Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Ko » 28-07-2023 23:53

Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen. Zal dramatische gevolgen teweegbrengen.
https://www.hln.be/milieu/golfstroom-zo ... ogle.nl%2F
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Ko » 04-08-2023 14:13

Een soort van vervolgnieuws op hierboven.

Warme Golfstroom in gevaar door broeikasgassen. Krijgen we vanaf 2057 elk jaar een Elfstedentocht?
https://scientias.nl/warme-golfstroom-i ... edentocht/

Ik ben benieuwd of dit echt gaat gebeuren. En zo ja, of we dan in de aanloop daar naartoe al langzaam gaan merken dat de maanden en seizoenen kouder gaan verlopen. Zou wel een stunt zijn, na 35 jaar extreme opwarming sinds 1988.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Gerard » 05-08-2023 16:05

Het zou alleen op bepaalde gebieden effect hebben in eerste instantie, wereldwijd zou de temperatuur nog steeds moeten stijgen.
Op wat langere termijn - als het noordpoolijs zou kunnen uitbreiden door het wegvallen van warmer oceaanwater - zou het weer wat kunnen afkoelen (albedo-effect). Ook zou de golfstroom weer op gang kunnen komen doordat de smelt gestopt wordt (en dus de aanvoer van verstorend zoet water).
Ik zou een jojo-effect verwachten met een periodiciteit van misschien wel 80 jaar.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Dick » 07-09-2023 17:12

Volgens mij levert het stilvallen van de Warme Golfstroom in West-Europa vooral koudere winters op. Misschien vergelijkbaar met het Oosten van Canada. Daar is ons land totaal niet op ingesteld en gaat heel veel narigheid opleveren. De hevige koudegolven gaan vermoedelijk net zoveel oversterfte opleveren als momenteel hittegolven in ons land veroorzaken. Wat dat betreft van de regen in de drup. Bovendien hoeven de zomers niet persé veel koeler te worden. Een strenge winter kan een matigende invloed op de zomer hebben, maar dat zal niet altijd het geval zijn. De zomers kunnen aan de oostkust van Canada ook verzengend zijn. Het stilvallen van de Warme Golfstroom kan ervoor zorgen dat West-Europa meer een landklimaat krijgt met minder westcirculaties en meer oostelijke winden. Daar zit ik ook niet echt op te wachten, eerlijk gezegd. Voor mij mag het vaker gaan winteren, maar ieder jaar een 'Arctic Blast' vind ik teveel van het goede.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Ko » 08-09-2023 09:40

Ik kan me niet voorstellen dat het dan daadwerkelijk zo extreem koud zal worden. De extreme kookpan in de rest van de wereld zal wellicht heus wel z'n invloed kunnen blijven uitoefenen zij het gematigd.

Misschien zal het dan vergelijkbaar worden met het oude klimaat uit de 20ste eeuw. Wat vaker een koudegolf als bijvoorbeeld februari 2012, januari 1997, januari 1985 dat lijkt me niet zo'n probleem. Misschien daardoor ook de zomers minder warm maar die onzekerheid was er altijd al.

Als ik moest kiezen tussen landklimaat of zeeklimaat dan toch het laatste. De vele oostelijke winden in de zomer is een nachtmerrie dus kies ik liever voor de westelijke winden. Nog beter westenwinden ' s zomers en oostelijke 's winters maar dat zal niet gaan.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Ko » 14-02-2024 11:42

Golfstroom in de Atlantische Oceaan nadert kritiek punt, en dat is een groot probleem
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... nt-klimaat
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Johan
Berichten: 294
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen

Bericht door Johan » 15-02-2024 18:56

Wat de gevolgen zijn weet men niet.

Plaats reactie