Low-topped supercell trok op 6 mei 's middags langs Emmen

Weerfoto's, fotografie en fotoverslagen
Plaats reactie
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Low-topped supercell trok op 6 mei 's middags langs Emmen

Bericht door Daniël » 06-05-2015 17:52

Vandaag op 6 mei zag ik op de buienradar een low-topped supercell die vanaf de Veluwe naar het noordoosten richting Emmen trok. Ik zag dat aan de uitwaaierende neerslagecho (V-notch) en een hookecho. Zodoende ging ik deze supercell opwachten op een hoge bult vlakbij de Kleine Rietplas. Ik zag dat deze bui wel poogde om een wall-cloud te produceren, maar dat lukte eerst niet, zie onderstaande foto's. Later keek ik naar de achterkant van deze bui, toen die naar Ter Apel trok en zag ik dat het zich ontwikkelde tot een kleine HP-supercell. Op http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=2086087&tid=2086087 had ik vernomen dat deze bui ook flinke hagel bij Zwinderen produceerde. Meer door iemand anders gemaakte foto's van deze bui vanuit Wezep op de Veluwe gezien, staan op http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=2086071&tid=2086071.

Fotoserie low-topped supercell vanuit Emmen gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniël op 06-05-2015 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Low-topped supercell trok op 6 mei 's middags langs Emmen

Bericht door Edward » 07-05-2015 00:45

Lijkt me inderdaad een supercell te zijn geweest. Duidelijk ook omdat 'ie het lang heeft uitgehouden. Mooie foto's, al lijkt de kleur iets blauwer dan 'ie zou moeten zijn.
Het geeft wel weer aan wat er mogelijk is en dat lokaal toch gevaarlijke situaties optreden. Ook weer twee doden door een flinke blikseminslag in Amersfoort. Ik heb ook van verschillende mensen gehoord dat het in Amersfoort een zware ontlading was vanmiddag (door onweerwaarnemer van onze vereniging en uit andere bron).

Plaats reactie