De Groenlandse ijskap

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerard » 31-03-2019 19:24

Ik las het volgende:

"Still no data from the GRACE Follow-On mission Data used for calculations of the melting of ice in the Arctic and the contribution of the Ice Sheet to rising sea levels has come from the GRACE satellites since 2002. However, the mission had to be abandoned in 2017 because the batteries on one of the satellites ran out of power. On 22 May 2018, two new satellites were therefore launched: the GRACE-FO satellites (GRACE Follow On), which are replacing the original GRACE satellites. However, no useful data has yet been acquired from the new satellites, and there will therefore be a gap in gravity data until the GRACE Follow-On mission can provide data for measurement of how the total mass balance of the Ice Sheet has developed during the 2017-2018 season. As this data is unavailable, it is not possible to say whether the high SMB of this season also means that the total mass loss for the 2017-2018 season is low, as was the case in the 2016-2017 season."

http://polarportal.dk/en/news/2018-season-report/

Waar vond je (Henk) een goede - andere - referentie dat de ijsmassa op Groenland toegenomen is i.p.v. weinig afgenomen?

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Henk » 01-04-2019 22:16

Ik krijg de grafiek niet geplaatst, Gerard. Maar het betreft een Deense studie die aangeeft dat het ijsvolume met 44 gigaton is toegenomen in 2017 en 2018. In een veranderend klimaat is dit ook nog steeds mogelijk. Zelf was ik in 2015 op IJsland en de zomer was er zeer koud en het jaar was extreem sneeuwrijk. Vorig jaar hetzelfde liedje, maar dan voor West-IJsland. Het oosten van IJsland had juist erg warm en droog weer. Dat deel van het land had te maken met de hogedrukblokkade die hier in onze omgeving zo'n droge/warme zomer veroorzaakte. Gesteld dat de GFS-voorspelling uitkomt van een sterk hogedrukgebied boven IJsland en Groenland deze zomer, dan zou het makkelijk kunnen dat we een recordhoeveelheid aan ijsverlies gaan zien op Groenland. Het water van de Noord-Atlantische oceaan was afgelopen 2 jaar kouder waardoor de Jacobshavn-gletsjer kon aangroeien.
Helaas is de langjarige trend negatief. Het betreft hier voorlopig een 2-tal jaren met ijsaangroei.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerard » 03-04-2019 01:10

De link die ik plaatste komt van een Deense website. In dat rapport wordt gesteld dat toename van ijsmassa niet aangetoond kan worden wegens ontbreken van de gegevens van een zwaartekracht metende satelliet.

Als je de grafiek niet kan plaatsen geef dan de referentie zodat wij die rapportage ook kunnen inzien, blijkbaar zijn er andere onderzoekers die wel over die zwaartekrachtgegevens konden beschikken?!

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Henk » 03-04-2019 13:37

http://sciencenordic.com/how-greenland- ... fared-2018

Het Grace-rapport is inderdaad niet voorhanden, maar ik ben afgegaan op wat de onderzoekers schatten aan ijstoename. Het kan natuurlijk zo zijn dat, indien de rapportage er wel komt, zal kunnen blijken dat er toch een verlies is opgetreden. Meten is weten. Maar omdat men aangeeft dat zowel 2016/17 als 2017/18 ver boven het gemiddelde uitkomen en men ook getallen noemt, ga ik er , in ieder geval voorlopig, vanuit dat het ijsvolume op Groenland de afgelopen 2 jaar is toegenomen. Men kan natuurlijk fout zitten, maar met deze afwijking zoals genoemd lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Dat neemt niet weg dat de trend negatief is en dat het geheel erg weer afhankelijk is, maar dat mag bekend worden verondersteld.

For this year, we calculated a total SMB of 517bn tonnes, which is almost 150bn tonnes above the average for 1981-2010, ranking just behind the 2016-17 season as sixth highest on record.

By contrast, the lowest SMB in the record was 2011-2012 with just 38bn tonnes, which shows how variable SMB can be from one year to another.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerard » 03-04-2019 17:32

Dat is dus waarom ik mijn bericht postte over het gebrek aan gegevens v.w.b. de zwaartekrachtvelden: zonder die gegevens blijft het gissen. Je kan niet uitgaan van SBM om de balans van de ijshoeveelheid voor Groenland op te maken. Er is dus tot nu toe niets zeker v.w.b. 2017 en 2018.
Die rapportage over SBM was mij al wel bekend.

"Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen" is dus uit de lucht gegrepen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerben » 03-04-2019 17:40

Gerard, wat vertelt jou de rode lijn in de grafiek uit 2012?

Afbeelding

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Henk » 03-04-2019 18:42

Nee, Gerard: het is precies zo als het er staat: "Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen".
De exacte gegevens volgen nog, maar men schat nu al een toename in. Vandaar dat woordje "lijkt". En misschien wordt het wel "blijkt", maar dat is nog even afwachten. De tekst dekt precies de lading.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerben » 03-04-2019 18:48

Henk schreef:
03-04-2019 18:42
Nee, Gerard: het is precies zo als het er staat: "Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen".
De exacte gegevens volgen nog, maar men schat nu al een toename in. Vandaar dat woordje "lijkt". En misschien wordt het wel "blijkt", maar dat is nog even afwachten. De tekst dekt precies de lading.
Precies, en waarschijnlijk is die toename laag ingeschat. Volgens Gerard is het rode lijntje een toename van ijskapijs! In 2012 had hij geen kritiek...en de smelt kwam toen door droogte en niet door opwarming...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerard » 03-04-2019 19:56

Het is voorbarig, "het lijkt zo" - tja, er is kans op minder verlies dan andere jaren - er is nog niets van groei aangetoond. Gewoon maar afwachten tot er voldoende gegevens zijn.

Wat is dat voor onzin wat je mij in de mond legt Gerben, ik heb niets over een rood lijntje gezegd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Groenlandse ijskap lijkt iets toegenomen

Bericht door Gerben » 03-04-2019 20:06

Gerard schreef:
03-04-2019 19:56
Wat is dat voor onzin wat je mij in de mond legt Gerben, ik heb niets over een rood lijntje gezegd.
Dat schrijf ik toch!

Plaats reactie