Zorgt AGW voor meer blokkades

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Zorgt AGW voor meer blokkades

Bericht door Sebastiaan » 11-04-2022 11:53

https://www.carbonbrief.org/jet-stream- ... her-events
Interessant artikel kun je hierboven vinden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zorgt AGW voor meer blokkades

Bericht door Gerben » 16-04-2022 21:11

Er staat verrassend weinig informatie in. Veel moet er nog onderzocht worden.
Enige wat is waargenomen zijn meer blokkades in de zomer boven Groenland. Veel minder neerslag dus waardoor gletsjers slinken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zorgt AGW voor meer blokkades

Bericht door Daniël » 18-04-2022 19:21

Ik denk dat AGW wel degelijk voor meer en vooral ook voor meer hardnekkige blokkades zorgt. Is vooral in toenemende mate het geval sinds het jaar 2000. Waarbij we dan wekenlang, soms wel maanden, met droogte te maken hebben, of wekenlang erg nat weer. De wisselvalligheid die we in het oude klimaat het gehele jaar door hadden, is nu echt wel uit. Ik kijk er niet raar van op dat we hier in Europa t.g.v. de klimaatverandering zelfs met droogtes te maken krijgen die zelfs wel jarenlang achter elkaar zullen duren, ook wel megadroogtes.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zorgt AGW voor meer blokkades

Bericht door Gerben » 18-04-2022 22:55

Daniël schreef:
18-04-2022 19:21
Ik denk dat AGW wel degelijk voor meer en vooral ook voor meer hardnekkige blokkades zorgt. Is vooral in toenemende mate het geval sinds het jaar 2000. Waarbij we dan wekenlang, soms wel maanden, met droogte te maken hebben, of wekenlang erg nat weer. De wisselvalligheid die we in het oude klimaat het gehele jaar door hadden, is nu echt wel uit. Ik kijk er niet raar van op dat we hier in Europa t.g.v. de klimaatverandering zelfs met droogtes te maken krijgen die zelfs wel jarenlang achter elkaar zullen duren, ook wel megadroogtes.
Vroeger had je meer blokkades in de winter. Nu is er in de winter nooit meer wat geblokkeerd

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zorgt AGW voor meer blokkades

Bericht door Daniël » 19-04-2022 08:53

Gerben schreef:
18-04-2022 22:55
Daniël schreef:
18-04-2022 19:21
Ik denk dat AGW wel degelijk voor meer en vooral ook voor meer hardnekkige blokkades zorgt. Is vooral in toenemende mate het geval sinds het jaar 2000. Waarbij we dan wekenlang, soms wel maanden, met droogte te maken hebben, of wekenlang erg nat weer. De wisselvalligheid die we in het oude klimaat het gehele jaar door hadden, is nu echt wel uit. Ik kijk er niet raar van op dat we hier in Europa t.g.v. de klimaatverandering zelfs met droogtes te maken krijgen die zelfs wel jarenlang achter elkaar zullen duren, ook wel megadroogtes.
Vroeger had je meer blokkades in de winter. Nu is er in de winter nooit meer wat geblokkeerd
Nu zijn er meer en ook meer hardnekkige blokkades in de lente, zomer en herfst.

Plaats reactie