Wat zijn Graaddagen.

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Dick
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-12-1995
Contacteer:

Wat zijn Graaddagen.

Bericht door Dick » 09-02-2019 12:46

Wat zijn graaddagen? Hoe bereken ik die, wat doe ik er mee en wat voor nut heeft dit als ik de uitkomsten op een rijtje zet.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat zijn Graaddagen.

Bericht door Edward » 09-02-2019 19:54

Scheer, D. (Dick) schreef:
09-02-2019 12:46
Wat zijn graaddagen? Hoe bereken ik die, wat doe ik er mee en wat voor nut heeft dit als ik de uitkomsten op een rijtje zet.
Graaddagen zijn vergelijkbaar met de koudegetallen (Hellmanngetal) en warmtegetallen (zomer). Alleen worden ze per uur berekend, waar de koudegetal en warmtegetal per dag worden berekend. Dus als de etmaalgemiddelde temperatuur 19,3 graden blijkt te zijn, kom je op een warmtegetal van 1,3 punten/graden (indien TG > 18: TG - 18 = warmtegetal). Voor graaddagen, kijkt men echter niet naar daggemiddeldes, maar naar kortere tijdstappen, volgens mij uren.

Voorbeeld: stel (hypothetisch) een etmaal had drie uren met als temperatuur 17,0 graden, zeven met 18,0 graden, zeven met 19,0 en zeven met 22,0 graden. Het aantal graaddagen ten opzichte van 18 graden is dan 7/24 * (19 - 18) + 7/24 * (22 - 18) = 7/24 + 28/24 = 1,46 graaddagen. Uren onder het criterium worden dus niet meegeteld. Je kan het criterium i.p.v. 18 ook op 17 (of een andere waarde) zetten. Het wordt gebruikt om te de plantengroei te vergelijken met wat je zou verwachten (ligt die op schema) in bijvoorbeeld de lente. Er zijn vast ook andere toepassingen. Je kan het ook t.o.v. bijvoorbeeld 0 graden berekenen en dan als koude graaddagen, om verwarmingsgegevens te vergelijken tussen koude en minder koude jaren.

Plaats reactie