Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 29-11-2015 13:05

Sinds enige tijd zie ik op de Britse MetOffice weerkaarten die ik via de WeFax op 8040 kHz ontvang, alleen maar de Atlantische Oceaan en ligt West-Europa helemaal aan de rechterrand van de kaart (zie onderstaande afbeelding). Erg jammer, want zo kunnen wij op deze weerkaarten via de kortegolf niet meer de weerssystemen boven Centraal- en Oost-Europa zien. Terwijl dat eerder niet het geval was. Wat zou de reden zijn dat dit veranderd is?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniël op 29-11-2015 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Vraag over techniek

Bericht door Henk » 29-11-2015 14:53

Hallo Daniël,

Ik ben zeer geïnteresseerd in je korte golf ontvanger en het ontvangen en maken van deze kaarten.
Kun je daar meer over vertellen?

Groet,
Henk Siewert

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 29-11-2015 15:40

Ik gebruik een kortegolfontvanger die uitgerust is met een BFO (Beat Frequency Oscillator) om in SSB-modus het weerkaartsignaal te demoduleren. Het gaat hierbij om een Philips-wereldontvanger type D2935 die ik vanaf de line-out uitgang aangesloten heb op de line-in ingang van de geluidskaart in de PC. Het daadwerkelijk 'downloaden' van deze weerkaarten doe ik met het programma FlDigi. Als antenne heb ik een draad van 10m lang in de tuin gespannen.

Op 3855 kHz en 7880 kHz zit het weerfaxstation van de Deutseche Wetterdienst, op 4610 kHz en 8040 kHz zit het weerfaxstation van British MetOffice.

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Henk » 29-11-2015 16:08

@Daniël,

Dank.
Ik heb de W1HKJ website en de bestanden op Sourceforge gevonden.
Ga ik eens bekijken..
Eens kijken of ik ergens nog een shortwave ontvanger met SSB te pakken kan krijgen..
Zelf bouwen is wel een heel gedoe. Met al die spoelen en zo.
Van spoelen wikkelen wordt ik niet zo vrolijk.
De laatste ontvanger die ik had, Trio 9R... is al weer heel wat jaartjes geleden.

Groet,
Henk Siewert

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 29-11-2015 17:15

Heb je zelf wel eens een kortegolf ontvanger gebouwd, rechtuit met terugkoppeling, of zelfs een complete superhet, Henk?

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Henk » 29-11-2015 23:14

@Daniël,

Ja, een rechtuit heb ik wel eens gebouwd. Terugkoppelen leverden soms wel Mexicaanse honden op... Vonden ze thuis niet zo leuk om aan te horen.
Maar geen superhet.
Misschien wordt het tijd om weer eens wat te gaan maken.
Kan allicht met een germanium diode, een variabel c'tje en een spoeltje op een wc-rolletje beginnen. Ik heb nog 1N34A's liggen.
Maar, alle gekheid op een stokje, lijkt me eigenlijk wel leuk om weer eens een ontvangertje te bouwen.
Uit ervaring weet ik nog dat je door net naast de zender af te stemmen SSB redelijk kan ontvangen. Een goede BFO bouwen is (was) nog niet zo simpel.
Ik ga eens kijken wat er nu mogelijk is. met al die nieuwe IC's en MCU's moet toch wat te maken zijn.

Groet,
Henk Siewert

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 30-11-2015 09:48

Om verder over regeneratieve en superhetontvangers te discussiëren, kunnen we dat doen op de fora www.circuitsonline.net en www.theradioboard.com. Het is hier geen radio-forum.
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-11-2015 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Henk » 30-11-2015 11:14

@Daniël,

OK, dat is zo.
Het ging er mij alleen maar om hoe je die weerkaarten kunt ontvangen.
Verder heb ik alleen maar jouw vraag beantwoord.

Tot ziens op een van de andere forums dan maar.

Groet,
Henk Siewert

Plaats reactie