Zee-ijs zomer 2017

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Oud-forumlid » 02-05-2017 20:51

Gerben schreef: ...

Eigenlijk best asociaal om op die dingetjes daar rond te rijden ...

http://nos.nl/video/2171016-200-kilometer-per-sneeuwmobiel.html


H'm, als je er beroepsmatig gebruik van maakt dan zit ik er niet zo mee. In Noord-Finland rijden de lokale bewoners er op, en het zijn er geen tienduizenden.

Het wordt in mijn ogen anders bij 'gewone' toeristen. Tijdens mijn solo langlauf tochten in noord Finland heb ik gezien hoe lieden in een paar dagen van Ivalo naar Kirkenes en terug gingen op zo'n ding. Met 80 à 100 km/h over de meren heen raggen. Volgens mij zagen die gasten niets van de omgeving. Dat soort lawaaivolk mag van mij in een dergelijke omgeving weg blijven.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 02-05-2017 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerard » 02-05-2017 22:47

Uiteindelijk komt die roet van alle slechte verbrandingen die veel verder weg plaats vinden. (Dat heeft overigens niets met dat eerder genoemde zwarte ijs te maken, ijs is zwart als het licht er perfect doorheen gaat en in de bodem onderin het water geabsorbeerd wordt).

Slechte verbrandingen: bosbranden, paasvuren, open haarden, slecht gestookte dichte haarden, onbedoelde branden (tenzij voor de verzekeringsgelden aangestoken) vliegverkeer (kijk maar eens naar de staart van een vliegtuig door de pluim in dezelfde richting als het gestart is), oude diesels, zware industrie, zeeschepen die de zwaarste stookolie stoken en natuurlijk de rookbommen in de voetbalstadions die steeds meer in zwang komen.
Goed, dat laatste is natuurlijk alleen zeer lokaal effectief om het zicht te ontnemen en valt in het niet bij de overige bronnen (maar is wel een ernstig milieudelict ten opzichte van de mensen die daar topsport moeten bedrijven en t.o.v. die toeschouwers die niet Pekinglucht maal 100 in de longen willen krijgen).
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-05-2017 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerben » 04-05-2017 15:24

Evert schreef:
Gerben schreef: ...

Eigenlijk best asociaal om op die dingetjes daar rond te rijden ...

http://nos.nl/video/2171016-200-kilometer-per-sneeuwmobiel.html


H'm, als je er beroepsmatig gebruik van maakt dan zit ik er niet zo mee.

Mazzel & broge, Evert


Ik zou hem direct een arctisch rijverbod geven : )

"
Iedere gram CO2 die je minder uitstoot, helpt.
Peter Kuipers Munneke
Is het tij nog te keren? De belangrijkste factor bij de opwarming van de aarde is de CO2-uitstoot, legt Kuipers Munneke uit. "Voor een bepaalde hoeveelheid opwarming mag er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid gigaton aan uitstoot zijn. En hoeveel dat precies is, weten we niet helemaal zeker, maar wel zeker is dat we al heel veel CO2 hebben uitgestoten. We hebben dus niet zo heel lang meer om er iets aan te doen." Zelf kan je er ook iets aan doen, zegt hij. "Want iedere gram CO2 die je minder uitstoot, helpt."

http://nos.nl/artikel/2170773-dit-wilden-jullie-weten-van-onze-weerman-op-spitsbergen.html
Laatst gewijzigd door Gerben op 04-05-2017 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerben » 04-05-2017 15:26

Gerard, ik heb toen al geschreven dat er in en op dat zwarte ijs ook deeltjes bevinden...

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerben » 12-05-2017 20:20

Bernice zei bij Pauw dat ze alleen over 50 cm dik ijs had gelopen. De beelden zeggen me iets anders.
Denk dat ze inches of zo bedoelde. Ze deed voor NASA wat metingen.
Verder, de breed uitgemeten snelle smelt in de media is voorlopig uitgebleven.

Afbeelding


http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/392106/Pauw.html
Laatst gewijzigd door Gerben op 12-05-2017 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerard » 12-05-2017 21:15

Gerben schreef:Gerard, ik heb toen al geschreven dat er in en op dat zwarte ijs ook deeltjes bevinden...


Gerben, dat is niet de reden dat het ijs zwart ziet. De reden is dat het licht er doorgaat zoals bij glas, dat het volkomen transparant is en dat het licht op de donkere bodem van de sloot of vaart of waar het ijs ook op ligt, geabsorbeerd wordt. Dat had iemand anders ook al uitgelegd.

Zodra het ijs minder vast van structuur is of geërodeerd, wordt het minder goed doorlaatbaar, gaat het licht verstrooien ipv doorlaten en dan heeft het een wit(tig) uiterlijk.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerard » 12-05-2017 21:17

Gerben schreef:Bernice zei bij Pauw dat ze alleen over 50 cm dik ijs had gelopen. De beelden zeggen me iets anders.
Denk dat ze inches of zo bedoelde. Ze deed voor NASA wat metingen.
Verder, de breed uitgemeten snelle smelt in de media is voorlopig uitgebleven.

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/392106/Pauw.html


Als ze werkelijk tot naar het midden van de pool zijn gegaan, dan klopt dat duidelijk niet als je het plaatje beziet.
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-05-2017 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Oud-forumlid » 13-05-2017 13:02

Gerard schreef:[
... , dat is niet de reden dat het ijs zwart ziet. De reden is dat het licht er doorgaat zoals bij glas, dat het volkomen transparant is en dat het licht op de donkere bodem van de sloot of vaart of waar het ijs ook op ligt, geabsorbeerd wordt.
....


Even nog ter aanvulling. Als je bij zee-ijs "zwart ijs" hebt is dat veelal pas gevormd ijs. Bij mijn solo langlauftocht langs de Groenlandse westkust in het voorjaar van 1996 liep ik tegen zo'n stuk zwart zee-ijs aan. Ik ben er met een grote boog omheen gegaan, want het was enkele dagen zacht weer (bijna 0°C) geweest met wat sneeuwval, waarna het weer flink was gaan vriezen (beneden –30°C). Het was dus pas gevormd, anders had er sneeuw op gelegen.

Dergelijk "zwart ijs" (in een zoutwateromgeving) is sponsachtig en zacht. Dit in tegenstelling tot zoetwaterijs. Het is een mengsel van ijs met weinig zout en wat ingesloten extra zout water. Dergelijk zout water "zwart ijs" herkristalliseert waarbij het ingesloten water er geleidelijk uit gaat, en het sterker wordt. Daarbij wordt het ook steeds "witter".

Dus als je ooit een tocht op zee-ijs maakt: I.h.a. niet over zwart ijs gaan. Je loopt dan een reële kans om er door heen te gaan, waarna je in –1.8°C zeewater komt te spartelen ...

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-05-2017 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerben » 14-05-2017 12:01

Gerard schreef:
Gerben schreef:Bernice zei bij Pauw dat ze alleen over 50 cm dik ijs had gelopen. De beelden zeggen me iets anders.
Denk dat ze inches of zo bedoelde. Ze deed voor NASA wat metingen.
Verder, de breed uitgemeten snelle smelt in de media is voorlopig uitgebleven.

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/392106/Pauw.html


Als ze werkelijk tot naar het midden van de pool zijn gegaan, dan klopt dat duidelijk niet als je het plaatje beziet.


Met andere woorden. Ze zit er voor een miljoenenpubliek te liegen!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zee-ijs zomer 2017

Bericht door Gerard » 21-05-2017 12:50

Gerben schreef:
Gerard schreef:
Gerben schreef:Bernice zei bij Pauw dat ze alleen over 50 cm dik ijs had gelopen. De beelden zeggen me iets anders.
Denk dat ze inches of zo bedoelde. Ze deed voor NASA wat metingen.
Verder, de breed uitgemeten snelle smelt in de media is voorlopig uitgebleven.

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/392106/Pauw.html


Als ze werkelijk tot naar het midden van de pool zijn gegaan, dan klopt dat duidelijk niet als je het plaatje beziet.


Met andere woorden. Ze zit er voor een miljoenenpubliek te liegen!


Misschien is ze niet naar het midden van de pool geweest, maar naar een bepaalde breedtegraad. Het kan ook zijn dat ze hier en daar metingen heeft verricht en dat het daar dan toevallig dunner was.
Kan er ook nog een afwijking in het plaatje zijn? Alhoewel ik 50 cm in het centrum van het poolgebied (nog) vrij onmogelijk acht in wintertijd.

Plaats reactie