Weerstationnetje dicht bij huis plaatsen.

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Tammo
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-03-2018

Weerstationnetje dicht bij huis plaatsen.

Bericht door Tammo » 17-03-2018 11:13

Als weerliefhebber, maar leek, wil ik een weerstationnetje dicht bij huis plaatsen. Budget 200 euro.
De vraag is; waar te plaatsen zodat er toch vrij nauwkeurige waarnemingen komen.
IK woon in een twee onder 1 kap en de tuin is op het noorden. Naast het huis, aan de oostkant staat een garage die tot einde van de tuin doorloopt.
Mogelijk kan ik op 1,5 meter boven de garage en op tien meter afstand van de woonblokken dat station plaatsen.
De wind uit zo en zw worden mogelijk afgezwakt door de woonblokken. Wind uit het zuiden blaast tussen woonblokken door. Verder heeft de wind behoorlijk vrij spel.
Wat kan ik aan nauwkeurigheid verwachten en is er een andere optie?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weerstationnetje dicht bij huis plaatsen.

Bericht door Edward » 17-03-2018 18:20

De beste locatie voor het meten in een tuin is op ongeveer 1,5 meter hoogte (hooguit 2 m) boven gras (eventueel andere zo laag mogelijke vegetatie) en zoveel mogelijk in de wind (dus in het midden). Dit geldt voor digitale instrumenten in een weerhut of schotelhut. Meer details zijn hier te vinden:
- inhoudsopgave complete richtlijnen https://www.vwkweb.nl/index.php?page=1767
- toelichting opstelling, hoofdstuk 3.1 https://www.vwkweb.nl/index.php?page=1772
- bijlage met enkele tips over meetapparatuur https://www.vwkweb.nl/index.php?page=1781

Dan de vraag over nauwkeurigheid. Ik neem aan dat dit betrekking heeft op de afwijkingen t.o.v. stations die op het platteland en in het vrije veld staan (eigenlijk verwijst nauwkeurigheid naar de fouten die ontstaan door imperfecties in instrumenten, en niet naar de opstelling). Die fout hangt zeer sterk af van de weersituatie: op dagen zoals vandaag met een stevige wind en bewolkt weer, maakt het niet zo uit of een meting in de bebouwde kom plaatsvindt, of in het weiland. Maar bij helder weer en weinig wind, kunnen de verschillen tussen de bebouwde kom en het weiland oplopen tot soms wel 2-4 graden. Dan is een meting in de bebouwde kom dus niet representatief voor een meting in het weiland. De intensiteit is behalve van wind en bewolking afhankelijk van het oppervlak in de omgeving: hoeveel gebouwen er in de omgeving staan en hoe hoog die zijn, hoeveel vegetatie er is, etc. Lokaal kunnen die effecten nog verder oplopen, dan eerder genoemde getallen (in bijzondere gevallen).
Om toch op de instrumentfout terug te komen (als die vraag ook van belang is): die hangt natuurlijk sterk van de kwaliteit van de instrumenten af, en dus deels van de prijs. Voor veel instrumenten van ongeveer 50 euro kunnen de afwijkingen zeker bij helder weer door slechte behuizing en invloed van straling ook in de schaduw of in een weerhut/schotelhut tot boven de 2 graden oplopen, maar als je naar de klasse 500-1000 euro gaat, komt de instrumentfout tot hooguit ongeveer 0,5 graden.
Laatst gewijzigd door Edward op 17-03-2018 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie