Steeds minder wind?

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Steeds minder wind?

Bericht door Bart » 19-02-2019 12:49

Een paar weken geleden heb ik op weerwoord.be aandacht gevraagd voor het feit dat het steeds minder hard lijkt te waaien. Dat feit is al langer bekend. Rond 2010 is er wat meer aandacht voor geweest, maar de laatste jaren lees ik er weinig of niks over. Ik heb de statistiek van een aantal Nederlandse stations uitgezocht, en figuren gemaakt met een 5-jarig en een 11-jarig lopend gemiddelde. Overal is een neerwaartse trend te zien, ook na 2010. Hier de gereconstrueerde gegevens van Cabauw, 80m.

Afbeelding

Zie verder:
https://www.weerwoord.be/m/2471400

De vraag is natuurlijk hoe dat komt en of deze trends zich in de toekomst voort gaan zetten. Als oorzaak voor de afname van de windkracht (ook elders op het Noordelijk halfrond) wordt vaak genoemd: oppervlakteverruwing. Door de toename van de hoeveelheid obstakels (bomen, huizen en met name hoogbouw etc.) ontstaat meer turbulentie en neemt de gemiddelde windkracht af. Wat betreft hoogbouw kunnen we de komende jaren nog het nodige verwachten. Maar het lijkt me dat ook windturbines de windkracht doen afnemen. De vraag is hoe ver die invloed reikt. Hier is weinig of niets over te vinden, al zijn er wel richtlijnen voor de minimale afstand tussen windturbines in een opstelling.

Kennis over trends in de windkracht zijn natuurlijk van belang voor de opbrengstverwachtingen van windturbines. Vaak blijkt de opbrengst in de praktijk tegen te vallen; mogelijk omdat er uit gegaan is van te hoge gemiddelde windsnelheden. Maar ook hier zijn maar moeilijk cijfers van te vinden.

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum hier wat over kan melden, met name Gerard Kos als ECN'er.

Vriendelijke groeten, Bart

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Steeds minder wind?

Bericht door Gerard » 11-03-2019 21:25

Dank voor de uitnodiging Bart, om iets toe te voegen aan jouw bevindingen en suggesties.

Allereerst kan ik aangeven dat ik ex-ECN'er ben sinds april vorig jaar en ex-TNO'er sinds december vorig jaar (hel kort TNO'er na integratie van deel van ECN met TNO) nog kort en dat ik nu van mijn pensioen gebruik maak. Bij ECN heb ik mij voornamelijk met luchtkwaliteit bezig gehouden, waarbij je uiteraard ook veel met meteorologie te maken krijgt, het één niet zonder het ander.

Bij ECN was een onderzoeksafdeling die zich met energiewinning met behulp van windmolens bezig hield (eigenlijk zouden ze m.i. elektromolens moeten heten, want alle molens zijn immers windmolens, molens aangedreven door wind, waarmee ze zich onderscheiden van watermolens). De mensen die daar gewerkt hebben - en nu nog werken onder een andere vlag - zouden meer over de juiste inschatting van energieleverantie met betrekking tot het windregime in Nederland moeten kunnen vertellen.

Er is ook een onderzoeksproject (geweest?) voor de kust waarbij een paar jaar windsnelheden op verschillende hoogtes zijn gemeten. Voldoende kennis van het (huidige) windklimaat op zee zou dus inmiddels opgebouwd kunnen zijn, wat inhoudt dat ook een juiste inschatting van energieopbrengst van "wind"molens op zee inmiddels bekend zou moeten zijn.

Voor het windklimaat boven land zou je inderdaad de Cabauw-gegevens en gegevens van overige meteostations op land kunnen gebruiken en dan een inschatting kunnen maken van energieopbrengst van molens boven land. Ik kan me voorstellen dat ze dan ook kijken naar de trend in het windklimaat boven land, maar ik heb daar geen parate kennis over.

Plaats reactie