. Cumuluswolken op de voorgrond staken er "apart" tegen af. Mijn vermoeden is dat het hier ging om een circumhorizontale boog of althans een gedeelte ervan. Voor een benedenraakboog aan de grote kring (bestaat die inderdaad?) was de afstand tot de zon volgens mijn schatting te groot. De zonshoogte bedroeg op het moment van waarnemen zo'n 58 graden terwijl ik begreep, na onderzoek op internet, dat de minimale zonshoogte 55 graden moet zijn om een circumhorizontale boog te kunnen waarnemen. Interessant is de vermelding op internet dat de boog opvallend gekleurd is, iets wat mij óók meteen opviel.

Frank Nieuwenhuijs
Wat Jaap zag, moet inderdaad de circumhorizontale boog zijn geweest; de hoge-zonnestand-tegenhanger van de circumzenitale boog. Hier in Delft heb ik op de circ.hor.boog gelet, maar niet gezien. Wel was er rond 11.05 uur hier een vrij bijzondere halo zichtbaar, bestaande uit een groot deel van de 22 gr.kring, boven- en benedenraakboog, linker bijzon, gedeelten van de parhelische ring en de linker bijtegenzon 60 gr./bijzon van 120 gr..Foto's gemaakt. Momenteel een duidelijke 22 gr.kring om de zon.

Jaap Wilmer
Frank, Dank je wel voor je reactie. Helaas heb ik geen foto's gemaakt want ik geen camera waarmee je zoiets goed kunt vastleggen. Met een smartphone lukt dat niet echt. Ik had wél direct het idee iets bijzonders te zien.

Plaats reactie