IJskap Antarctica

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 17-09-2020 21:20

Zee-ijs valt tegen, er zijn betere jaren geweest. ;)

Overigens vraag ik me altijd af of veel (hoeveel afgebrokkeld) zee-ijs daar goed of slecht nieuws is. Gezien de lager dan normale temperaturen
lijkt het vooral op zee gevormd te zijn (water van eerder gesmolten ijsplaten?). Hangt er nog zoveel roet van de bosbranden (mede door klimaatverandering veroorzaakte) in de stratosfeer dat er wat afkoeling is op het zuidelijk halfrond?
seaice_extent antarctica.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 17-09-2020 21:55

Gerard schreef:
17-09-2020 21:20
Zee-ijs valt tegen, er zijn betere jaren geweest. ;)

Overigens vraag ik me altijd af of veel (hoeveel afgebrokkeld) zee-ijs daar goed of slecht nieuws is. Gezien de lager dan normale temperaturen
lijkt het vooral op zee gevormd te zijn (water van eerder gesmolten ijsplaten?). Hangt er nog zoveel roet van de bosbranden in de stratosfeer dat er wat afkoeling is op het zuidelijk halfrond?

seaice_extent antarctica.jpg
Wat ik me altijd afvraag....stel de Noordzee is door een warm seizoen 3 a 4 graden warmer dan normaal. Hoeveel is dan de bijdrage van CO2 als het volgende seizoen lucht van over dat zeewater komt?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 17-09-2020 23:27

Gerben schreef:
17-09-2020 21:55
Gerard schreef:
17-09-2020 21:20
Zee-ijs valt tegen, er zijn betere jaren geweest. ;)

Overigens vraag ik me altijd af of veel (hoeveel afgebrokkeld) zee-ijs daar goed of slecht nieuws is. Gezien de lager dan normale temperaturen
lijkt het vooral op zee gevormd te zijn (water van eerder gesmolten ijsplaten?). Hangt er nog zoveel roet van de bosbranden in de stratosfeer dat er wat afkoeling is op het zuidelijk halfrond?

seaice_extent antarctica.jpg
Wat ik me altijd afvraag....stel de Noordzee is door een warm seizoen 3 a 4 graden warmer dan normaal. Hoeveel is dan de bijdrage van CO2 als het volgende seizoen lucht van over dat zeewater komt?
Ja, inderdaad, is de Noordzee dan ca. 2 graden warmer door de CO2 en het warmere seizoen, of is de Noordzee 4 graden warmer door het door CO2 klimaatveranderde seizoen én 2 graden door CO2.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 23-09-2020 20:44

Zijnj 1e artikel schrijft hij. Hopelijk ook zijn laatste als hij met dit komt

"The hysteresis of the Antarctic Ice Sheet
Julius Garbe, Torsten Albrecht, Anders Levermann, Jonathan F. Donges & Ricarda Winkelmann
Nature volume 585, pages538–544(2020)Cite this article

98 Altmetric

Metricsdetails

Abstract
More than half of Earth’s freshwater resources are held by the Antarctic Ice Sheet, which thus represents by far the largest potential source for global sea-level rise under future warming conditions1. Its long-term stability determines the fate of our coastal cities and cultural heritage. Feedbacks between ice, atmosphere, ocean, and the solid Earth give rise to potential nonlinearities in its response to temperature changes. So far, we are lacking a comprehensive stability analysis of the Antarctic Ice Sheet for different amounts of global warming. Here we show that the Antarctic Ice Sheet exhibits a multitude of temperature thresholds beyond which ice loss is irreversible. Consistent with palaeodata2 we find, using the Parallel Ice Sheet Model3,4,5, that at global warming levels around 2 degrees Celsius above pre-industrial levels, West Antarctica is committed to long-term partial collapse owing to the marine ice-sheet instability. Between 6 and 9 degrees of warming above pre-industrial levels, the loss of more than 70 per cent of the present-day ice volume is triggered, mainly caused by the surface elevation feedback. At more than 10 degrees of warming above pre-industrial levels, Antarctica is committed to become virtually ice-free. The ice sheet’s temperature sensitivity is 1.3 metres of sea-level equivalent per degree of warming up to 2 degrees above pre-industrial levels, almost doubling to 2.4 metres per degree of warming between 2 and 6 degrees and increasing to about 10 metres per degree of warming between 6 and 9 degrees. Each of these thresholds gives rise to hysteresis behaviour: that is, the currently observed ice-sheet configuration is not regained even if temperatures are reversed to present-day levels. In particular, the West Antarctic Ice Sheet does not regrow to its modern extent until temperatures are at least one degree Celsius lower than pre-industrial levels. Our results show that if the Paris Agreement is not met, Antarctica’s long-term sea-level contribution will dramatically increase and exceed that of all other sources."

https://twitter.com/juliusgarbe

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2727-5

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Karel » 24-09-2020 09:21

Hier een artikel van allen die bij de berekeningen van mogelijke bijdrage aan de "global sea level" rise tot 2100 ten gevolge van afsmelting op Antarctica tot 2100 betrokken zijn :

Projecting Antarctica’s contribution to future sea levelrise from basal ice shelf melt using linear responsefunctions of 16 ice sheet models (LARMIP-2)
Anders Levermann e.a https://escholarship.org/uc/item/5ft99738

Wat de sea level rise dan voor de Nederlandse kust wordt is echter een ander onderzoek.

Afbeelding

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Hans » 14-12-2020 16:12


Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Karel » 17-12-2020 09:03

Animatie van het draaien van A68. bron:https://twitter.com/thorstenmiglus
Koers ten zuiden van South Georgia langs en dan mogelijk naar het noordoosten op basis van de koers van de vorige ijseilanden.

Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Karel » 19-12-2020 08:16

Aan de noordzijde van A68 is een deel afgebroken bij de ronding van South Georgia

https://www.esa.int/Applications/Observ ... unk_of_ice

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 20-12-2020 19:49

Wordt het een ronding of een landing, of beter: stranding.
Niet fijn voor de wezens die daar het water willen gebruiken (zullen geen badgasten zijn).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Karel » 23-12-2020 08:27

Gerard schreef:
20-12-2020 19:49
Wordt het een ronding of een landing, of beter: stranding.
Niet fijn voor de wezens die daar het water willen gebruiken (zullen geen badgasten zijn).
Het wordt een ronding van delen van A68. Vele ijsplaten voltooiden deze ronding al in het verleden.

https://www.bbc.com/news/science-environment-55413969

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie