Tafel van Tijs

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Tafel van Tijs

Bericht door Sebastiaan » 16-02-2017 09:26

http://www.eo.nl/gelovenprogramma/de-tafel-van-tijs/aflevering-detail/aflevering/de-tafel-van-tijs-20170214t212000/

Voor wie het gemist heeft. RvdB maakt gehakt van het PVV-programma qua klimaat. Niet verbazingwekkend. Wel tenenkrommend dat deze partij de Elfstedentocht gebruikt in zijn reclame en ondertussen AGW ontkent.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 673
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Marcel » 17-02-2017 13:55

Mooi stuk met Reinier van den Berg.
Fijn dat ie lekker duidelijk is over politici die klimaatverandering ontkennen: "stompzinnig en gevaarlijk"
Laatst gewijzigd door Marcel op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tafel van Tijs

Bericht door John » 17-02-2017 14:38

Ik las laatst een reden voor het gegeven dat veel mensen zich toch niet zo druk maken over de mogelijke gevolgen van een klimaatverandering.

Onze hersenen zijn er niet voor ontworpen. :mrgreen:

Als ik het artikel vind zal ik ik hier melden.
Laatst gewijzigd door John op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Ko » 17-02-2017 16:20

Nee menigeen vind klimaatverandering niet zo erg. Sterker nog ze juichen het bijna toe. Vooral de toename van warmere zomers en de steeds langere zomers die vroeger beginnen in het voorjaar en later eindigen in het najaar. Afname van zware stormen eveneens. Dat noodweer wat wij vroeger nog weleens hadden hebben ze nu in warme landen.
Laatst gewijzigd door Ko op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Jaap » 17-02-2017 16:29

De kans op zware stormen is mogelijk kleiner geworden, de kans op zware onweersbuien met rampzalige hoge neerslagsommen neemt toe. Ook kunnen zeer natte perioden afgewisseld worden door langdurige droogte. Nee, zo langzamerhand komen de meeste geïnteresseerde mensen er wel achter, dat we de opwarming met argusogen moeten bekijken. Er zitten misschien wat voordeeltjes aan, maar volgens mij zijn de nadelen in de vorm van ernstige bedreigingen (zie boven) groter. Toch blijft er voorlopig nog wel kans op winterkou, gezien de neiging tot hardnekkiger wordende circulatiepatronen. De afgelopen winter hadden de hogedrukgebieden maar iets noordelijker moeten liggen en we zouden een strenge winter gehad hebben. Nu lijkt het voor deze winter wel afgelopen. Maar de hele maand maart kun je nog een pak sneeuw krijgen, terwijl de 20 graden overdag ook in maart in zicht komt.
Laatst gewijzigd door Jaap op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Oud-forumlid » 17-02-2017 16:35

John schreef:Ik las laatst een reden voor het gegeven dat veel mensen zich toch niet zo druk maken over de mogelijke gevolgen van een klimaatverandering.

Onze hersenen zijn er niet voor ontworpen. :mrgreen:

Als ik het artikel vind zal ik ik hier melden.


Hier een voorbeeld - er zijn er ongetwijfeld meer:

Psychological Factors Help Explain Slow Reaction To Global Warming

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tafel van Tijs

Bericht door John » 17-02-2017 17:42

Ik heb intussen een deel van de tekst teruggevonden. Zie hieronder. Het gaat dus niet over argumentatie omtrent klimaatverandering, maar puur om het gegeven dat onze hersenen niet geschikt zijn om iets te doen met het thema vanwege het feit dat er voor onze hersenen geen noodsignalen zijn.


De mens is historisch gezien dramatisch slecht geweest in het begrijpen van grote dreigende gevaren voor hun eigen maatschappij.

"Ons brein werkt in het heden," zegt Harvard professor Daniel Gilbert. "Daarom kunnen we een bal die recht op ons afvliegt in een milliseconde ontwijken." Ons brein is geprogrammeerd om te reageren op harde, zekere informatie. Bedreigingen die zich over generaties mensen uitvouwen triggeren ons instinct niet. "Veel milieuwetenschappers zeggen dat de klimaatverandering te snel gaat," zegt hij. "Nee, het gebeurt te langzaam. Het gebeurt lang niet snel genoeg om onze aandacht te krijgen."


Onze hersenen zijn niet gebouwd om klimaatverandering te zien als bedreiging.

Marcel schreef:Mooi stuk met Reinier vd Berg.
Fijn dat ie lekker duidelijk is over politici die klimaatverandering ontkennen: "stompzinnig en gevaarlijk"


Als we het breder trekken, zie hierboven, dan is meer aan de hand dan simpelweg het uitroepen van stompzinnigheid.
Het maakt ook begrijpelijk waarom we als samenleving pas handelen nadat er wat gebeurd is. Het maakt ook begrijpelijk hoe het komt dat we vaak weer snel overgaan tot de orde van de dag.
Laatst gewijzigd door John op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Oud-forumlid » 17-02-2017 20:58

John schreef:Onze hersenen zijn niet gebouwd om klimaatverandering te zien als bedreiging.


Waarschijnlijk heb je gelijk. Dit betekent dus dat er een "climate 9/11" nodig zal zijn.

Bijvoorbeeld:

+ Een serie 2003- en 2006-achtige zomers in West-Europa, maar dan nog met een graadje erbij, met vanaf augustus tot aan het eind van de zomer elektriciteitrantsoenering t.g.v. te hoge koelwate temperaturen bij de centrales.
+ Een serie superhete en droge "dustbowl-zomers" als in de 30-er jaren van de vorige eeuw in de VS, maar dan met nog een paar graden erbij.

Zelfs dan vraag ik mij overigens af of dat zal helpen nu de heer Scott Pruitt, een fervent klimaatskepticus, als hoofd van het Amerikaanse milieu agentschap (EPA) is benoemd. Ik zie de "Trumpianen" er toe in staat om 45 – 50°C maxima vanuit hun airconditioned kantoren als "fake news" af te serveren.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 19-02-2017 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Dick » 18-02-2017 10:43

Het is afwachten wat er gebeurt als de 'rednecks' die tot de harde kern van Trumpaanhangers behoren de blaren in de hals krijgen als hitte en droogte toeslaan. Vermoedelijk 'hardnekkig' klimaatsceptisch blijven tot het bittere einde. Hopelijk kan de meerderheid van de Amerikanen die wel voor rede vatbaar is, zijn invloed vergroten.. Een nieuwe 'Moral Majority', maar dan van liberale, progressieve zijde.
Laatst gewijzigd door Dick op 19-02-2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 673
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Tafel van Tijs

Bericht door Marcel » 18-02-2017 13:16

Het doet mij denken aan het verhaal van de kikker die uit een pan met heet water sprint, maar als het water langzaam warm gemaakt wordt, blijft zitten totdat ie doodgekookt is (weet eigenlijk nog steeds niet of dat echt zo is of een broodje-aap-verhaal).
Wij zijn dus eigenlijk net die kikkers in de pan met water die op het vuur staat.
Laatst gewijzigd door Marcel op 19-02-2017 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie