Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerben » 30-07-2020 18:49

Gerard schreef:
30-07-2020 13:16
Gerben schreef:
29-07-2020 19:08
Sebastiaan schreef:
24-06-2020 10:18
https://www.nu.nl/klimaat/6059807/marok ... ering.html


Dat is een sterke westenwind die op zo'n 10 kilometer hoogte over het noordelijk halfrond blaast, en mede bepaalt welke route lagedrukgebieden kiezen die vanaf de Atlantische Oceaan komen. Met een krachtiger straalstroom trekken lagedrukgebieden 's winters vaker over Noord-Europa, waar dan extra regen zal vallen, en minder vaak over het Middellandse Zeegebied.

Dit mechanisme is echter niet genoeg om de scherpe daling van neerslag te verklaren, met name in Noord-Afrika. Er speelt in het krachtenspel volgens hoofdauteur Alexandre Tuel dan ook nog een tweede factor: het feit dat de temperaturen boven land ongeveer twee keer zo snel stijgen als de watertemperatuur van de Middellandse Zee. Hierdoor zullen boven land sneller stijgende luchtstromen vormen, en boven zee juist dalende luchtstromen, die ertoe leiden dat er vaker een hogedrukgebied zal vormen boven de Middellandse Zee.
Omdat de Middellandse Zee steeds smeriger wordt zal er minder verdamping plaatsvinden. Minder verdamping kan tot meer hogedrukweer leiden. Volgens mij de meest bevuilde zee op de planeet. Excessief landgebruik doet de rest...
Drijft er olie op het water daar? Anders zou ik niet weten waarom er minder verdamping is.
En als je een keer tijd hebt dan moet je jouw natuurkunde een keertje wat bijspijkeren. Dat geldt voor veel mensen op forums, meteorologen, klimatologen etc....

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerard » 30-07-2020 23:08

Gerben schreef:
30-07-2020 18:49
Gerard schreef:
30-07-2020 13:16
Gerben schreef:
29-07-2020 19:08
Sebastiaan schreef:
24-06-2020 10:18
https://www.nu.nl/klimaat/6059807/marok ... ering.html


Dat is een sterke westenwind die op zo'n 10 kilometer hoogte over het noordelijk halfrond blaast, en mede bepaalt welke route lagedrukgebieden kiezen die vanaf de Atlantische Oceaan komen. Met een krachtiger straalstroom trekken lagedrukgebieden 's winters vaker over Noord-Europa, waar dan extra regen zal vallen, en minder vaak over het Middellandse Zeegebied.

Dit mechanisme is echter niet genoeg om de scherpe daling van neerslag te verklaren, met name in Noord-Afrika. Er speelt in het krachtenspel volgens hoofdauteur Alexandre Tuel dan ook nog een tweede factor: het feit dat de temperaturen boven land ongeveer twee keer zo snel stijgen als de watertemperatuur van de Middellandse Zee. Hierdoor zullen boven land sneller stijgende luchtstromen vormen, en boven zee juist dalende luchtstromen, die ertoe leiden dat er vaker een hogedrukgebied zal vormen boven de Middellandse Zee.
Omdat de Middellandse Zee steeds smeriger wordt zal er minder verdamping plaatsvinden. Minder verdamping kan tot meer hogedrukweer leiden. Volgens mij de meest bevuilde zee op de planeet. Excessief landgebruik doet de rest...
Drijft er olie op het water daar? Anders zou ik niet weten waarom er minder verdamping is.
En als je een keer tijd hebt dan moet je jouw natuurkunde een keertje wat bijspijkeren. Dat geldt voor veel mensen op forums, meteorologen, klimatologen etc....
Dat zegt iemand die zegt dat ijs zwart ziet omdat het straling absorbeert i.p.v. doorlaat. Mijn natuurkundige kennis is prima en dat heb ik je al vaker laten zien, ik zou de hand eens in eigen boezem steken.

De Middellands Zee verdampt alleen maar meer als de temperatuur van het water toeneemt. En dat gebeurt als er in het voorjaar en begin van de zomer meer hogedruk vormt. Dat betekent dat ergens ook meer water naar beneden gaat komen later in het seizoen. Vooral in het najaar zal en in de winter zal er rond de Middellandse Zee meer water door zware buien kunnen vallen. Hetzelfde geldt voor de Noordzee: warmer geeft meer kans op zware buien. Er is in de afgelopen jaren vaak sprake geweest van grote overstromingen in Frankrijk en Italië.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerard » 30-07-2020 23:11

Gerben schreef:
30-07-2020 13:36
Nou schrijft hij dat de relatieve vochtigheid hetzelfde is gebleven maar ik zie toch een duidelijke afname ervan!

Blaauw = dagelijks, oranje = maandelijks, groen = jaarlijks. Is van De Bilt

Afbeelding
De relatieve vochtigheid neemt af als de temperatuur toeneemt en dat is het geval geweest.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerben » 30-07-2020 23:27

Dat donkere water van die Labe. Eerst goed lezen en dan pas reageren

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerard » 30-07-2020 23:58

Gerben schreef:
30-07-2020 23:27
Dat donkere water van die Labe. Eerst goed lezen en dan pas reageren
Probeer je er niet uit - en er overheen - te praten, ik zal je geheugen opfrissen. Je beweerde enige tijd geleden dat ijs zwart eruit zag omdat het licht absorbeerde, ik heb toen het voorbeeld van een raam genoemd waar de zon doorheen schijnt: omdat in de kamer daarachter het licht geabsorbeerd kan worden door allerlei voorwerpen lijkt het raam zwart t.o.v. de muren er omheen. Gerben beweerde dat het ijs zwart eruit kan zien omdat er zwarte dingen in het ijs zitten. Nee het ijs lijkt zwart omdat ijs soms zo doorzichtig als vensterglas is en omdat de doorgelaten straling door de donkere bodem geabsorbeerd wordt.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerben » 31-07-2020 07:28

Gerard schreef:
30-07-2020 23:58
Gerben schreef:
30-07-2020 23:27
Dat donkere water van die Labe. Eerst goed lezen en dan pas reageren
Probeer je er niet uit - en er overheen - te praten, ik zal je geheugen opfrissen. Je beweerde enige tijd geleden dat ijs zwart eruit zag omdat het licht absorbeerde, ik heb toen het voorbeeld van een raam genoemd waar de zon doorheen schijnt: omdat in de kamer daarachter het licht geabsorbeerd kan worden door allerlei voorwerpen lijkt het raam zwart t.o.v. de muren er omheen. Gerben beweerde dat het ijs zwart eruit kan zien omdat er zwarte dingen in het ijs zitten. Nee het ijs lijkt zwart omdat ijs soms zo doorzichtig als vensterglas is en omdat de doorgelaten straling door de donkere bodem geabsorbeerd wordt.
Er zit troep in het het ijs dat ijs eerder doet smelten maar ook langzamer doet bevriezen. En over dat vuil in het water gaat het nu weer. Labe heeft het over donker war water.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Marokko en Turkije dreigen gortdroog te worden door klimaatverandering

Bericht door Gerard » 31-07-2020 13:23

Ja er is ook ijs dat vervuild kan zijn, daar ging het destijds niet over, maar dat daargelaten, ijs met verkleuring - welke ook - zal leiden tot meer smelt. Zie het recente nieuws over de Italiaanse gletsjer met roze algen.
Donker war water, donker warm water zal zijn bedoeld.

Er drijft van alles in zeewater, vooral algen, dat doet allemaal mee met absorptie van zonlicht. Daarom is het ook pikkedonker als je maar ver genoeg omlaag gaat. Vrijwel alles wat niet direct op het wateroppervlak gespiegeld wordt, wordt geabsorbeerd.

Plaats reactie