De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Gerard » 19-07-2020 15:41

Gerben schreef:
19-07-2020 12:05
Kijk, veel water zat er niet in de lucht in de laatste decade van maart. 22 maart was geloof ik de blauwste dag ooit

https://www.wetterzentrale.de/extremes_ ... extreem=UG
Wie bepaalt dat het de blauwste dag ooit was? Is er een blauwheidsmeter ergens geïnstalleerd? Voor diepblauwe hemel moet je droge continentale lucht hebben, liefst arctisch continentaal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Gerben » 20-07-2020 20:33

"Hoe blauw is de hemel?
De onbewolkte lucht is blauw ten gevolge van de zogenoemde Rayleighverstrooiing, naar Nobelprijswinnaar (1904) Lord Rayleigh die een theoretische beschrijving gaf van de verstrooiing van zonlicht aan atmosferische moleculen. Zonder wolken, vocht en vervuiling geeft de Rayleighatmosfeer een theoretische limiet voor de blauwheid van de atmosfeer. In de werkelijke atmosfeer worden de kleuren van het zonlicht gelijkmatiger verstrooid en is de hemel minder blauw en bleker van kleur. De zonnestraling in de Rayleighlimiet kunnen we uitrekenen; de werkelijke zonnestraling wordt in Cabauw gemeten voor zowel de directe component (uit de richting van de zon) als de diffuse component (vanuit alle richtingen van de rest van de hemel). De verhouding van deze componenten, uitgedrukt als percentage van de perfect blauwe Rayleighatmosfeer, geeft een geschikte maat voor de blauwheid van de hemel."

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... arsluchten

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Gerard » 20-07-2020 22:55

Ja dat is een mooie benadering, maar niet helemaal correct, want fijn aerosol veroorzaakt ook blauwzweem, zoals ik hiervoor al aangaf, vooral als de lucht erg droog is en dan is er juist meer strooilicht, indirect licht dus. De methode is wel goed om de afwezigheid van aerosol en cirrus aan te tonen. Dat het schoner is geweest dan normaal is zonder meer logisch. Dat er meer zonuren zijn geweest en vaker totaal blauwe hemel heeft alleen met het weer te maken.

Voor de periode 2005 – 2020 berekenden we zo per dag de blauwheid van de hemel (figuur 3). De maximale blauwheid voor deze periode blijkt rond de 77 procent te zijn, gemeten op 15 februari 2019. Als we naar de top 20 van 'blauwe' dagen kijken, blijken 22 en 31 maart van dit jaar op de zevende (69 procent) en dertiende (66 procent) plaats te komen. Deze dagen zijn dus zeker bijzonder maar er zijn 'blauwere' dagen voorgekomen; dit is mogelijk als de aanvoerrichting vanuit noordelijke, relatief schone regionen is. De afwezigheid van zowel vliegtuigstrepen als sluierbewolking (veroorzaakt door het persistente hogedrukweer en geholpen door het verminderde vliegverkeer) en de verlaagde hoeveelheid luchtvervuiling hebben de afgelopen weken ideale omstandigheden voor blauwe luchten gecreëerd. Opvallend is overigens dat de meeste dagen in deze top 20 in recente jaren voorkomen; een interessant feit dat we nader zullen onderzoeken.

15 februari 2019 aan de top, je ziet dat er zonder stilleggen van (vlieg)verkeer zeer schone lucht mogelijk is.

.....geholpen door het verminderde vliegverkeer) en de verlaagde hoeveelheid luchtvervuiling hebben de afgelopen weken ideale omstandigheden voor blauwe luchten gecreëerd....

Slechts enkele dagen waren geschikt voor de vorming van vliegtuigstrepen, maar dan is er ook altijd wat andere cirrus aanwezig. Bij totaal onbewolkte hemel hebben condensstrepen geen bestaanskans omdat dan de lucht dalende is. Dus een totaal blauwe hemel doordat er geen vliegtuigen waren - wat hier gesuggereerd wordt - is onzin.

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Willem » 31-12-2020 17:06

Koude-reservoir

Eerder deze maand heb ik onder 'winter 2021' mijn bevindingen geplaatst mbt. het resultaat van wat knutselwerk in die lange donkere wintermaanden (zoals onze voorouders zich bezig hielden met houtsnijwerk, breien en andere binnen-klusjes; en dat alles bij een knappend haardvuur en een olielamp ....).
Het ging over het idee, dat er voor een beetje Hollandse winter sprake moet zijn van voldoende kou niet te ver weg.
Omdat we op dat andere forum vooral onze frustraties uiten over niet gerealiseerde, maar veelbelovende, x-daagse weerkaarten, zet ik mijn verhaaltje hier, onder 'klimaat-verandering', nogmaals:

We hebben het hier (VWK/winter 2021) regelmatig over het ontbrekende of te ver weg liggende koude-reservoir (en geven dan vaak de Rus de schuld).
Want zelfs als het een keer uit de sectoren NW-O waait, gebeurt er voor de winterliefhebber nog niks.
Nou maak ik beroepshalve (waterbouw-docent/-adviseur) wel eens een 'modelletje' tbv. een ontwerp van een dijk, duin of windmolen.
Dus dat heb ik eens geprobeerd voor de atmosfeer van het NH. Simpelweg de halve bol als een bak beschouwd, met een koud en een warm deel.
Tussen beide delen zit dan een denkbeeldig schot, dat moet dan de luchtsoorten-scheiding voorstellen, of -heel kort door de bocht- de polaire jet.
Van beide delen de (thermo-dynamische, dwz. met temperatuur, dichtheid en druk) energie-inhoud berekend.
Voor het koude en het warme deel. Een CO2-forcing erop van 2 W/m2. En dan de berekende toename van de energie naar het warme deel geschoven. Dat geeft dus een verplaatsing van het schot.
Nou wil ik niet pretenderen dat zo'n benadering alle mogelijke wetenschappelijke toetsing kan doorstaan, maar ik vond de uitkomst toch te leuk om die niet met jullie te delen: het schot schuift zo'n 400 km naar het Noorden !
Als je dan bedenkt, dat dit schot in werkelijkheid om dit gemiddelde heen slingert (Ruggen en Troggen) kan het dan zo maar gebeuren, dat je erg ver van de kou af geraakt. En dus zelden meer aan winterkou kan ruiken.
Wellicht dat iemand op dit forum ook ergens iets over verdeling warm/koud heeft gezien of gelezen ?
En nou maar hopen, dat we toch nog een lik van de kou zien naderen 1ste week 2021. In elk geval mooie Kerst en Gezond 2021 (daar hoort volgens sommige gezondheidswetenschappers toch nu en dan wat kou bij).
Wim Leeuwestein

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Willem » 31-12-2020 17:47

1,5 graad
Lekker bezig zo einde jaar, zullen jullie denken.
Klopt, maar even een knuppel in het hoenderhok, aan het eind van weer een (vrijwel) recordjaartje.

Ook op dit forum gaat het uiteraard veel over de befaamde 1,5 graad van Parijs 2015.
Nou zitten wij hier bij VWK gelukkig met een hoop expertise over weer en klimaat.
Wij laten ons i.h.a.. niet gek maken met idiote prognoses. D.w.z.. over wel of niet de opwarming en zo ja, hoeveel. Volgens goed wetenschappelijke mores wordt daarbij zo objectief en nauwkeurig mogelijk gebruik gemaakt van statistische methodes, voor berekening van gemiddelden, trends, onnauwkeurigheids-marges etc. etc.

Zo probeer ik mijn studenten water-management op de hogeschool te leren om als ze een balans maken daarbij aan te geven over welk ruimtelijk gebied en tijds-periode het gaat.
Nou die 1,5 graad. Dat gaat denk ik om een globaal gemiddelde, meelopend in de tijd in periodes van 30 jaar ofzo. Maar nou ga ik deze nette benadering even loslaten en bekijk de krantenberichten en nieuws-flitsen met een wat populairdere bril. Wat zien wij dan: het ene na het andere temperatuur-record (dag, seizoen, etc..). En bijna altijd dikke records aan de warme kant.
Recent: Siberië een hele maand gemiddeld +10, Spitbergen: voor het eerst na tig maanden dikke plus een heel dun minnetje. Enz. enz.

Nou doe ik al heel lang aan hardschaatsen (kunstijs uiteraard). Behalve leeftijd veranderen training, materiaal niet zo heel veel. Dus een persoonlijk recordje, als het er al eens voor komt, is niet spectaculair. Zo zal men op de 100 m hardlopen er ook niet zo gauw meer dan 1/100 s afhalen.
En als dat wel gebeurt zit daar een sterke lucht aan van vals spel (pillen, verboden hulpmiddelen, of zo).

In het klimaat zeg je dan: de machine is stuk !
Helaas, repareren lukt niet meer, dus we gaan ook daar structureel heel andere tijden zien.
Maar houden we ons door al die keurige wetenschappelijke benaderingen van het klimaat niet een beetje voor de gek ?
Om het anders te formuleren: mijn opoe ziet al, dat we het met al die warmterecords nooit van ons leven binnen die 1,5 gr houden. En dat mens las nooit veel over klimaat etc. en van trends had ze nooit gehoord.
En zijn als die genoemde records (ons continent, met veel van onze brongebieden) niet van veel meer praktisch belang dan een keurig gemiddelde, waar heel veel oceaan-demping in zit ?
Dus die 1,5 is een aardige truc voor beleidsmakers (en velen van ons) om onszelf voor de gek te houden ? We zitten er nl. in onze wijde omgeving volgens mijn dikke duim (ja sorry) nu al dik overheen !
Wim Leeuwestein

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De wereldwijde temperatuur kan in de komende vijf jaar al 1,5 graden boven het pre-industriële niveau uitkomen (VN)

Bericht door Karel » 01-01-2021 15:41

Willem schreef:
31-12-2020 17:47
1,5 graad
Zie hierboven
Wim Leeuwestein
Het is volgens mij een combinatie van en de wetenschappelijke advisering over de oorzaken en de mogelijke effecten van klimaatverandering en de maatregelen om deze effecten binnen een algemeen aanvaarde grens te houden en duidelijke informatie over de huidige veranderlijkheid van het weer wereldwijd en de effecten daarvan. Of we die < 1,5-2 graden mondiaal gemiddeld !! in 2050 halen ligt aan onszelf en aan degenen die ons daarin willen voorgaan.

Plaats reactie