Hoos noord van Schouwen

Weerfoto's, fotografie en fotoverslagen
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 61

Hoos noord van Schouwen

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2014 19:07

Gezien het brede uitzicht van Westkapelle tot aan Goeree (achter de Kop van Schouwen weliswaar). Ik zag behoorlijke updrafts tot ik even naar links keek en in een split second weet je het "JAJAJAJA! Dat is er een!" Duurde kort en werd door de wind (of denkelijk door de outflow vanuit het westen) weggeduwd en uiteindelijk vernietigd. Bij elkaar hooguit 3 minuten. Daarbij met 600 mm lens niet goed scherp gesteld helaas, maar goed die hioos zat denk ik op 10-15 km afstand. Ken slechter.

Als ik wist hoe je hier (in godesnaam!!) een foto kon plaatsen deed ik dat graag, maar het is mij onduidelijk en begrijp wel vaker niet hoe deze site in elkaar en al helemaal niet waarom het zo is. Inhoudelijk de beste weersite, visueel en praktisch vooroorlogs. Klaagmodus uit.

Een timelapse vind je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=o2JwDux6yhE&feature=youtu.be

Oud-forumlid
Berichten: 87

Re: Hoos noord van Schouwen

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2014 14:06

Zo zie je maar weer, dat er kennelijk veel vaker (water-)hoosjes/hozen voorkomen dan we misschien denken. De diverse foto's van hoosjes op de Waddenzee van bv. 5 augustus bewijzen dat wel weer denk ik. Ik was op Terschelling en vermoedde al dat er van alles gaande was dat ik net niet kon waarnemen. Ik zag minieme slurfjes onder de wolk die ik filmde. Vermoedelijke afstand een kilometer of 10 tot 15. Vanaf Texel en Vlieland waren op vermoedelijk hetzelfde moment heuse hoosjes/hozen te zien. De afstand aldaar schat ik dan op een km of 8 (?)
En dat is dan kennelijk het verschil tussen al of niet een echte hoos waarnemen...
Al eerder deze zomer zag ik aanzetten tot slurf-achtige structuren vanaf Terschelling. Voor mij dus mogelijke halve hozen, maar voor anderen wel degelijk hele... Ook regenbuien zijn overigens perfect in staat om een hoos te verbergen. Zelfs op minder dan 3 km afstand is er dan soms niks te zien....

Plaats reactie