Klimaatverandering...

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 79

Klimaatverandering...

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2017 19:12

Nieuwe (Zembla-) documentaire over de geopolitieke gevolgen van klimaatverandering.
Misschien staan we er wel eens te weinig bij stil:
https://www.npo.nl/zembla/01-11-2017/BV_101384730
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 02-11-2017 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Klimaatverandering...

Bericht door Richard » 02-11-2017 21:17

Inderdaad Hans.
Ik heb hem gisteren gezien op NPO2.

Helder uiteengezet wat mij deels al wel bekend was, maar op deze manier ook bij een breder publiek gebracht wordt.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Klimaatverandering...

Bericht door Gerben » 04-11-2017 14:02

Heeft hoogleraar geschiedenis Timothy Snyder (Yale University) eigenlijk wel geschiedenis gestudeerd! Het lijkt erop van niet.

Al sinds de oudheid, toen men sedentair ging wonen, was er regenlandbouw en irrigatielandbouw. Het zal hier niemand verbazen als er minder neerslag valt dat oogsten die afhankelijk zijn van regenlandbouw mislukken of minder opbrengst hebben. Het heeft altijd tot onrust geleid in de regio Syrie/Mesopotamie. Al sinds de oudheid is er dus niks veranderd waar zij zo voor waarschuwen.

Tsja dat Tsjaadmeer toch. Wat is daar zo vreemd aan dat het de laatste decennia 90% is geslonken! Het Tsjaadmeer was duizenden jaren geleden bijna even groot als Frankrijk. Een vraag die veel interessanter is spreken ze niet over. Waarom was het Tsjaadmeer duizenden jaren voor 1960 zo'n 1000% groter!?

Iedereen hier begrijpt dat als je uit een laatste restje Tsjaadmeer ook nog eens water onttrekt voor de landbouw (voor de explosief groeiende bevolking) dat het meer dan snel kleiner wordt.

Zeer slechte en oppervlakkige tv. Helaas zien we dat steeds vaker....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Klimaatverandering...

Bericht door John » 05-11-2017 10:43

Ik heb slechts een stuk gezien. Ik vond het Zembla onwaardig.
Wat een opgeklopte presentatie. Weinig evenwicht en nuance. Sterk speculerend en op dreiging gericht. Ik heb het niet als opbouwend ervaren.

Het was dan ook een speciaal gezelschap dat deelnam aan de documentaire, zoals ook te lezen staat in de inleiding.
Laatst gewijzigd door John op 05-11-2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Klimaatverandering...

Bericht door Gerard » 05-11-2017 14:07

Geboortebeperking is de sleutel denk ik. Wereldbevolking moet weer krimpen om de totale milieudruk te verminderen, overgang naar een duurzame samenleving parallel daaraan.
Voedseltekort is er nog niet, het voedsel is alleen slecht verdeeld, kwestie van rijke/arme landen.
Landbouwgrond is er voorlopig voldoende omdat er blijkbaar nog steeds ruimte is om veel luxeproducten te telen die niets met voeding te maken hebben.

Ik heb overigens de uitzending niet gezien, maar ik ga even af op de commentaren hierboven.
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-11-2017 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie