IJskap Antarctica

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 14-06-2019 20:34

Ook dit station ruim onder de -80 graden! Zie je niet vaak hoor

https://www.infoclimat.fr/observations- ... ghlight=08

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 11-06-2020 11:42

Al een tijd lang veel te koud op Antarctica. Zeeijs daar rond de normaal

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 11-06-2020 16:02

Het is te warm óp Antarctica en te koud rondom Antarctica. Mijn voorzichtige conclusie is dat er veel ijs afgekalfd is en dat daarom het zeewater rondom Antarctica kouder is en daarom ook de lucht kouder is. Dan zou er meer zee-ijs dan normaal moeten zijn.
Ik weet niet tot welke breedtegraad onder Antarctica valt, maar zo te zien ruim buiten het ijsmassief zelf (tot de poolcirkel?), anders kom je niet aan -3.0.
Even gekeken naar zee-ijshoeveelheid, die neemt wel weer toe maar komt terug van onder normaal, dus de afkalving is het niet. Het is meer een eendagsvlieg waarschijnlijk.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 11-06-2020 16:15

Gerard schreef:
11-06-2020 16:02
Het is te warm óp Antarctica en te koud rondom Antarctica. Mijn voorzichtige conclusie is dat er veel ijs afgekalfd is en dat daarom het zeewater rondom Antarctica kouder is en daarom ook de lucht kouder is. Dan zou er meer zee-ijs dan normaal moeten zijn.
Ik weet niet tot welke breedtegraad onder Antarctica valt, maar zo te zien ruim buiten het ijsmassief zelf (tot de poolcirkel?), anders kom je niet aan -3.0.
Even gekeken naar zee-ijshoeveelheid, die neemt wel weer toe maar komt terug van onder normaal, dus de afkalving is het niet. Het is meer een eendagsvlieg waarschijnlijk.
Dat ijs is helemaal niet afgebrokkeld. Slaat werkelijk helemaal nergens op. IJs was in de zomer zelfs niet eens verdwenen. Oppervlakte zit nu bijna op de normaal

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 11-06-2020 21:07

Ik zei toch voorzichtige conclusie, waarom moet je zo oververhit reageren, zo smelt het ijs alsnog! :lol:
Ik schreef immers:"Even gekeken naar zee-ijshoeveelheid, die neemt wel weer toe maar komt terug van onder normaal, dus de afkalving is het niet. Het is meer een eendagsvlieg waarschijnlijk."
Die eendagsvlieg blijft het omdat het een dagopname is. Hoe groot zijn de schommelingen van dag tot dag en hoe is het gemiddeld per seizoen. Het laatste heeft meer met klimaat te maken, een dagwaarneming is het weer van dat moment, dat is wat anders dan klimaat en dit forum behelst "klimaat en klimaatverandering".

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 11-06-2020 21:11

Gerard schreef:
11-06-2020 21:07
Ik zei toch voorzichtige conclusie, waarom moet je zo oververhit reageren, zo smelt het ijs alsnog! :lol:
Niet oververhit. Vreemd dat iemand kan denken dat door wat afbrokkelen van ijskapijs de temperaturen 10 tot 25 graden lager kunnen liggen.
Daarbij is het daar winter en ligt het vol met zeeijs

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerard » 11-06-2020 21:32

Het is op bepaalde plekken wat kouder dan normaal, er zijn ook plekken warmer dan normaal en gemiddeld nu blijkbaar -3 graden kouder dan normaal. Dat gebeurt vaker in winters ook op het noordelijk halfrond, op Antarctica makkelijker indien het circulatiesysteem tijdelijk meer gesloten is. Het blijft een schommeling behorende bij het weer, heeft niet met klimaat te maken, tenzij het de komende 365 dagen ook -3 lager blijft dan normaal, dus het bericht past eigenlijk beter onder "weer buitenland".

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 13-06-2020 12:24

Wordt steeds kouder

Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Karel » 14-06-2020 09:18

Antarctica flink afgekoeld na een warme zomer en een warm voorjaar. Vanaf ongeveer half mei is de flinke afkoeling ingezet. Overigens zijn de temperaturen op Antactica sterk afhankelijk van het circulatiepatroon. Nu westcirculatie, met bijna -70C op de Zuidpool, maar modelberekeningen van ECMWF laten rond 23 juni een blokkade rond het Antarctisch Schiereiland zien met langs de kust waar nu de grootste negatieve afwijkingen zijn gebieden met flinke opwarming. Nu in station Neumayer, ten oosten van het Antarctisch Schiereiland, iets kouder dan de laagst gemeten temperatuur in Nederland in de winter van 1941/1942.
Bronnen:http://www.ogimet.com/cgi-bin/gsynres?l ... 0&ndays=30 en https://www.ecmwf.int/en/forecasts/char ... south_pole
Afbeelding

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJskap Antarctica

Bericht door Gerben » 17-09-2020 19:18

Veel zeeijs dit jaar. Op plaatsen waarschijnlijk ook veel dikker dan normaal. Vanaf 10 juli vooral boven meestal te koud weer.
Ik heb dit jaar geen -80 graden gezien op het continent. Ben benieuwd hoe de smelt later dit jaar verloopt

Afbeelding

Plaats reactie