Waarom meten in een horizontaal vlak?

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Waarom meten in een horizontaal vlak?

Bericht door Henk » 28-04-2019 11:05

Beste mensen.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan een globale zonestralingsmeter.
In de literatuur lees ik dat de metingen voor globale irradiatie in een horizontaal vlak worden gemeten.
Waarom is dat?
Als ik de meter 45 graden naar de zon toe kantel krijg ik een duidelijk hogere waarde.

Met vriendelijke groet,
Henk Siewert

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Waarom meten in een horizontaal vlak?

Bericht door Edward » 28-04-2019 23:01

Siewert, H.M.J. (Henk) schreef:
28-04-2019 11:05
Beste mensen.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan een globale zonestralingsmeter.
In de literatuur lees ik dat de metingen voor globale irradiatie in een horizontaal vlak worden gemeten.
Waarom is dat?
Als ik de meter 45 graden naar de zon toe kantel krijg ik een duidelijk hogere waarde.

Met vriendelijke groet,
Henk Siewert
Dit komt overeen met de hoeveelheid straling die het grondoppervlak (per oppervlakte-eenheid) binnenkrijgt. Dit geldt natuurlijk op een vlak landoppervlak (of zeeoppervlak) en in bergachtig terrein gemiddeld over een groter gebied ook.

Een deel van de straling wordt uiteraard ook weer gereflecteerd en dat kan men meten door het meetinstrument om te draaien, naar de grond gericht. Alleen is dit slechts representatief voor een klein gebiedje rond je meetopstelling (en als het oppervlak homogeen is, is het nog beter representatief dan wanneer er bij het meetinstrument inhomogeniteit voorkomt).

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Re: Waarom meten in een horizontaal vlak?

Bericht door Henk » 29-04-2019 10:59

Edward schreef:
28-04-2019 23:01
Siewert, H.M.J. (Henk) schreef:
28-04-2019 11:05
Beste mensen.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan een globale zonestralingsmeter.
In de literatuur lees ik dat de metingen voor globale irradiatie in een horizontaal vlak worden gemeten.
Waarom is dat?
Als ik de meter 45 graden naar de zon toe kantel krijg ik een duidelijk hogere waarde.

Met vriendelijke groet,
Henk Siewert
Dit komt overeen met de hoeveelheid straling die het grondoppervlak (per oppervlakte-eenheid) binnenkrijgt. Dit geldt natuurlijk op een vlak landoppervlak (of zeeoppervlak) en in bergachtig terrein gemiddeld over een groter gebied ook.

Een deel van de straling wordt uiteraard ook weer gereflecteerd en dat kan men meten door het meetinstrument om te draaien, naar de grond gericht. Alleen is dit slechts representatief voor een klein gebiedje rond je meetopstelling (en als het oppervlak homogeen is, is het nog beter representatief dan wanneer er bij het meetinstrument inhomogeniteit voorkomt).
Hallo Edward,

Dank voor je reactie.
Ik meet nu met mijn lichtmeter hoeveel lux er op de sensor valt.
De waarde die daaruit komt reken ik om naar W/m2.
Dat is dus, begrijp ik, een plat vlak van één vierkante meter.
Ik meet dus de straling die terplekke op de aarde valt.
Ik begrijp dat ook de reflectie van de grond wordt gemeten. Waarom doet men dat?
Nu was ik al van plan om niet alleen de totale straling maar ook de diffuse- en de directe straling te gaan meten.
Dat zou betekenen dat ik nog drie sensoren hierbij moet betrekken. Wordt een beetje kostbaar.
Misschien ga ik dan maar gebruik maken van fotodiodes ( BP103 ). Die ik dan weer kalibreer op de lux meter.
Afijn, het wordt steeds interessanter. En ook wel leuker zo…
:thatrocks:

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Waarom meten in een horizontaal vlak?

Bericht door Edward » 29-04-2019 23:39

Siewert, H.M.J. (Henk) schreef:
29-04-2019 10:59

Ik begrijp dat ook de reflectie van de grond wordt gemeten. Waarom doet men dat?
Nu was ik al van plan om niet alleen de totale straling maar ook de diffuse- en de directe straling te gaan meten.
Dat zou betekenen dat ik nog drie sensoren hierbij moet betrekken. Wordt een beetje kostbaar.
Ja, op een enkel station, maar bij de VWK is dat voor zover ik weet niet het geval. Zelfs instituten vinden het al snel kostbaar (ze gebruiken vaak dure en zorgvuldig gekalibreerde sensoren) en meten op vrijwel geen enkel meetstation alle componenten. Alleen op sommige stations zoals van universiteiten en bij KNMI te Cabauw worden reflectie, directe en diffuse straling apart gemeten.

Reflectie is van belang voor het klimaatsysteem. De totale reflectie wordt ook vanuit satellieten gemeten, maar er gebeurt daartussen nog van alles in de atmosfeer met de straling. Voor lokale meteorologie en ook het klimaatsysteem is het van belang dat we al deze stralingscomponenten begrijpen (en daar is meten natuurlijk onderdeel van). Weer- en klimaatmodellen moeten al die processen zo goed mogelijk nabootsen in hun simulaties.

Plaats reactie