Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 15-11-2011 20:19

Thuis heb ik zelf een eenvoudige kortegolfsupertje gebouwd. Daarmee kan ik ook weerkaarten ontvangen. Deze zenders zijn te vinden op 3885 kHz en 8040 kHz. Nu kan ik met MScan van CombiTech wel weerkaartfaxen ontvangen, maar omdat het een demo versie is, krijg ik van die vervelende opmerkingen in de ontvangen weerkaart dat ik het moet aanschaffen. Weten jullie of ik op internet goede en gratis decodeerprogramma's kan krijgen om zulke weerkaarten te ontvangen?

Weerkaartfax ontvangen met demoversie Mscan van CombiTech (Wetterfax op 3885 kHz):
Afbeelding


Maak je de kaartjes svp maximaal 800 pixels eerst?
Alvast bedankt,
Beheer.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Vincent » 15-11-2011 20:31

Je plaatje is te groot. Afbeelding


Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 16-11-2011 18:40

Het is toch veel leuker om weerkaarten zelf te ontvangen via de kortegolf dan ze op internet te zien?

Hebben jullie meer ervaring met het zelf ontvangen van weerkaarten via de kortegolf? Ik gebruik namelijk een zelf gebouwede kortegolfsuperheterodyne met een aparte Beat Frequency Oscillator om de faxsignalen op een correcte manier via de geluidskaart van de PC te sturen.

Nu heb ik JVComm32 decoder op de PC geïnstalleerd, te vinden op http://www.jvcomm.de Alleen zijn de zwarte lijntjes soms wat wazig, waar wordt dat door veroorzaakt?

Afbeelding
Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door John » 16-11-2011 21:26

Ik ben over de kwaliteit van weerkaarten via internet zeer te spreken. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Gerard » 16-11-2011 22:21

Ik ontving 25+ jaar geleden weerfaxen, via Nagrafax facsimile: mooie scherpe kaarten. Ik kon de zesdaagse verwachting er wel uittrekken, die kwam 10:40 geloof ik van Offenbach. Ook de MetOffice Bracknell-prognosekaarten waren meer dan welkom. Na een jaar of 10 werd het door internet achterhaald.
We hadden daarvoor een 'waslijn' van 15 meter gespannen, dus echt korte golf was het niet echt. Afbeelding

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Henk » 17-11-2011 01:42

Ja, vroeger ...
Norddeich Radio 08.10 en 20.10u (2614 kHz) voor het laatste weer rondom de Oostzee en Duitse Bocht, en Shannon Volmet (o.a. 8957 kHz) voor de laatste meldingen van vliegvelden in Europa.

Ik vond het destijds (o.a. winter 78/79) prachtig via de (korte golf) radio informatie te krijgen, die elders niet (zo snel) te verkrijgen was. Maar nu is internet een prima alternatief, en bovendien uitgebreider/beter/sneller: satellietbeelden, analyse/prognose-kaarten, actuele waarnemingen, fora met plaatselijke info en foto's/filmpjes.

Let wel, dit is niet denigrerend bedoeld richting Mast. Ik heb veel respect voor mensen die proberen technieken onder de knie te krijgen, die als verouderd worden beschouwd. Een goede vriendin van mij zet teksten met loden letters en drukt dit zelf af, bijvoorbeeld voor nieuwjaarsgroeten.

Begin september 1859 vond een enorme uitbarsting op de zon plaats (zie [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859:3omyr06a]hier[/url:3omyr06a]). De bijbehorende geomagnetische storm legde het telegraafverkeer plat, en noorderlicht kon tot in het Caraïbisch gebied worden waargenomen.
Een soortgelijke uitbarsting nu zou satellieten, internationale telecom en internet volledig lamleggen. Misschien maar goed dat er nog altijd mensen zijn die de kennis hebben om 'klassieke' vormen van communicatie te bedrijven.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Daniël » 17-11-2011 12:11

@Gerard Kos:
schreef:We hadden daarvoor een 'waslijn' van 15 meter gespannen, dus echt korte golf was het niet echt.


Voor een goede ontvangst op de kortegolf heb je wel degelijk een waslijn van 15m nodig. Voor een optimaal resultaat gebruik je dan een antenne tuner om de antenne optimaal aan de ontvanger aan te passen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Goede gratis programma's om weerfaxen te ontvangen.

Bericht door Gerard » 17-11-2011 18:20

Mast schreef:@Gerard Kos:
schreef:We hadden daarvoor een 'waslijn' van 15 meter gespannen, dus echt korte golf was het niet echt.


Voor een goede ontvangst op de kortegolf heb je wel degelijk een waslijn van 15m nodig. Voor een optimaal resultaat gebruik je dan een antenne tuner om de antenne optimaal aan de ontvanger aan te passen.


OK! Dank voor de info, het was dus toch korte golf! Ik had me meer met de kaarten bezig gehouden en de zendprogramma's dan met de techniek erachter. Ik dacht dat de lengte van de draad ongeveer de golflengte aangaf, maar dan is blijkbaar 15 meter vrij kort!? (vanavond even de oude Blaupunkt radio bekijken).

Ik sluit me trouwens aan bij wat Henk heeft aangegeven: mooi om oudere technieken ook nog (weer) draaiende te houden. Afbeelding

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 28-11-2011 16:46

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie