Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 5

Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Oud-forumlid » 18-08-2014 22:03

, maar weet niet hoe dit het best aan te pakken. Ik heb al even naar de inhoudsopgaven van de weerspiegel gekeken en bij de weerbegrippenlijst.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-08-2014 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Karel » 20-08-2014 11:50

Een weersonde is een combinatie van weerballon met radiosonde. Informatie hierover is hier te vinden. Daar staan ook enkele verwijzingen naar bronnen.http://www.knmi.nl/search/search.cgi?cc=1&URL=http:%2F%2Fwww.knmi.nl%2Fcms%2Fcontent%2F9004%2Fweerballon_knmi_zorgt_voor_paniek&q=weersondes&wm=wrd
Wat deze weersondes o.a. aan waarnemingen opleveren is hier te vinden.
http://weather.uwyo.edu/upperair/sounding.html

Oud-forumlid
Berichten: 5

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Oud-forumlid » 21-08-2014 21:34

Bedankt Karel, met de tweede site ben ik bekend, ik zou graag meer info willen vinden hoe al die parameters te duiden. deze site heeft mooie links naar een meteorologische encyclopedie waar de definities worden gegeven, maar duiding ontbreekt. Hier hoop ik meer info over te vinden.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Gert » 23-08-2014 07:14

In de jaargangen 2011/2012 ( ik meen tijdens de winterperiode) heeft Hans Nienhuis een aantal zeer leesbare artikelen geschreven over het lezen/ gebruiken van soundingen. Je kunt deze Weerspiegels downloaden op de site. Klik op Weerspiegel en dan op jaargangen. Het is even zoeken maar dan heb je ook wat.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Edward » 23-08-2014 21:04

Gert schreef:In de jaargangen 2011/2012 ( ik meen tijdens de winterperiode) heeft Hans Nienhuis een aantal zeer leesbare artikelen geschreven over het lezen/ gebruiken van soundingen. Je kunt deze Weerspiegels downloaden op de site. Klik op Weerspiegel en dan op jaargangen. Het is even zoeken maar dan heb je ook wat.


Dat zijn o.a. 2012 januari, februari, april en mei geweest (voor die van mei gaat het over een artikel van Adrie Huiskamp). Daar is veel te vinden over hoe de sonderingsdiagrammen worden gebruikt voor het bepalen of er buien kunnen gaan vallen en of die met alleen regen of ook hagel, onweer of sneeuw kunnen brengen.

Oud-forumlid
Berichten: 5

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Oud-forumlid » 28-08-2014 22:02

Bedankt allemaal, ik ga deze artikelen bekijken . Zag dat je met Digital Atmosphere (vrij proberen) ook sonderingen kunt ophalen en gelijk in T-phi diagrammen krijgt uit gezet.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Edward » 28-08-2014 23:02

Mikkel schreef:Bedankt allemaal, ik ga deze artikelen bekijken . Zag dat je met Digital Atmosphere (vrij proberen) ook sonderingen kunt ophalen en gelijk in T-phi diagrammen krijgt uit gezet.


Kan ook op de site die Karel noemt, of op verschillende andere sites.

De Wyoming University (gratis, gewoon een website) laat ze er zo uitzien:
Afbeelding
(deze is van 28 juni 2011, een dag met flink onweer)

Er zijn ook andere sites, zoals deze, met modelverwachtingen (hieronder 48 uur vooruit, dus overmorgen, voor de omgeving van Utrecht):
Afbeelding
http://www-frd.fsl.noaa.gov/mab/soundings/java/

En op andere sites natuurlijk nog vele andere weergaves. Maar het is handig om de diagrammen eerst goed te snappen, dus de artikelen te lezen.

Afbeelding
Digital Atmosphere geeft ze op deze manier weer. Deze zeer onstabiele is van 5 mei 2012, Omaha (Nebraska, Verenigde Staten). Digital Atmosphere kost na een maand proberen ca 70 euro.

Afbeelding
Een speciaal programma voor sonderingen maakt ze zoals hierboven, maar is nogal prijzig (150-200 euro)
Laatst gewijzigd door Edward op 28-08-2014 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 5

Re: Ik ben een nieuw lid, ik zou graag info over weersondes vinden

Bericht door Oud-forumlid » 29-08-2014 20:44

Bedankt Edward, ik had nog niet ontdekt dat je de Wyoming data ook als grafieken kon laten zien! Ik zag alleen tabellen. Nu weet ik hoe het ook kan! Geweldig Ik moet maar eens een tijdje gaan studeren op al de informatie.

Plaats reactie