Zee-ijs winter 2017

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 79

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Oud-forumlid » 22-02-2017 12:06

Het smelten van 1 gram ijs kost 80 calorieën.
Wanneer er op de Noordpool nog maar de helft van het volume in de zomer hoeft te worden afgesmolten, simpelweg om dat de andere helft al weg is, blijft er dus een gigantische hoeveelheid energie over.
Daarmee kan de lucht- en zeewater temperatuur een flinke duw omhoog krijgen en zullen stromingspatronen veranderen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-02-2017 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door John » 22-02-2017 21:11

De verandering van stromingspatronen blijft een lastig onderwerp, vind ik. Bij het ontbreken van een gesloten ijspakket op de Noordelijke ijszee heeft dit direct enorme gevolgen voor de temperaturen aan de grond. Statische koude verdwijnt. Er is niet veel relatie tussen grondlaagkou en de dynamische bovenlucht. Denk aan onze grondlaagkou in de grenslaag. Je krijgt er een koude januari van, maar op hoogte is de maand wellicht seizoensnormaal of zelfs te warm gebleken.

Ik ga er voorlopig vanuit dat ondanks een opwarmend poolgebied we gewoon onze perioden met een actieve westcirculatie zullen behouden.

Een koude bovenlucht wordt immers niet veroorzaakt door -30 graden aan de grond.
Laatst gewijzigd door John op 22-02-2017 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Henk » 23-02-2017 10:05

Als er op de noordpool nog maar de helft hoeft te worden afgesmolten van het volume van de ijsmassa, omdat de andere helft al weg is, betekent dat niet dat de omgevingstemperatuur automatisch zal gaan stijgen in dat gebied. En dat zie je dan ook niet gebeuren in de zomer. Er zal net zo lang energie worden onttrokken aan de omgeving om het zee-ijs te doen laten smelten tot dat het laatste restje zee-ijs zal zijn afgesmolten. Dus blijft, maar wel over een steeds kleiner oppervlak, de zomertemperatuur op de noordpool schommelen rond het langjarig gemiddelde, wat we nu ook 's zomers zien. Het is wel zo dat in de gebieden waar het zee-ijs al weg is het albedo verhaal gaat spelen en dat in die gebieden de temperatuur wel gaat stijgen. Naar gelang er door de tijd steeds meer zee-ijs smelt zal dat gebied waar de temperatuur gaat oplopen steeds groter worden tot dat al het zee-ijs zal zijn verdwenen in de zomer. Dan pas gaat de temperatuur in extenso stijgen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Gerben » 23-02-2017 15:19

Hans schreef:
Daarmee kan de lucht- en zeewater temperatuur een flinke duw omhoog krijgen en zullen stromingspatronen veranderen.


Het zeewater wordt daar nooit 20 graden zoals iemand schreef die naast de Noordzee woont die verder nauwelijks ooit boven de 20 graden komt. Wat een flauwekul zeg en niemand zegt er wat van!
Vertel....hoe gaan de stromingspatronen veranderen? Heb laatst een proefschrift gepost waarin staat dat men fysisch niet begrijpt hoe de stromingspatronen zijn veranderd!

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Oud-forumlid » 23-02-2017 20:20

Voor zeewater temperaturen van 15 à 20°C op de polen moeten we ver terug. Bijvoorbeeld naar het Jura tijdperk.

Zie slide 21 van deze lezing die ik enkele jaren geleden in elkaar heb geknutseld (en gehouden). Ik actualiseer deze en m'n klimaatlezing regelmatig.

Verder: Ja, 20°C rond de noordpool is op korte (een aantal decennia's) termijn, zelfs bij het meest extreme scenario, onzin. Ik heb alleen geen zin op alles wat er aan onzin wordt geproduceerd daar aandacht aan te besteden.

Mazzel & broge, Evert

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Gerben » 24-02-2017 16:46

"Deze week is het Noordpoolgebied eindelijk een echte diepvries geworden met normale temperaturen tot rond de -30 graden. Het is niet duidelijk waarom de Noordpool nu voor het eerst sinds september vorig jaar weer eens normale temperaturen meemaakt. In ieder geval is de aanvoer van warme lucht van zuidelijke herkomst tijdelijk aan banden gelegd."

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-02-21-storm-door-straalstroom-op-stoom/

Hij schrijft zelf waarom er normale temperaturen zijn op de Noordpool. Toch is het hem niet duidelijk waarom! Zou hij echt denken dat de temperaturen daar door de molecuul flink zijn gestegen?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Oud-forumlid » 24-02-2017 20:43

Een kleine blik op de weerkaart leert: Een hogedrukgebied met een kerndruk van ruim 1040 mbar.

Ergo: Uitstralingsweer.

In dergelijke contreien gaat de temperatuur dan vlot onderuit. Ik heb bij m'n solotocht langs de Groenlandse westkust eind maart 1996 iets soortgelijks meegemaakt. Stralend weer; bij een briesje vanuit het noordwesten daalde het kwik naar –38°C (één van mijn "out in the open all time lows").

Mazzel & broge, Evert

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Gerard » 25-02-2017 00:54

Gerben schreef:
John schreef:Ik kan de discussie niet volgen. Dat vind ik jammer. Het is me niet eens duidelijk of er discussie is en waarover dan?

Is er twijfel over de opmerking dat water 10 graden warmer laten worden evenveel energie kost als water 10 graden kouder laten worden?


Inderdaad een beetje lastig te volgen discussie. Als iets eerst 10 graden opwarmt en daarna 10 graden afkoelt is natuurlijk evenveel energie. Wat ik bedoelde is dat als zeewater weer 10 graden af moet koelen. dat dat "onnatuurlijk" is aangezien temperatuur beweging van deeltjes is.

Daarna schrijft Gerard het volgende:

"Het wordt nu in het winterhalfjaar al regelmatig ruim 10 graden op Spitsbergen, dus we zijn al aardig op weg. In Groenland zijn er het afgelopen jaar talloze warmterecords verbroken en ruim 20 graden in de zomer is ook al heel gewoon, inderdaad, wel aan de kusten nog. Die dikke plak ijs zal nog wat smelttijd nodig hebben."

Gerard denkt dat het in de poolzee 20 graden gaat worden! En die dikke plak ijs zal nog wat smelttijd nodig hebben."

Hij schrijft het op een manier alsof dat het binnen korte tijd gaat gebeuren. Op die manier schrijven de 3 RRR's ook!


Ik heb niet aangegeven dat de Poolzee 20 graden wordt. Ik heb geschreven dat de luchttemperatuur 20 graden kan worden in het poolgebied, maar dat is een gevolg van aanvoer van warmere lucht over een warmere omgeving. Dan hoeft het water niet per se 20 graden te zijn.

Uiteindelijk kan de temperatuur van het oppervlaktewater in de Poolzee zomers - na het structureel verdwijnen van het zomerijs - ruim boven nul komen. Hoeveel kan volgens mij nog niet uit de modellen gehaald worden.

Ik begrijp overigens niet waarom het onnatuurlijk zou zijn dat water afkoelt als er geen energie ingestopt wordt. Er is immers continu verlies aan energie door uitstraling naar het heelal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs winter 2017

Bericht door Gerben » 14-03-2017 12:30

"Amerikaanse onderzoekers zien ook een natuurlijke oorzaak voor de opwarming van de Noordpool."

Goh, er zijn er een paar wakker

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/niet-alleen-mens-maar-ook-natuur-debet-aan-opwarming-noordpool~a4473784/

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Volkskrant artikel

Bericht door Johan » 15-03-2017 10:51

De kop suggereert anders dan het artikel zelf.

Plaats reactie