IPCC

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: IPCC

Bericht door Sebastiaan » 15-08-2021 18:51

De rechtszaak tegen de Staat is nodig omdat er een existentiële crisis op ons afkomt en de overheid te weinig doet. Ipv de schuld bij Urgenda te leggen, zou je dat moeten doen bij de overheid. En dan vooral de CDA, VVD. In het NRC van dit weekend staat daar een uitstekend verhaal over.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 15-08-2021 19:11

Sebastiaan schreef:
15-08-2021 18:51
De rechtszaak tegen de Staat is nodig omdat er een existentiële crisis op ons afkomt en de overheid te weinig doet. Ipv de schuld bij Urgenda te leggen, zou je dat moeten doen bij de overheid. En dan vooral de CDA, VVD. In het NRC van dit weekend staat daar een uitstekend verhaal over.
Er is veel meer aan hand op deze planeet. Dit IPCC-rapport is alleen gericht op CO2. Dat is niet goed als je het paar duizend maal sterkere H2O nergens bij betrekt. H2O verklaart ook de opwarming. Beter zelfs! Ik snap wel waarom die klimaatmodellen van Oldenborgh steeds niet uitkomen. Hij is steeds verrast.
Politiek is niet interessant. Heb op zaterdag voor de verkiezingen met GroenLinks zitten appen dat als je een miljoen huizen wilt bouwen dan nooit de groenste partij kunt zijn. Dat snappen zij niet.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: IPCC

Bericht door Sebastiaan » 16-08-2021 18:14

Gerben schreef:
15-08-2021 19:11
Sebastiaan schreef:
15-08-2021 18:51
De rechtszaak tegen de Staat is nodig omdat er een existentiële crisis op ons afkomt en de overheid te weinig doet. Ipv de schuld bij Urgenda te leggen, zou je dat moeten doen bij de overheid. En dan vooral de CDA, VVD. In het NRC van dit weekend staat daar een uitstekend verhaal over.
Er is veel meer aan hand op deze planeet. Dit IPCC-rapport is alleen gericht op CO2. Dat is niet goed als je het paar duizend maal sterkere H2O nergens bij betrekt. H2O verklaart ook de opwarming. Beter zelfs! Ik snap wel waarom die klimaatmodellen van Oldenborgh steeds niet uitkomen. Hij is steeds verrast.
Politiek is niet interessant. Heb op zaterdag voor de verkiezingen met GroenLinks zitten appen dat als je een miljoen huizen wilt bouwen dan nooit de groenste partij kunt zijn. Dat snappen zij niet.
Alsof ze h20 niet meenemen :o

De klimaatmodellen van Oldenborgh is zijn verrassing, gaat over extremen. Hij is niet verrast door de opwarming van de aarde door broeikasgassen. De modellen berekenen dat prima.

Mbt Gl. Je kunt wel een miljoen huizen bouwen en tegelijkertijd groen zijn, als je de economie aanpast. En dat is precies wat GL wil.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 16-08-2021 18:28

Sebastiaan schreef:
16-08-2021 18:14
Gerben schreef:
15-08-2021 19:11
Sebastiaan schreef:
15-08-2021 18:51
De rechtszaak tegen de Staat is nodig omdat er een existentiële crisis op ons afkomt en de overheid te weinig doet. Ipv de schuld bij Urgenda te leggen, zou je dat moeten doen bij de overheid. En dan vooral de CDA, VVD. In het NRC van dit weekend staat daar een uitstekend verhaal over.
Er is veel meer aan hand op deze planeet. Dit IPCC-rapport is alleen gericht op CO2. Dat is niet goed als je het paar duizend maal sterkere H2O nergens bij betrekt. H2O verklaart ook de opwarming. Beter zelfs! Ik snap wel waarom die klimaatmodellen van Oldenborgh steeds niet uitkomen. Hij is steeds verrast.
Politiek is niet interessant. Heb op zaterdag voor de verkiezingen met GroenLinks zitten appen dat als je een miljoen huizen wilt bouwen dan nooit de groenste partij kunt zijn. Dat snappen zij niet.
Alsof ze h20 niet meenemen :o

De klimaatmodellen van Oldenborgh is zijn verrassing, gaat over extremen. Hij is niet verrast door de opwarming van de aarde door broeikasgassen. De modellen berekenen dat prima.

Mbt Gl. Je kunt wel een miljoen huizen bouwen en tegelijkertijd groen zijn, als je de economie aanpast. En dat is precies wat GL wil.
Precies de H2O molecuul voorspeld de extremen. Oldenborgh zegt telkens dat hij verrast is. Ik niet. Ik geloof dat het 1998 was dat ik het op de universiteit van Mexico City al voorspelde.
Die extremen die Oldenborgh verrassen daar ben ik al bijna 45 jaar mee bezig. De wereld om me heen veranderde heel snel en volgens de natuurkunde moet je dan een reactie krijgen.

Het feit dat de modellen van Oldenborgh geen extremen voorspellen geeft aan dat ze niet goed zijn. H2O voorspeld dat wel. Daar heb je niet eens een model voor nodig. Dat zie je als 54 jaar rondloopt op deze planeet
Laatst gewijzigd door Gerben op 16-08-2021 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 16-08-2021 18:31

"Alsof ze h20 niet meenemen "

Dat doen ze niet. Dat heb ik op mail van het KNMI. In de toekomst schrijft men...
Wel in weerberichten/weermodellen schreven ze erbij🤣
Laatst gewijzigd door Gerben op 16-08-2021 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 16-08-2021 18:36

"Mbt Gl. Je kunt wel een miljoen huizen bouwen en tegelijkertijd groen zijn, als je de economie aanpast. En dat is precies wat GL wil."

We hebben niet de ruimte om 1 miljoen huizen groen te bouwen

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 16-08-2021 18:54

En laatst las ik ook dat het model de bewolking (H2O) niet goed kon voorspellen. Heel simpel. Er is minder bewolking en veel meer zon. Daar heb je geen satellieten, klimaatmodellen of zonurenmeters voor nodig. Dat kan men zelf wel begrijpen als je in je leven een beetje natuurkundig hebt opgelet.
Voor de temperatuur geldt hetzelfde. Geen thermometer voor nodig of het hier in die 54 jaar dat ik hier rondloop warmer is geworden

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 03-09-2021 10:42

Verrassend!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 03-09-2021 13:34

Daar staat Miep de denktank. Ik lig werkelijk helemaal in een deuk 🤣🤣 Ga een biertje nemen en straks naar Max kijken.
Max is wereldtop. Miep is wereldgetob.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... li=BBoPOOe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC

Bericht door Gerben » 03-09-2021 17:05

Nog meer vakwerk!

Tropische bossen meer CO2 op dan gedacht

Redactie

 

1 uur geleden

© Copyright Faqt

Er is goed nieuws voor de planeet: tropische bossen nemen veel meer CO2 op dan tot nu toe aangenomen. Het betekent dat de voorspellingen over klimaatverandering moeten worden veranderd. Een internationaal team van wetenschappers is in de bossen rond de bergen van centraal Afrika op onderzoek uit geweest en zag dat de bomen daar 60 procent meer broeikasgas opnamen dan eerder verwacht. De publiceerden daarover in Nature.

Het betekent dat we die bossen in de toekomst nog beter moeten beschermen tegen kap, want anders komt er dus veel CO2 vrij.

Bomen zijn een van de belangrijkste manieren om CO2 uit de atmosfeer te halen. Via fotosynthese komt het gas in het hout terecht, waar het zit opgesloten tot de boom vergaat. Dat kan eeuwen of zelfs millennia duren. Tropische bomen zijn tot 50 procent beter in dat opslaan dan bomen in onze omgeving. Ze groeien snel en bevatten veel hout per kubieke centimeter. Tot nu toe dachten wetenschappers dat tropische bomen minder capaciteit kregen naarmate ze hoger lagen of verder van de evenaar.

Maar dat is niet zo, blijkt nu. De onderzoekers namen monsters in 44 gebergteregio's in twaalf Afrikaanse landen. Daaruit bleek dat ook hoger gelegen bomen 150 ton CO2 per hectare opnemen, bijna hetzelfde als lager gelegen oerwoud. Omdat er nogal wat van dat soort hogere oerwouden zijn in Afrika, scheelt dat behoorlijk op de wereldwijde balans van CO2. Maar het betekent dus ook dat we nog voorzichtiger moeten zijn met het oerwoud.


Joh! En niet alleen met het tropische bos....


https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetens ... li=BBoPEwG

Plaats reactie