Straalstroom

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Straalstroom

Bericht door Gerben » 24-04-2022 14:47

Hoi Dick. Hoe zit het met de straalstroom op het zuidelijk halfrond? Daar ook meer meanders/blokkades?

"Misschien is het mijn verbeelding, maar dit jaar lijkt het weersverloop nog grilliger dan anders te zijn. Op het moment van schrijven is het Pasen. Het is half april en het heeft er alle schijn van dat we weer een hardnekkige lentedroogte zijn ingesukkeld. Met een overvloed aan zonneschijn en bovennormale temperaturen voor tenminste de rest van de maand. Dit nadat delen van het land werden vergast op een heus sneeuwdek op de eerste van deze maand. Met aansluitend lokaal matige nachtvorst. Waarna de eerste decade van april 2022 op meerdere stations recordnat verliep.

Zonnige dag Veluwe, 25 maart 2022

Verder terugkijkend lijken we van het ene in het andere uiterste te zijn gevallen. Die ‘grilligheid’ is dan vooral een afwisseling van hardnekkige patronen. Zo verliep januari rustig, met hogedrukdominantie en geregeld mist. Februari daarentegen was nat en onstuimig met drie stormen op rij. Maart tapte vervolgens uit een totaal ander vaatje. Deze maand werd extreem droog en uitzonderlijk zonnig. Op meerdere stations werden bestaande records op dit gebied gewoon verpulverd.

Als ik hier een verklaring voor zoek begeef ik me op glad ijs. Het gaat om ingewikkelde materie, waarover nog volop wordt gediscussieerd en vooral, op het scherpst van de snede, gedebateerd. Zeker als hierbij ‘klimaatverandering’ om de hoek komt kijken. Laat ik toch maar een poging wagen. Hardnekkige patronen wijzen op blokkades. Dit hangt weer nauw samen met vorm, voorkomen en ligging van de zogenaamde ‘Rossbygolven’. Als de straalstroom strak ‘gespannen’ is, met weinig of geen Rossbygolven, trekken in hoog tempo depressies vanaf de Atlantische Oceaan oostwaarts. Dit was in februari merendeels het geval, toen de straalstroom ook nog eens op onze breedtes lag. Bij een sterk meanderende straalstroom bestaat de kans op blokkades, met als resultaat weken lang hetzelfde weertype. Of zelfs maandenlang, zoals in de lente van 2020.

Rond de evenaar is het uiteraard een stuk warmer dan op de Noordpool. Dit temperatuurverschil bepaalt het weer en ook het klimaat op het noordelijk halfrond en jaagt de straalstroom aan. De straalstroom gaat ‘strakker’ staan als het temperatuurverschil groot is. Dit temperatuurverschil is de laatste decennia juist kleiner geworden. Dit komt omdat de temperaturen rondom de Noordpool sterker zijn gestegen dan in de gebieden rond de evenaar. Het gevolg is dat de straalstroom de neiging heeft log te gaan golven, waardoor de dynamiek van ons weer afneemt.

En dan zijn we op het terrein van ‘klimaatverandering’ beland. Is dat gevoel van een ‘sterkere grilligheid’ werkelijk aantoonbaar? En valt dat te rijmen met hardnekkige patronen in het weer? Op het eerste gezicht zijn grillig en hardnekkig met elkaar in tegenspraak. Toch kunnen deze twee heel goed samengaan. Maart 2022 verliep gortdroog en extreem zonnig in de landen rond de Noordzee en het zuiden van Scandinavië. Tegelijkertijd was het uitzonderlijk nat en somber in het oosten van Spanje. In de top van een stationaire Rossbygolf was het weer ook top, terwijl het in het dal met bakken uit de hemel kwam. Bij een andere, hardnekkige verdeling komen wij misschien in een dal terecht en trekken aan het kortste eind.

Ik heb niet de kennis en de kunde om te bewijzen dat het weer steeds grilliger wordt. Het is de laatste decennia wel beduidend warmer geworden, in alle seizoenen. Dat is niet alleen mijn eigen constatering, maar wijzen metingen ook uit. Ik heb eveneens het idee dat er vaker sprake is van hardnekkige blokkades. Deskundigen mogen uitvogelen of dat zo is en waardoor dit komt. Ik volg de discussies wel vanaf de zijlijn.

Dick Bravenboer."

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Straalstroom

Bericht door Daniël » 24-04-2022 18:16

Op dit moment zie je op de 500 hPa en de 200 hPa-kaart dat de straalstroom boven de Atlantische Oceaan en Europa zich splitst in twee delen, de noordelijke tak tussen Groenland en het zeegebied ten noorden van Noorwegen, daartussen het hardnekkige, afgesnoerde hogedrukgebied waar wij nu mee te maken hebben, en de zuidelijke tak (Subtropische straalstroom) vanaf de Cariben helemaal door tot boven Noord-Afrika. Is dat splitsen van de straalstroom in twee takken, met daartussen een hogedrukgebied, de hoofdoorzaak van dat blokkades zo hardnekkig kunnen zijn en waar wordt dat splitsen door veroorzaakt?

GFSOPNH12_6_2.png
GFSOPNH12_6_1.png
GFSOPNH12_6_22.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie