"Keert de sneeuw ooit terug?"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

"Keert de sneeuw ooit terug?"

Bericht door Dick » 07-08-2016 09:58

Dat is de centrale vraag in de 'klimaatfilm' "Samuel in the clouds". Dat laat zien hoe de laatste 'tropische gletsjer' in de Andes in Bolivia in hoog tempo is weggesmolten. Dit alles met dramatische gevolgen voor de lokale wintersport. Ik heb via een linkje op weerplaza de trailer bekeken. Ziet er interessant uit.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: "Keert de sneeuw ooit terug?"

Bericht door John » 19-10-2016 10:10

Hier dringt zich de vraag op: is er uitsluitend sprake van in hoog tempo wegsmelten van gletsjerijs of speelt toenemende 'verdroging' ook een rol? Met andere woorden: verdwijnt er ook ijs door sublimatie?
Hoe ver is gemiddelde temperatuur op het 500hPa in de regio daadwerkelijk gestegen over de afgelopen dertig jaar?
Laatst gewijzigd door John op 19-10-2016 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Keert de sneeuw ooit terug?"

Bericht door Gerben » 19-10-2016 21:08

John schreef: Met andere woorden: verdwijnt er ook ijs door sublimatie?


Heb dat ooit eens nagevraagd. Hieronder het antwoord.


"Zeker, mijn schattingen duiden op een massaverlies door sublimatie van ~10% van de hoeveelheid sneeuwval. Daarvan is ~2/3 veroorzaakt door de wind.

Redistributie van sneeuw door de wind is naar mijn inziens een regionaal proces; op de schaal van de hele ijskap heb je weinig netto verlies maar er waait wel sneeuw van de ene plek naar de andere op de ijskap. "

Plaats reactie