Franse Revolutie

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Franse Revolutie

Bericht door Adwin » 15-12-2018 15:39

De koude euro-winters 1784-1786 en 1789 in combinatie met de zeer koude lentes, worden aan de uitbarsting van de Laki in 1783 gelinkt. De warme zomers na 1770 en de warme jaren werd bruut gestopt. Ook de relatie met de Franse revolutie wordt door het ongunstige klimaat deels verklaard. Het beloop van de revolutie wordt mede bepaald door een grote vulkaanuitbarsting (helft van de Tambora VEI 6-7) in december 1808 waarschijnlijk in Columbia en de Tambora in 1815.
Nu lijkt er ook een soort revolutie in Frankrijk, die op zijn minst deels het gevolg lijkt te zijn van de hogere brandstofprijzen en belasting. De verhoging berust direct op de het CO2-populisme in de goede zin van het woord. Het scheelt in wezen niet veel met 1789, alleen zou een grote vulkaanuitbarsting nu wat rust geven i.p.v. een revolutie :-). Destijds klimaatverandering, nu klimaatvoorspelling. De opwarming vanaf 1770-1784 destijds werd overigens welkom ontvangen met hoge oogstopbrengsten i.p.v geëxtrapoleerd en zonder onheil te voorspellen..
Ik zou niet forceren met de verhoging. Als heel Europa gaat protesteren in gele hesjes tegen de EU en de brandstofverhoging zijn we verder van huis en gaat er niks gebeuren aan uitstootvermindering en is het een EU-chaos. Dan wordt het doel voorbijgeschoten.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Franse Revolutie

Bericht door Daniël » 16-12-2018 20:10

Het zal mij niet verbazen dat in Europa een revolutie uitbreekt waarbij de huidige neoliberale machtshebbers als Rutte, Merkel en Macron aan de kant worden gezet en extreem rechts aan de macht komt. Juist vanwege de problematiek met asielzoekers, de fors stijgende energielasten en overige lasten die stijgen, terwijl de inkomens achterblijven.

Hans
Berichten: 8
Lid geworden op: 31-10-1974

Re: Franse Revolutie

Bericht door Hans » 17-12-2018 15:54

Ik begrijp niet goed het gesuggereerde verband tussen de uitbarsting van de Tambora in 1815 en de Franse Revolutie. De Franse Revolutie vond plaats vanaf 1789 en mondde uiteindelijk uit in de heerschappij van Napoleon. Niet alleen de Franse Revolutie, maar ook het bewind van Napoleon was in 1815 ten tijde van de uitbarsting van de Tambora al tot een eind gekomen. Napoleon werd in 1815 definitief verslagen in de slag bij Waterloo en vervolgens verbannen naar Sint Helena, waar hij zes jaar later overleed aan de gevolgen van maagkanker.

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Franse Revolutie

Bericht door Johan » 17-12-2018 16:34

de Tambora barste op 10 april uit, en de slag bij Waterloo was op 18 juni. (bron Wikipedia).

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Franse Revolutie

Bericht door Adwin » 20-12-2018 14:59

De eindeloze regen van mei tot half juni liet de zware kanonnen in de modder zakken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitbarsti ... ora_(1815)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Waterloo

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Franse Revolutie

Bericht door Gerben » 20-12-2018 18:22

Adwin schreef:
20-12-2018 14:59
De eindeloze regen van mei tot half juni liet de zware kanonnen in de modder zakken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitbarsti ... ora_(1815)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Waterloo
Die eindeloze regen zou wel eens door die zware kanonnen kunnen komen. Meer enten in de lucht....
Je ziet dat ook tijdens de 1e en 2e wereldoorlog

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Franse Revolutie

Bericht door Gerard » 20-12-2018 20:41

Die paar extra condensatiekernen deden dat niet, er werd al zoveel de lucht ingejaagd met hout- en kolenverbranding, trouwens, meer condensatiekernen zorgen bij normale frontale regen eerder voor vermindering dan vermeerdering van neerslag. Er is dan competitie tussen de grote hoeveelheid kernen waardoor de druppels kleiner blijven en zo minder makkelijk botsen (coalescentie) en ze dus de valgrootte moeilijker bereiken.

Was er meer neerslag in de 1e en 2e wereldoorlog? Ik ben benieuwd naar de cijfers.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Franse Revolutie

Bericht door Gerben » 20-12-2018 23:45

Gerard schreef:
20-12-2018 20:41
Die paar exta condensatiekeren deden dat niet, er werd al zoveel de lucht ingejaagd met hout- en kolenbverbranding, trouwens, meer condensatiekernen zorgen bij normale frontale regen eerder voor vermindering dan vermeerdering van neerslag. Er is dan competitie tussen de grote hoeveelheid kernen waardoor de druppels kleiner blijven en zo minder makkelijk botsen (coalescentie) en dus de valgrootte moeilijker bereiken.

Was er meer neerslag in de 1e en 2e wereldoorlog? Ik ben benieuwd naar de cijfers.
Cijfers van Europa heb ik niet. Aan de 1e wereldoorlog deden we niet mee. 2e wereldoorlog lijkt wat natter dan normaal. 1945 geen metingen.
Zag dat eigenlijk in docus op tv. Slag bij Sonne of ieper gingen ook gepaard met veel regen. Ook nog wat sneeuwsituaties. Het viel me op.... Ik schrijf het een eventuele volgende keer meteen op

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Franse Revolutie

Bericht door Adwin » 21-12-2018 13:07

Ja die nattigheid in combinatie met de oorlogen had ik zelf inderdaad ook uit de loopgraafverslagen. Maar die Tambora kleurde de hemel in 1815 wel degelijk in Europa. Laten we zeggen een combinatie van kruitdampen en vulkaanstof. Het waren volgens mij toch wel wat meer condensatiekernen dan een paar bij de Tambora. 100 km3 is nog al wat.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Franse Revolutie

Bericht door Gerard » 23-12-2018 13:34

Je haalt nu twee dingen door elkaar: lokale emissies hebben invloed op het aantal condensatiekernen dat lokaal beschikbaar is om druppels op te vormen (en te veel CK's kan neerslag juist tegengaan i.p.v. vermeerderen bij frontale neerslaggebieden, bij buien kan het mogelijk wel versterkend werken).
De emissie van de verre vulkaan (als die voldoende eruptiehoogte heeft gehad) heeft invloed op de stratosfeer waarin zwaveldioxide terecht komt waaruit zwavelzuurdruppeltjes gevormd worden: geen effect op de neerslag maar wel effect op vermindering van zoninstraling en dat kan afkoeling geven, afhankelijk van hoeveel SO2 er in de stratosfeer terecht is gekomen.

Plaats reactie