"Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 20-03-2019 23:25

Ik plaatste een serieuze reactie, lees ik onzin over geluid en warmer op hoogte....op hoogte wordt niet gemeten en met geluid de lucht opwarmen.. tja. :lol:
Door verdamping komt energie vrij, weer wat nieuws ... warmte verdwijnt in waterdamp, energie wordt dus omgevormd, dat betekent warmte gaat op in latente warmte, geen direct aanwezige warmte. Het komt daar beschikbaar waar de waterdamp weer condenseert.

Aan de noordzijde is extra bebouwing geplaatst, zoals het marmeren paleis, dat zal mogelijk ook invloed hebben.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 20-03-2019 23:29

Gerard schreef:
20-03-2019 23:25
Ik plaatste een serieuze reactie, lees ik onzin over geluid en warmer op hoogte....op hoogte wordt niet gemeten en met geluid de lucht opwarmen.. tja. :lol:
Geluid heeft invloed op temperatuur Gerard. Kijk het maar na in de boeken.
Als warmere lucht op een wat hoger niveau over De Bilt stroomt wordt die luchtkolom sneller opgewarmd

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 20-03-2019 23:32

Gerben schreef:
20-03-2019 23:29
Gerard schreef:
20-03-2019 23:25
Ik plaatste een serieuze reactie, lees ik onzin over geluid en warmer op hoogte....op hoogte wordt niet gemeten en met geluid de lucht opwarmen.. tja. :lol:
Geluid heeft invloed op temperatuur Gerard. Kijk het maar na in de boeken.
Als warmere lucht op een wat hoger niveau over De Bilt stroomt wordt die luchtkolom sneller opgewarmd
Ja bij festivals verbranden de oren als de boxen op 100 dB staan. Bij veel geluid merk je al niets laat staan door wat achtergrondgeluid.

Wat ik opmerkte was dat in parken met bomen de temperatuur lager is, dat is gemeten, daar kan geen theorie met warmte op hoogte tegenop, áls het al warmer is - de lucht - op hoogte, door absorptie van zonnestraling kan het bij het bovenste bladerdek, maar tegelijkertijd is daar ook verdamping.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 20-03-2019 23:45

Gerard schreef:
20-03-2019 23:32
Gerben schreef:
20-03-2019 23:29
Gerard schreef:
20-03-2019 23:25
Ik plaatste een serieuze reactie, lees ik onzin over geluid en warmer op hoogte....op hoogte wordt niet gemeten en met geluid de lucht opwarmen.. tja. :lol:
Geluid heeft invloed op temperatuur Gerard. Kijk het maar na in de boeken.
Als warmere lucht op een wat hoger niveau over De Bilt stroomt wordt die luchtkolom sneller opgewarmd
Ja bij festivals verbranden de oren als de boxen op 100 dB staan. Bij veel geluid merk je al niets laat staan door wat achtergrondgeluid.

Wat ik opmerkte was dat in parken met bomen de temperatuur lager is, dat is gemeten, daar kan geen theorie met warmte op hoogte tegenop, áls het al warmer is - de lucht - op hoogte, door absorptie van zonnestraling kan het bij het bovenste bladerdek, maar tegelijkertijd is daar ook verdamping.
Volgens jou wordt de temperatuur lager door verdamping. Waar blijft dan de energie die bij die verdamping vrijkomt? De grond in?

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Vincent » 21-03-2019 02:24

Als het zweet je uitbreekt heb je het erg warm, terwijl het zweet later juist voor verkoeling (= verdamping!) zorgt. Die warmte “verdwijnt” dan de lucht in. Over een directe relatie tussen geluid en temperatuur weet ik verder ook niks...
Laatst gewijzigd door Vincent op 23-03-2019 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 21-03-2019 04:56

Bij Gerard even verderop in Petten daar produceren geluid uit hitte en weer andersom.Ik meen dat het ECN is of zoiets

https://www.scientias.nl/herrie-als-nieuwe-energiebron/

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 22-03-2019 12:58

Gerben schreef:
21-03-2019 04:56
Bij Gerard even verderop in Petten daar produceren geluid uit hitte en weer andersom.Ik meen dat het ECN is of zoiets

https://www.scientias.nl/herrie-als-nieuwe-energiebron/

Ja, zeer veel ordes groter en in een kleine compacte ruimte en veel nuttigs is daar vooralsnog niet uitgekomen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 22-03-2019 13:05

Gerben schreef:
20-03-2019 23:45
Gerard schreef:
20-03-2019 23:32
Gerben schreef:
20-03-2019 23:29
Gerard schreef:
20-03-2019 23:25
Ik plaatste een serieuze reactie, lees ik onzin over geluid en warmer op hoogte....op hoogte wordt niet gemeten en met geluid de lucht opwarmen.. tja. :lol:
Geluid heeft invloed op temperatuur Gerard. Kijk het maar na in de boeken.
Als warmere lucht op een wat hoger niveau over De Bilt stroomt wordt die luchtkolom sneller opgewarmd
Ja bij festivals verbranden de oren als de boxen op 100 dB staan. Bij veel geluid merk je al niets laat staan door wat achtergrondgeluid.

Wat ik opmerkte was dat in parken met bomen de temperatuur lager is, dat is gemeten, daar kan geen theorie met warmte op hoogte tegenop, áls het al warmer is - de lucht - op hoogte, door absorptie van zonnestraling kan het bij het bovenste bladerdek, maar tegelijkertijd is daar ook verdamping.
Volgens jou wordt de temperatuur lager door verdamping. Waar blijft dan de energie die bij die verdamping vrijkomt? De grond in?
Dat gaf ik al aan Gerben: kinetische energie wordt potentiële energie, ofwel latente warmte in dit geval. er komt flink veel waterdamp in de lucht, verdampen kost warmte. Elders zal de waterdamp kunnen condenseren, dus komt de energie weer vrij, als het oververzadigd raakt op hoogte bijvoorbeeld, dan krijg je van die mooie cumulus humilis bijvoorbeeld (alleen als er al aardig wat vocht in de atmosfeer is), maar het kan ook elders zijn, maar iig bij condensatie ergens (meestal in wolken, maar soms dauw 's nachts kan ook).

Dus ik blijf bij dat bosgebied ten westen van KNMI denken aan koelere lucht bij windrichtingen die daar vandaan komen onder bepaalde condities. Als de wind wegvalt door de luwte van de bomen 's nachts krijg je nog weer extra afkoeling, luwe plekken worden kouder en de dagelijkse gang zorgt ervoor dat er overdag nu eenmaal meer wind is dan 's nachts.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerard » 23-03-2019 13:08

Vincent schreef:
21-03-2019 02:24
Als het zweet je uitbreekt (= condensatie) heb je het erg warm, terwijl het zweet later juist voor verkoeling (= verdamping!) zorgt. Die warmte “verdwijnt” dan de lucht in. Over een directe relatie tussen geluid en temperatuur weet ik verder ook niks...
Helaas is dit ook niet correct, niet opgelet bij biologie? Zweten heeft niets met condenseren te maken, maar het is vochtafscheiding (vloeibaar) vanuit je lichaam via poriën. Het lichaam doet dat om af te koelen, je wordt een natte bol en bij langsstrijken van de lucht verdampt het uitgescheiden transpiratievocht waardoor je afkoelt, net zoals bij een nattebolthermometer gebeurt zolang het kousje nat is.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Historische hittegolven ten onrechte geschrapt door het KNMI"

Bericht door Gerben » 23-03-2019 14:12

Gerard schreef:
23-03-2019 13:08
Vincent schreef:
21-03-2019 02:24
Als het zweet je uitbreekt (= condensatie) heb je het erg warm, terwijl het zweet later juist voor verkoeling (= verdamping!) zorgt. Die warmte “verdwijnt” dan de lucht in. Over een directe relatie tussen geluid en temperatuur weet ik verder ook niks...
Helaas is dit ook niet correct, niet opgelet bij biologie? Zweten heeft niets met condenseren te maken, maar het is vochtafscheiding (vloeibaar) vanuit je lichaam via poriën. Het lichaam doet dat om af te koelen, je wordt een natte bol en bij langsstrijken van de lucht verdampt het uitgescheiden transpiratievocht waardoor je afkoelt, net zoals bij een nattebolthermometer gebeurt zolang het kousje nat is.
En als er lucht langs strijkt die warmer is dan 37 graden? Je lichaamstemperatuur....hoe werkt het dan?

Plaats reactie