Politiek en klimaat

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerard » 15-03-2021 23:22

Het gaat om de concentratie Gerben, van de genoemde stoffen zit geen noemenswaardige concentratie in zeewater, zeker niet t.o.v. het zout dat er al in opgelost zit. En nu schrijf je weer vertraagd i.p.v. vertraagt. Rommelen op de telefoon met (verkeerde) woordvoorspelling?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerben » 16-03-2021 20:35

Gerard schreef:
15-03-2021 23:22
Het gaat om de concentratie Gerben, van de genoemde stoffen zit geen noemenswaardige concentratie in zeewater, zeker niet t.o.v. het zout dat er al in opgelost zit. En nu schrijf je weer vertraagd i.p.v. vertraagt. Rommelen op de telefoon met (verkeerde) woordvoorspelling?
Deze smartphone is de domste die ik ooit heb gehad. Haalt ook 3 talen door elkaar en ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.

Maarreh Gerard, het gaat om het aantal deeltjes. Dus zelf een beetje beter lezen kan ook.
Nergens schrijf ik dat het vriespunt een aantal graden is gedaald door vervuiling. Een kleine verzoeting levert ook meer ijs op....dat is te lezen op de site van het KNMI.
Dus vervuiling levert minder ijs op bij gelijke temperatuur.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... 4e94055417

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerard » 17-03-2021 22:52

Je schreef: "Het vriespunt gaat wel naar beneden als er andere stoffen worden bijgevoegd. Dat heb ik als kind al talloze keren getest. En ook warmt het sneller weer op. Ook dat heb ik als kind al talloze keren getest
Alle stoffen Gerard dat kun je lezen. Ik heb het vroeger met suiker, ketchap, maggie, duivenstront, urine etc etc getest. Het vertraagt allemaal...."

En in jouw laatste bericht:"het gaat om het aantal deeltjes". Er staat niets over deeltjes in het artikel waarnaar je verwijst. De enige deeltjes die ik zie zijn die van jouw opgetrokken rookgordijn, die het zicht belemmert op wat je beweerde, namelijk dat het bevriezen en smelten van zeewater door verontreiniging zou zijn beïnvloed, waarbij je tal van stoffen noemt.

Het artikel waar je naar verwijst was mij bekend, het beschrijft de gevolgen van de opwarming bij de zuidpool waardoor er meer zee-ijs kan ontstaan, tenminste, zolang er (nog) aanvoer van landijs mogelijk is.
Ik zie niet wat het te maken heeft met deeltjes of ketchup of ketjap.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerben » 17-03-2021 23:43

Gerard schreef:
17-03-2021 22:52
Je schreef: "Het vriespunt gaat wel naar beneden als er andere stoffen worden bijgevoegd. Dat heb ik als kind al talloze keren getest. En ook warmt het sneller weer op. Ook dat heb ik als kind al talloze keren getest
Alle stoffen Gerard dat kun je lezen. Ik heb het vroeger met suiker, ketchap, maggie, duivenstront, urine etc etc getest. Het vertraagt allemaal...."

En in jouw laatste bericht:"het gaat om het aantal deeltjes". Er staat niets over deeltjes in het artikel waarnaar je verwijst. De enige deeltjes die ik zie zijn die van jouw opgetrokken rookgordijn, die het zicht belemmert op wat je beweerde, namelijk dat het bevriezen en smelten van zeewater door verontreiniging zou zijn beïnvloed, waarbij je tal van stoffen noemt.

Het artikel waar je naar verwijst was mij bekend, het beschrijft de gevolgen van de opwarming bij de zuidpool waardoor er meer zee-ijs kan ontstaan, tenminste, zolang er (nog) aanvoer van landijs mogelijk is.
Ik zie niet wat het te maken heeft met deeltjes of ketchup of ketjap.
Uit de link die ik geplaatst heb:

"De mate van vriespuntsdaling is namelijk niet afhankelijk van de soort opgeloste stof, maar alleen van het aantal opgeloste deeltjes. Hoe meer deeltjes er opgelost zijn, hoe meer het vriespunt van het oplosmiddel daalt."

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerben » 17-03-2021 23:47

Gerard schreef:
17-03-2021 22:52
Je schreef: "Het vriespunt gaat wel naar beneden als er andere stoffen worden bijgevoegd. Dat heb ik als kind al talloze keren getest. En ook warmt het sneller weer op. Ook dat heb ik als kind al talloze keren getest
Alle stoffen Gerard dat kun je lezen. Ik heb het vroeger met suiker, ketchap, maggie, duivenstront, urine etc etc getest. Het vertraagt allemaal...."

En in jouw laatste bericht:"het gaat om het aantal deeltjes". Er staat niets over deeltjes in het artikel waarnaar je verwijst. De enige deeltjes die ik zie zijn die van jouw opgetrokken rookgordijn, die het zicht belemmert op wat je beweerde, namelijk dat het bevriezen en smelten van zeewater door verontreiniging zou zijn beïnvloed, waarbij je tal van stoffen noemt.

Het artikel waar je naar verwijst was mij bekend, het beschrijft de gevolgen van de opwarming bij de zuidpool waardoor er meer zee-ijs kan ontstaan, tenminste, zolang er (nog) aanvoer van landijs mogelijk is.
Ik zie niet wat het te maken heeft met deeltjes of ketchup of ketjap.
Minder deeltjes zout dus meer ijs volgens Oldenborgh. Meer deeltjes vervuiling dus minder ijs volgens Gerben. Ik heb het niet specifiek over het zeeijs op Antarctica. Noordpool zal meer vervuild zijn. Logisch ook

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Politiek en klimaat

Bericht door Gerard » 19-03-2021 22:05

Zee-ijs. is de schrijfwijze, velen schrijven het met klinkerbotsing, maar het hoort zonder botsing, zelfs KNMI schrijft het verkeerd in het eerder genoemde artikel, waarin ik geen deeltjes kon vinden.
Het blijkt dus om de eerder genoemde link in Wikipedia te gaan.
Er staat: "De opgeloste deeltjes zijn: het aantal moleculen....." Onder deeltjes versta ik geclusterde moleculen, geen losse. Hydrosol(en) kan je deeltjes noemen, identiek aan aerosol, losse moleculen in de lucht noemen we ook geen deeltjes, luchtstofdeeltjes zijn deeltjes bestaande uit agglomeraten van moleculen. Zeezoutdeeltjes in de lucht zoals je die boven zee veel vindt zijn bijvoorbeeld heel veel moleculen bijeen, ontstaan uit verdampte zeewaterdruppeltjes. Het is verkeerd opgeschreven in het bedoelde fragment in Wikipedia.

Zout in water opgelost bestaat voornamelijk uit de ionen Na en CL en in zeewater zit ook nog een significante hoeveelheid Mg en SO4. Ook ionisch. Welke andere moleculen zouden in dermate grote hoeveelheden in zeewater zitten dat ze het proces van bevriezen en smelten kunnen beïnvloeden? Ik weet welke deeltjes - dus geen moleculen - er in flinke hoeveelheden in het zeewater zitten, maar dat zijn niet die, die jij genoemd hebt. En of ze genoemde processen beïnvloeden, i.i.g. wel als ijs veel zonnestraling te verwerken krijgt, zoals in de bergen op hogere breedtes.
Vervuild ijs op de noordpool en Groenland: ik zie toch voornamelijk zandafzettingen, maar er zal ook wel roet bij zitten van alle onvolledige verbrandingen. Slecht afgestelde of te zwaar belaste diesels, bosbranden, paasvuren, vreugdevuren, (slecht gestookte) houtkachels et cetera.

Plaats reactie