Re: Zee-ijs winter 2019

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Ronald » 10-10-2019 19:35

Ja Adwin, daar heb je absoluut een punt van aandacht mee, duidelijk is dat de ondergrens niet doorbroken is sinds '12, een aantal prognoses (zoals ook genoemd tijdens de lustrumbijeenkomst) over totale ijsloosheid in het smeltseizoen zijn -nog- niet uitgekomen.

Teken van hoop ook? Voorbeeld van de enorme veerkracht van onze planeet?
Of slechts een tijdelijke status-quo voordat de volgende ""hamer"" zal neerdalen?

Dát wordt de vraag mi de komende 5 a 10 jaar.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Gerben » 10-10-2019 19:49

Ik vind het een beetje kortzichtig van het NSIDC. Weliswaar geen zeeijsminimumrecord. Maar de wateren eromheen waren ongekend warm. Veel meer energie opgenomen deze zomer dan andere jaren en dat ga je de komende tijd merken. Wat mij betreft het slechtste seizoen ooit
Hopelijk liggen de druksystemen gunstig de komende tijd. Anders blijft het ijs de komende tijd ver onder het recordminimum voor de tijd van het jaar

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Edward » 10-10-2019 23:39

Oetelaar, G.G.F. van den (Gerben) schreef:
10-10-2019 19:49
Ik vind het een beetje kortzichtig van het NSIDC. Weliswaar geen zeeijsminimumrecord. Maar de wateren eromheen waren ongekend warm. Veel meer energie opgenomen deze zomer dan andere jaren en dat ga je de komende tijd merken. Wat mij betreft het slechtste seizoen ooit
Hopelijk liggen de druksystemen gunstig de komende tijd. Anders blijft het ijs de komende tijd ver onder het recordminimum voor de tijd van het jaar
Je punt is (me) niet helemaal duidelijk. Je wilt dat een instituut voor ijs en sneeuw de informatie over het oceaanwater ook presenteert? Dat is meer iets voor onderdelen van het NOAA, al zullen ze (NSIDC) het binnen het klimaatsysteem natuurlijk ook wel enigszins het ijs en de sneeuw in het juiste perspectief kunnen zetten. Het is uiteindelijk niet aan hen om specifiek in te gaan op het oceaanwater in te gaan, tenzij het bijvoorbeeld de afkalving van ijs betreft. En voor de geïntegreerde informatie van oceaan, atmosfeer, ijs, etc., binnen het klimaatsysteem moet je een klimaatcentrum hebben of het IPCC.
Daarnaast vind ik de tekst die Adwin plaatst juist niet kortzichtig: ze benadrukken dat trends over korte tijdvakken sterk beïnvloed worden doordat het zee-ijs grote variabiliteit tussen de verschillende jaren kent, wat juist naar het grote plaatje over langere tijdschalen wil wijzen.

@Ronald: juist de variabiliteit tussen de verschillende jaren, die hier wordt benadrukt, laat zien dat je niet een jaar kunt verwachten waarin het zee-ijs weg zal zijn. Je kan hooguit een tijdvak aangeven, maar daar zit natuurlijk wel een tijdvak van een jaar of 20 omheen met een bepaalde kansverdeling dat het voor de eerste keer zo ver is. Elders zal de precieze informatie over het tijdvak met een kanssschatting te vinden zijn. (De definitie van ijsvrijheid is tevens ook 1 miljoen vierkante kilometer of minder.)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Gerben » 11-10-2019 00:03

Edward schreef:
10-10-2019 23:39
Oetelaar, G.G.F. van den (Gerben) schreef:
10-10-2019 19:49
Ik vind het een beetje kortzichtig van het NSIDC. Weliswaar geen zeeijsminimumrecord. Maar de wateren eromheen waren ongekend warm. Veel meer energie opgenomen deze zomer dan andere jaren en dat ga je de komende tijd merken. Wat mij betreft het slechtste seizoen ooit
Hopelijk liggen de druksystemen gunstig de komende tijd. Anders blijft het ijs de komende tijd ver onder het recordminimum voor de tijd van het jaar
Je punt is (me) niet helemaal duidelijk. Je wilt dat een instituut voor ijs en sneeuw de informatie over het oceaanwater ook presenteert? Dat is meer iets voor onderdelen van het NOAA, al zullen ze (NSIDC) het binnen het klimaatsysteem natuurlijk ook wel enigszins het ijs en de sneeuw in het juiste perspectief kunnen zetten. Het is uiteindelijk niet aan hen om specifiek in te gaan op het oceaanwater in te gaan, tenzij het bijvoorbeeld de afkalving van ijs betreft. En voor de geïntegreerde informatie van oceaan, atmosfeer, ijs, etc., binnen het klimaatsysteem moet je een klimaatcentrum hebben of het IPCC.
Daarnaast vind ik de tekst die Adwin plaatst juist niet kortzichtig: ze benadrukken dat trends over korte tijdvakken sterk beïnvloed worden doordat het zee-ijs grote variabiliteit tussen de verschillende jaren kent, wat juist naar het grote plaatje over langere tijdschalen wil wijzen.
Ja het lijkt me logisch dat je de zeewatertemperaturen van de oceaan waarin dat ijs ligt ook monitort. Dat veel te warme zeewater zal waarschijnlijk voor een zeer langzame groei gaan leiden. Ze moeten in energie denken. Niet in ijs.
Veruit het slechtste jaar on de record en zij schrijven dat het al jaren stabiliseert. Klopt niks van. Gewoon wederom ondoordacht

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Henk » 11-10-2019 11:56

Het veel te warme zeewater speelt zeker een rol, ook bij het weer aanvriezen van zeewater. Een ander punt is dat t.g.v. de enorme afsmelt van het zee-ijs, maar vooral van het land-ijs op Groenland deze zomer, er relatief veel zoet water is in het arctische gebied.(dat geldt overigens niet voor de Russische wateren waar we de laatste tijd een toename zien van het haliene karakter). Zout zeewater bevriest bij een temperatuur tussen min 1,5 en 2,5 C, terwijl zoet zeewater al bevriest bij min 0,5 C. In dat kader zou het zeewater ook weer sneller kunnen bevriezen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Karel » 11-10-2019 16:43

Al met al is er vooral aan de kant van Siberië en de Bering Straat veel arctisch zee-ijs verdwenen. Ook deze situatie gaat met de zeewatertemperaturen in de modellen van UKMO, ECMWF e.a. Erg opvallend is dat juist rond Groenland, Spitsbergen en de Canadese Arctische eilanden het meeste ijs ligt. De NAO++ die deze winter wordt berekend zal hier sterk door worden beïnvloed.
bron:https://nsidc.org/arcticseaicenews/
Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Gerben » 20-10-2019 13:57

Een nieuwe radar op het zeeijs voor meer data

Afbeelding

Het 1 en ander kan je hier volgen

https://follow.mosaic-expedition.org/?l ... wKjF81onGY

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2019

Bericht door Gerben » 24-10-2019 21:47

Ze hebben er een scatterometer bijgezet. Wordt druk daar

Afbeelding

Plaats reactie