Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door John » 05-05-2017 16:50

Nieuwsbericht op de website van het KNMI naar aanleiding van de onverwachte turbulentie tijdens een vlucht van Moskou naar Bangkok.
Volgens recent onderzoek zal door de klimaatverandering de wind op grotere hoogte gaan toenemen. Dat kan leiden tot meer turbulentie voor het vliegverkeer.

Door toename van broeikasgassen warmt de troposfeer op 10 kilometer hoogte in de tropen op en
koelt de lage stratosfeer boven de polen af. Deze verandering leidt tot een sterkere straalstroom op vlieghoogte.

Ik vind het verwarrend die uiteenlopende berichtgeving. Ik had mij eerder laten leiden door berichten over een afnemende straalstroom op 10 kilometer hoogte. Dit zou dan komen door een afname van het temperatuurverschil tussen polen en tropen als gevolg van de AGW.

Hoe zit het nu eigenlijk? Wie kan ik als autoriteit op dit onderwerp beschouwen?
Laatst gewijzigd door John op 05-05-2017 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Gerben » 05-05-2017 17:16

Er was op dat moment geen straalstroom op die route. Tevens oud bericht. Heb dat een paar weken geleden al ergens gelezen.

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Gerben » 05-05-2017 18:12

Hier dat oude bericht. Het moet een keer stoppen die onzin. Ook onze kunstschatten zouden bedreigd worden door klimaatverandering. Klimaatverandering is business!!!!!


http://www.ad.nl/buitenland/vliegtuigen-krijgen-vaker-last-van-turbulentie-door-klimaatverandering~a8014fbf/
Laatst gewijzigd door Gerben op 05-05-2017 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Hans » 05-05-2017 19:47

Het bericht van John was afgelopen weekend in het nieuws. Tijdens een vlucht naar het verre oosten trad onverwacht heftige turbulentie op. En ja, er wordt volop gespeculeerd op de gevolgen van AGW, doemscenario's kom je dagelijks tegen...

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Oud-forumlid » 05-05-2017 21:21

Het plaatje is nog steeds niet geheel duidelijk. Sterkere straalstroom of niet?

Het punt is dat je bij het bekijken (en berekenen) van de luchtdruk op grote hoogte de hele atmosfeer vanaf de grond mee moet nemen. En zo kan het - bijvoorbeeld - gebeuren dat het temperatuur contrast tussen de poolgebieden en de gematigde zone op de grond afneemt maar op 10 à 11 km hoogte toeneemt. De eerste factor leidt tot een verzwakking van de straalstroom, terwijl de 2e factor aan een versterking bijdraagt. (•)
Dit laatste is overigens m.n. alleen in het winterhalfjaar van toepassing. In de zomer geldt dat minder of niet. De straalstroom is in de zomer overigens i.h.a. ook veel minder krachtig.

Dus: Zeg het maar ... wordt ongetwijfeld vervolgd.

Mazzel & broge, Evert

(•) Ik laat de invloed van berggebieden (denk aan het Tibetaanse plateau) even buiten beschouwing.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door John » 05-05-2017 21:50

@ Evert,

Als ik het goed begrijp zijn in de kern dus afnemende thermische tegenstellingen op grondniveau en toenemende thermische contrasten op hoogte goed voorstelbaar als geljjktijdig optredende fenomenen?

Interessant verschijnsel toch. Ingewikkeld ook. Met name de consequenties voor de verticale uitwisseling in de atmosfeer.
Laatst gewijzigd door John op 05-05-2017 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Gerard » 05-05-2017 22:10

De stratosfeer koelt dacht ik overal af doordat door toename van broeikasgassen de warmte in de troposfeer wordt tegengehouden.
Dus de verticale temperatuurverschillen op vlieghoogte waar dan ook (tegen de grens van de troposfeer/stratosfeer aan) nemen toe. Dan moet dat ook leiden tot kans op meer turbulentie.
De vraag is even op welke hoogte de turbulentie plaats vond, was het op kruishoogte of was er een lagere vlieghoogte. Het eerste lijkt me want er was nog 40 minuten vóór de landing.
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-05-2017 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Wind op grotere hoogte gaat toenemen.

Bericht door Daniël » 22-05-2017 19:22

John schreef:@ Evert,

Als ik het goed begrijp zijn in de kern dus afnemende thermische tegenstellingen op grondniveau en toenemende thermische contrasten op hoogte goed voorstelbaar als geljjktijdig optredende fenomenen?

Interessant verschijnsel toch. Ingewikkeld ook. Met name de consequenties voor de verticale uitwisseling in de atmosfeer.


Afnemende temperatuurtegenstellingen op grondniveau en toenemende temperatuurtegenstellingen op hoogte, wat voor gevolgen zal dat hebben voor het ontstaan en uitdiepen van frontale depressies en het ontstaan en in standhouden van blokkades? Normaal zouden er bij een sterkere straalstroom ook meer westcirculaties moeten zijn en bij een zwakke straalstroom juist meer meridionale stromingspatronen. Voor individuele buien is een sterkere straalstroom juist goed voor de organisatie van de convectie, meer multicells en supercells dus. En aan wat voor consequenties voor de verticale uitwisseling in de atmosfeer moet ik denken?
Laatst gewijzigd door Daniël op 22-05-2017 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie