stormgetal

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

stormgetal

Bericht door Gert » 18-11-2015 06:44

Beste weervrienden

|In de guidance stond vanmorgen het volgende te lezen

Het actuele stormgetal blijft achter bij de verwachtte waardes van de modellen. Uitschieter was de 12Z-run van ECMWF met ruim 4 (zien we vaker in dit soort situaties, dat EC de windstoten ruimtelijk gezien overschat), terwijl Harmonie gemiddeld rond 1 zit (dat zou een plaats in de top 50 vanaf 1970 betekenen


Weet iemand meer over het stormgetal. Wat is het precies en welke berekening ligt er onder ?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: stormgetal

Bericht door Edward » 18-11-2015 18:33

Bij Google is niet veel te vinden. Het stormgetal blijkt te zijn ontwikkeld door Tijm. Je krijgt een paar KNMI guidances waarin via weerwoord één resultaat stormgetallen uit het verleden presenteert. Die van 1990 had een stormgetal van 79, die van oktober 2013 van 18. Voor 25 juli dit jaar werd 24 uur tevoren een getal van 2,6 verwacht door Harmonie.
Ik vraag me af waarom er niet 1-2-3 KNMI documentatie te vinden is. In zo'n guidance is wel iets te vinden.

Guidance schreef:Voor het plaatsen in historisch perspectief van de door de modellen verwachte maximale windstoten is het mogelijk om te kijken naar het stormgetal van Tijm. Met behulp van dit getal zijn verleden stormen vanaf 1971 gerangschikt naar gemiddelde overschrijding van de windstoot die eens per jaar gemeten wordt. Deze gemiddelde overschrijding wordt vervolgens vermenigvuldigd met de fractie van het aantal stations met die overschrijding (en vervolgens nog met 10).


Als ik deze tekst lees, denk ik dat er een gewogen gemiddelde over alle stations in het land, van de herhalingstijd van de opgetreden windstoten wordt berekend. Maar echt duidelijk is de tekst voor mij nog niet.
Laatst gewijzigd door Edward op 18-11-2015 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: stormgetal

Bericht door Gert » 19-11-2015 06:40

Hallo Edward. Bedankt voor de info

Plaats reactie