"Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 15-06-2020 19:35

http://projects.knmi.nl/hawa/pdf/Handboek_H01.pdf

Als je het getal oplopend verandert dat na H0 staat dan krijg je steeds andere informatie. Dus H01, H02, H03, H04 etc etc

Misschien staat daar nog wat tussen
Laatst gewijzigd door Gerben op 15-06-2020 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Karel » 15-06-2020 19:48

Bedankt Gerben voor de info.

Overigens een sterke meteorologische onderbouwing gevonden voor de homogenisatiekeuze ( de temperatuurreeks Eelde met de temperatuurreeeks de Bilt). Bron:https://klimaatveranda.nl/2019/10/24/ro ... nderzocht/

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 16-06-2020 00:58

Die isothermlijn is inderdaad een sterk argument voor de onderbouwing voor het gebruik van Eelde als referentiestation, ik was het kaartje al eens tegengekomen.

De schotelhut is zwart van binnen, dus de onderzijde van de schotels maar ook de onderplaat die zichtbaar is. Of de onderplaat aan de buitenzijde wit is, is niet te zien op de foto's. Het lijkt me logisch want als het een geheel (boven en onder) zwarte kunststofplaat is (lijkt kunststof) dan zou er van onderaf absorptie van vanaf de bodem/grond/gras gereflecteerde straling plaats kunnen vinden.
Ik begrijp het nut sowieso niet van het zwart zijn aan de binnenzijde van de onderplaat, want als er toch nog wat licht door de lamellen weet door te komen dan zal de plaat eerder warm worden als hij zwart is. Die plaat zou dus helemaal wit moeten zijn, binnen en buiten.

Overigens is de vraag hoe wit de schotels zijn na een jaartje buitenleven. Er is wel een schoonmaakvoorschrift, maar de schotelhutten die ik in mijn leven gezien heb (overigens niet-KNMI maar wel van diverse merken) en die wit waren, waren allemaal verkleurd en dus donkerder geworden als ze enige tijd buiten hadden gestaan en schoonmaken helpt niet (voldoende).


Schotelhut pt500 KNMI.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 16-06-2020 03:29

Gerard schreef:
16-06-2020 00:58

Ik begrijp het nut sowieso niet van het zwart zijn aan de binnenzijde van de onderplaat, want als er toch nog wat licht door de lamellen weet door te komen dan zal de plaat eerder warm worden als hij zwart is. Die plaat zou dus helemaal wit moeten zijn, binnen en buiten.

Hiertoe is het meetelement geplaatst in stralingsafschermende
schotelhut. Deze hut is aan de buitenkant wit en van binnen zwart, zodat
minimale stralingsinvloed bestaat. De ruimte tussen de schotels is zodanig
dat zonlicht en warmtestraling geen invloed heeft op het meetelement, maar
de ruimte in de hut wel op een natuurlijke wijze goed kan ventileren. Zie voor
gedetailleerde informatie over thermometer hutten
16. World Meteorological Organization, Manual on Codes
(wmo-No. 306; wmo, Genève, 1995)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 16-06-2020 03:33

Zijn de 40+ temperaturen goedgekeurd door het WMO? Is eigenlijk niet goed als je daarvoor een thermometer gebruikt
Van -30 tot 40 graden. Nog steeds niet zeker dus dat het in Nederland 40+ is geweest

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 16-06-2020 15:19

Gerben schreef:
16-06-2020 03:29
Gerard schreef:
16-06-2020 00:58

Ik begrijp het nut sowieso niet van het zwart zijn aan de binnenzijde van de onderplaat, want als er toch nog wat licht door de lamellen weet door te komen dan zal de plaat eerder warm worden als hij zwart is. Die plaat zou dus helemaal wit moeten zijn, binnen en buiten.

Hiertoe is het meetelement geplaatst in stralingsafschermende
schotelhut. Deze hut is aan de buitenkant wit en van binnen zwart, zodat
minimale stralingsinvloed bestaat. De ruimte tussen de schotels is zodanig
dat zonlicht en warmtestraling geen invloed heeft op het meetelement, maar
de ruimte in de hut wel op een natuurlijke wijze goed kan ventileren. Zie voor
gedetailleerde informatie over thermometer hutten
16. World Meteorological Organization, Manual on Codes
(wmo-No. 306; wmo, Genève, 1995)
Ik heb de referentie erbij gezet. Ik had dat allemaal al gelezen, maar bij naspeuren van de referentie kom ik niet verder dan weer dezelfde informatie die al hierboven staat. Ik zou de fabrikant van die schotelhutten willen kennen zodat ik daar wellicht de specificaties kan inzien.

Ik twijfel toch nog over de buitenkant van de onderzijde en ook of het licht wel helemaal buiten blijft ondanks de zwarte onderzijde van de lamellen. Oppervlak-volumeverhouding is bij een grote houten lamellenhut beter, hout isoleert beter.
Die onderplaat laat zich niet makkelijk wit maken als het zwart kunststof is. Van welk materiaal zijn de schotels?
Maar goed, er zijn vergelijkingstests geweest, blijkbaar was toen alles in orde, al is er dan bij zo'n test wel maximale verzorging/schoonmaken gegarandeerd. Maar hoe is dat in de praktijk ergens in het veld in den lande.... hoe wit blijven de schotelhutten.


Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 16-06-2020 15:51

Kijk, een referentie naar een vroegere klant, zou ook wel eens de huisleverancier van KNMI kunnen zijn, het is tenslotte een afsplitsing. :)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 16-06-2020 15:53

Over de nauwkeurigheid van de temperatuurmetingen op zich, dat betreft dan met name de sensor en meettechniek, is er het volgende rapport beschikbaar:
http://bibliotheek.knmi.nl/knmipubTR/TR328.pdf

Onderstaand plaatje geeft toch wel het idee dat de sensor ook temperaturen boven 40 graden goed kan aangeven.

Toch staat in de samenvatting dat er tot 1 graad onnauwkeurigheid zou kunnen zijn bij met name de extremen, alle fouten/onnauwkeurigheden en onzekerheden beschouwende.
Temperatuurnauwkeurigheid KNMI Pt500.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 16-06-2020 15:53

Precies, even bellen en anders weten zij wel waar het KNMI haar producten koopt. En anders navragen bij het KNMI

Plaats reactie