Bedankt Gerard!Gerard schreef: ↑18-07-2020 00:45Zeker India en China hebben regelmatig net zo'n slechte luchtkwaliteit als die in Londen in december 1952, In GB is de Clean Air Act toen gekomen om herhaling te voorkomen. In China is inmiddels wel actie ondernomen om de luchtkwaliteit te verbeteren.Karel schreef: ↑17-07-2020 20:06Inderdaad in Europa is de vermindering in het aerosol sinds de jaren 80 van de vorige eeuw sterk. Elders in de wereld is de ''afname" sterk verschillend van die in Europa (o.a. India en China).
In Europa heeft de afname van het vliegverkeer wel invloed gehad op de zonneschijnduur aan de grond.
Analyse van de satellietgegevens over 2019 en 2020 op wereldschaal zal nader uitsluitsel moeten geven over de mogelijke invloed van de terugval van de activiteiten op de stralingsbalans in 2020.
De afname van het vliegverkeer heeft nauwelijks invloed gehad op de zonneschijnduur, op een paar dagen hooguit en dan voornamelijk op de intensiteit, vrijwel niet op de duur. De meteorologische omstandigheden in de recordzonnige periode waren zodanig dat contrails niet wilden/konden uitgroeien. De weinige vliegtuigen die wel nog vlogen hadden steeds direct oplossende condenssporen (op een enkele dag na), duiden op goed ontwikkelde hogedrukgebieden. Ik heb er dagelijks op gelet.
Ik heb dat vaak moeten uitleggen in die zonnige maanden. Het waren gewoon meestal geen goede omstandigheden voor het ontstaan van contrails. Mensen dachten heel vaak dat er helemaal niet werd gevlogen. Dat was natuurlijk niet zo. Wel een stuk minder natuurlijk. Maar ik heb vaak gezegd dat ze dan eens een vliegtuig moesten proberen te spotten en dan kijken wat er met de uitstoot van het vliegtuig gebeurde.