Kleur bliksem

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Ton
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-12-1992
Contacteer:

Kleur bliksem

Bericht door Ton » 30-08-2016 23:09

Op het www kan ik zeer weinig zinvolle informatie vinden over de kleur welke de bliksem kan aannemen. Veel meer dan dat paars een positieve ontlading is of samengaat met hagel/sneeuw en dat blauw met flinke regen samenvalt en dat de kleur intensiteit vooral ook gekoppeld is aan de luchtvochtigheid. Dit is zo ongeveer wel het enige. Paarse en blauwe bliksems heb ik ondertussen meermalen gefotografeerd, maar afgelopen zaterdagavond was er vanuit de regio Winterswijk vooral gele bliksem te zien in een bui die over de regio Münster - Osnabrück trok. Geel zou veel stof moeten betekenen. Maar het zicht was zeer goed en ik geloof niet dat deze bui uit stofwolken bestond. De afstand zou geen rol moeten spelen. Ik heb ook blauwe onweersbuien bij nacht vanuit Maarssen in de regio Breda op de foto.

Wie weet waar ik een gedegen verhandeling kan vinden over de kleur van de bliksem?

Groet,

Ton
Laatst gewijzigd door Ton op 30-08-2016 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Kleur bliksem

Bericht door Gerben » 05-09-2016 10:39

Ton schreef:Geel zou veel stof moeten betekenen. Maar het zicht was zeer goed en ik geloof niet dat deze bui uit stofwolken bestond.


Geel zou ook weinig zuurstof kunnen betekenen. Dan vind er onvolledige verbranding plaats. Die bui heeft waarschijnlijk veel roet- en fijnstoffen uit Ruhrgebied aangezogen.
Kleuren zeggen veel meer over samenstelling en temperatuur. Denk dat je dat beter kan googlelen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kleur bliksem

Bericht door Gerard » 05-09-2016 22:30

Dat denk ik niet. Het zuurstofgehalte varieert nauwelijks. Geel heeft meer te maken met padlengte en waterdampgehalte, toename van beide zorgt voor vermindering van de korte golflengtes en de langere (geel neigend naar rood) blijven over. Bij lage waterdampgehaltes in de winter en eventueel kortere afstand worden de kortere golflengtes violet (paarsachtig) en blauw veel minder verstrooid en dus blijven ze domineren.
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-09-2016 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie