NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Daniël » 11-01-2019 18:33

Oceanen warmen sneller op dan gedacht:
Chinese en Amerikaanse wetenschappers hebben berekend dat de oceanen veel sneller opwarmen dan het gezaghebbende Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties eerder meldde. De wetenschappers komen tot die conclusie door met nieuwe technieken naar de gegevens te kijken die door 4000 boeien op zee worden verzameld. Daaruit blijkt dat het water sterker is opgewarmd sinds 1971 dan eerder gedacht.

"Het is heel belangrijk dat dit nu naar buiten komt", zegt hoogleraar Gert-Jan Reichart, hoofd van de afdeling Ocean Systems Research van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). "Dit betekent dat we nog harder moeten werken om de klimaatdoelstellingen te halen."

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Gerben » 11-01-2019 20:49

Daniël schreef:
11-01-2019 18:33
Oceanen warmen sneller op dan gedacht:
Chinese en Amerikaanse wetenschappers hebben berekend dat de oceanen veel sneller opwarmen dan het gezaghebbende Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties eerder meldde. De wetenschappers komen tot die conclusie door met nieuwe technieken naar de gegevens te kijken die door 4000 boeien op zee worden verzameld. Daaruit blijkt dat het water sterker is opgewarmd sinds 1971 dan eerder gedacht.

"Het is heel belangrijk dat dit nu naar buiten komt", zegt hoogleraar Gert-Jan Reichart, hoofd van de afdeling Ocean Systems Research van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). "Dit betekent dat we nog harder moeten werken om de klimaatdoelstellingen te halen."
4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Oud-forumlid » 11-01-2019 23:16


4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.
En het quootje is dan weer een minuscuul zinnetje vergeleken met dat wetenschappelijk onderzoek. :applaus:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Gerben » 11-01-2019 23:21

Jan schreef:
11-01-2019 23:16

4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.
Een het quootje is dan weer een minuscuul zinnetje vergeleken met dat wetenschappelijk onderzoek. :applaus:
Ik zal echt niet applaudisseren voor wetenschappers die 60% meer opgenomen warmte door oceanen verkeerd berekenen. Triest dat ze niet wat meer zelfkritiek hebben. Een teken dat men er eigenlijk nog niet zo heel veel van begrijpt. En wederom natuurlijk de vraag: wat is daarvan antropogeen? :leraar:

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2019 00:37

Gerben schreef:
11-01-2019 23:21
Jan schreef:
11-01-2019 23:16

4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.
Een het quootje is dan weer een minuscuul zinnetje vergeleken met dat wetenschappelijk onderzoek. :applaus:
Ik zal echt niet applaudisseren voor wetenschappers die 60% meer opgenomen warmte door oceanen verkeerd berekenen. Triest dat ze niet wat meer zelfkritiek hebben. Een teken dat men er eigenlijk nog niet zo heel veel van begrijpt. En wederom natuurlijk de vraag: wat is daarvan antrpogeen? :leraar:
Ik adviseer je de vraag aan die wetenschappers te stellen, zeg dan gelijk even dat ze er niets van snappen. Wellicht kunnen ze nog wat opsteken van jouw expertise op dit vakgebied. :lol:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Gerben » 12-01-2019 08:41

Jan schreef:
12-01-2019 00:37
Gerben schreef:
11-01-2019 23:21
Jan schreef:
11-01-2019 23:16

4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.
Een het quootje is dan weer een minuscuul zinnetje vergeleken met dat wetenschappelijk onderzoek. :applaus:
Ik zal echt niet applaudisseren voor wetenschappers die 60% meer opgenomen warmte door oceanen verkeerd berekenen. Triest dat ze niet wat meer zelfkritiek hebben. Een teken dat men er eigenlijk nog niet zo heel veel van begrijpt. En wederom natuurlijk de vraag: wat is daarvan antrpogeen? :leraar:
Ik adviseer je de vraag aan die wetenschappers te stellen, zeg dan gelijk even ze er niets van snappen. Wellicht kunnen ze nog wat opsteken van jouw expertise op dit vakgebied. :lol:
Ach Jan dat doe ik al jaren. Je loopt wat achter. Ik schrijf overigens nergens dat men er niets van snapt. Dat is alleen jouw niveau van communiceren en heel gemakkelijk kritiekloos de klimaatwereld te volgen. Soms zijn er mensen die de weer-/klimaatwereld vanuit een ander perspectief kunnen zien. Gewoon netjes met mij communiceren of anders maar niet is mijn devies. Jouw tekstje met een smiley zegt dan ook weer genoeg.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Gerben » 05-10-2019 11:45

Jan schreef:
12-01-2019 00:37
Gerben schreef:
11-01-2019 23:21
Jan schreef:
11-01-2019 23:16

4000 boeien is vergelijkbaar met een minuscuul dobbertje in de Noordzee.
Een het quootje is dan weer een minuscuul zinnetje vergeleken met dat wetenschappelijk onderzoek. :applaus:
Ik zal echt niet applaudisseren voor wetenschappers die 60% meer opgenomen warmte door oceanen verkeerd berekenen. Triest dat ze niet wat meer zelfkritiek hebben. Een teken dat men er eigenlijk nog niet zo heel veel van begrijpt. En wederom natuurlijk de vraag: wat is daarvan antrpogeen? :leraar:
Ik adviseer je de vraag aan die wetenschappers te stellen, zeg dan gelijk even dat ze er niets van snappen. Wellicht kunnen ze nog wat opsteken van jouw expertise op dit vakgebied. :lol:
https://www.nature.com/articles/s41586-018-0651-8 :leraar: :D :applaus:

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: NOS: "Oceanen warmen sneller op dan gedacht"

Bericht door Gerard » 05-10-2019 21:09

Gelukkig niet meegenomen in de ICRP-rapportages over de oceanen. Toch weer een meevallertje dat het minder snel gaat. :idea:

Plaats reactie