Tikkende klimaatbom

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 19-12-2017 18:45

Triester kan het eigenlijk niet om aandacht te vragen. Klimaatindustrie in vol ornaat.

"Tikkende klimaatbom

Hoe dan ook, het blijft opmerkelijk dat de stroming nu al zo een lange tijd in de anticyclonale stand staat. Er zijn wetenschappers die vermoeden dat het verband houdt met de snelle opwarming van het Noordpoolgebied en in het bijzonder, de toename van smeltwater vanaf de ijskap van Groenland."

Reinier en wetenschappers. Bij jullie misschien niet helemaal duidelijk maar het weer heeft een geheugen. Het begint een beetje ordinair te worden. Een soort van bitcoinvolkje die klimaatwetenschap.
Reinier heeft ook al talloze keren een ijsvrije Noordpool aangekondigd. Mocht de Golfstroom stilvallen dan zal er zelfs weer landijs gaan ontstaan. Tot zo ver....

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-12-19-koude-winters-op-komst/
Laatst gewijzigd door Gerben op 19-12-2017 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Karel » 20-12-2017 16:34

De ontwikkelingen worden gelukkig gevolgd naar aanleiding van het dit jaar afgesloten project:
""North Atlantic Climate: Predictability of the climate in the North Atlantic/European sector related to North Atlantic/Arctic sea surface temperature and sea ice variability and change""


https://www.openaire.eu/search/project?projectId=corda_______::005c27eeb68c430fad5e3b8b4ba1dbbe

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 21-12-2017 12:37

Tja.

Ik kijk er ook wel van op, het aritkel van Reinier, waarnaar Gerben verwijst. En ik vraag me ook af: wat moet ik ermee? Wat wil Reinier ermee?

Een tikkende klimaatbom. Niet echt genucanceerd taalgebruik.

Koude winters op komst?

Waar blijft de ijsvrije poolzee?
Laatst gewijzigd door John op 21-12-2017 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 21-12-2017 22:37

Reinier heeft slechts vertaald wat anderen hebben geschreven.

http://e360.yale.edu/features/how-a-wayward-arctic-current-could-cool-the-climate-in-europe

https://www.us-ocb.org/wp-content/uploads/sites/43/2017/03/OCB-meeting-2014-Beaufort_Gyre_Dynamics_and_implications_for_North_Atlantic-Arctic-exchange-1_189964.pdf

Dat er steeds meer smeltwater komt en dus steeds minder ijs staat buiten kijf.

Wat de gevolgen daarvan kunnen zijn wordt over gespeculeerd: het idee dat al dat zoete smeltwater een obstructie zou kunnen gaan vormen voor de warmegolfstroom is al jarenlang bestaand, maar is tot nu toe geen werkelijkheid geworden, wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is dat het bij verdere zoetwaterstuwing/ijsafsmelting gaat gebeuren.

Dat zou overigens natuurlijk niet inhouden dat de wereldwijde opwarming daarmee een halt toegeroepen wordt, die gaat gewoon door als het lokaal wat kouder zou worden in de winter.
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-12-2017 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 22-12-2017 16:58

Gerard schreef:Reinier heeft slechts vertaald wat anderen hebben geschreven


Ja dat snap ik. Het gaat om de manier waarop! Overigens is de Beaufort Gyre niet alleen windgedreven. Genoeg andere resulterende krachten. Ik noem bv draaiing aarde (op die plek!), bathymetrie, omliggend land en zo verder...
Laatst gewijzigd door Gerben op 22-12-2017 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 22-12-2017 20:22

Beledigingen worden hier gewoon uit het bericht gehaald, dat zul je begrijpen.De manier waarop... ja daar kan je over redetwisten, overal waar commercie een rol speelt worden berichten wat aangedikt. Weerbureaus voelen allemaal een druk om in de belangstelling te staan, marktwerking heet dat. De website moet gelezen en geklikt worden en - onder andere - de reclame-inkomsten moeten vloeien. Ik noem het hollen achter het Amerikaanse economische model en je ziet hoe daar geschreeuwd en overschreeuwd wordt. Het Trumpet-model en NL volgt lijdzaam.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 22-12-2017 22:58

Gerard
"Weerbureaus voelen allemaal een druk om in de belangstelling te staan, marktwerking heet dat"

Er was eens een meisje met rode kleren. Ze werd opgegeten door een wolf. Wie ben ik?
Als die websites van de bureaus gelezen moeten worden dan kun je daar toch best kritiek op hebben. Ze hebben vaak niet het vermogen om te beoordelen of iets wel of niet goed. Te ongeschoold of het gebrek aan gevoel daarvoor.
Daarbij beledig ik nooit iemand. Ik blijf altijd een net persoon. Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven
Laatst gewijzigd door Gerben op 22-12-2017 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 23-12-2017 00:45

Jouw opvattingen van beledigen zijn anders dan die van mij, dat moge duidelijk zijn. Je hebt ook niet altijd de juiste natuurkundige inzichten, even het zwarte ijs memorerend. Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?
Je mag best schrijven wat jouw standpunten zijn maar als je personen beledigt dan haal ik het weg zoals nu ook gebeurd is in je voorgaande bericht. Laten we het bij feiten en argumenten houden. Daarmee kan je prima aangeven hoe je over een bericht denkt dat je ergens gelezen hebt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-12-2017 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Dick » 23-12-2017 09:36

Wetenschappers hebben vastgesteld dat de Warme Golfstroom al eens (abrupt) is stilgevallen. In de laatste fase van de laatste IJstijd toen een een enorm smeltwatermeer in Noord-Amerika in één klap leegliep in de Atlantische Oceaan. Dat leverde een tijdelijke, felle temperatuurdaling op. De opwarming werd daarmee enige tijd onderbroken. Het kan dus wel degelijk gebeuren.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 23-12-2017 10:34

Dick schreef:Wetenschappers hebben vastgesteld dat de Warme Golfstroom al eens (abrupt) is stilgevallen. In de laatste fase van de laatste IJstijd toen een een enorm smeltwatermeer in Noord-Amerika in één klap leegliep in de Atlantische Oceaan. Dat leverde een tijdelijke, felle temperatuurdaling op. De opwarming werd daarmee enige tijd onderbroken. Het kan dus wel degelijk gebeuren.
-Deeltjes bewegen altijd van warm naar koud. De Noordpool is flink opgewarmd dus het temperatuurverschil tussen tropen en Noordpool is verminderd. Daardoor zou de Golfstroom minder snel kunnen stromen.-De Golfstroom is ook een soort van waterval....Het warme water in de tropen heeft een groter volume dan het koude water in het noordpoolgebied. Door het opwarmen van het water in het noordpoolgebied is het hellingsvlak verminderd. Daardoor zou de Golfstroom minder snel kunnen stromen.Gewoon eerst alles onderzoeken voordat je een ongenuanceerd klimaatbomverhaaltje gaat vertalen....
Laatst gewijzigd door Gerben op 23-12-2017 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie