Alweer een paniekverhaal

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 03-12-2016 19:53

Dick schreef:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1823908867886237&id=100008014234946Nederlandse onderzoeker wijst op gevaren vrijkomen extra CO2 uit de bodem. Zie filmpje


Wat nadere getallen: • http://home.kpn.nl/wesker/blogs/pic/Klimaatlezing.pdf, slide 88.

Ter vergelijking: De atmosfeer bevat zo'n 800 Gigaton koolstof. Als je alle koolstof uit de toendra's (120 Gigaton) als CO2 de lucht in zou sturen gaan we van 400 naar 460 ppm CO2.

Mazzel & broge, Evert

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 03-12-2016 23:29

Evert schreef:
Dick schreef:[

Ter vergelijking: De atmosfeer bevat zo'n 800 Gigaton koolstof. Als je alle koolstof uit de toendra's (120 Gigaton) als CO2 de lucht in zou sturen gaan we van 400 naar 460 ppm CO2.

Mazzel & broge, Evert


En hoeveel moet de temperatuur dan stijgen om die koolstof vrij te laten komen want dat mis ik in zijn verhaal.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 04-12-2016 20:26

"En hoeveel moet de temperatuur dan stijgen om die koolstof vrij te laten komen want dat mis ik in zijn verhaal."

Daar kan ik kort over zijn; dat is mij niet bekend, en, er zijn mij ook geen publicaties bekend waarin dat (met enige precizie) wordt aangegeven.

Ik gaf slechts aan wat mij wel bekend is. Verder: Ontbinding van veen ("Boreal peat bog") en toendra bodems verdienen aandacht. Hier zit een potentieel positief terugkoppelingsmechanisme. Ik vertik het echter om "groot alarm" te roepen zolang ik daar geen harde gegevens/publicaties voor heb.

Overigens, en dat heb ik hier al vaak gezegd: Er is ruim voldoende reden om van de verduurzaming van m.n. de energievoorziening werk te maken.

Mazzel & broge, Evert


Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 05-12-2016 19:11

Gerben schreef:Bijna dagelijks een paniekverhaalAfbeelding


Mwah, 2100 is ver weg hoor! Daarnaast: De temperatuurstijging zal inderdaad in het Noordpoolgebied het hardste aantikken. Zeker als het gebied aan het einde van de zomer tegen die tijd — m.u.v. de strook direct ten noorden van Groenland en Ellesmere Island — ijsvrij zou worden.

Verder: Een "dagelijks paniekverhaal" van de zijde van het KNMI?? Dat lijkt me nogal overdreven.

Daarom herhaal nog even m'n uitspraak van de draad Zee-ijs winter 2017: Pas op geen soort inverse Remko Kampen te worden.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-12-2016 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 05-12-2016 19:30

Evert schreef:
Gerben schreef:Bijna dagelijks een paniekverhaalAfbeelding


Mwah, 2100 is ver weg hoor! Daarnaast: De temperatuurstijging zal inderdaad in het Noordpoolgebied het hardste aantikken. Zeker als het gebied aan het einde van de zomer tegen die tijd — m.u.v. de strook direct ten noorden van Groenland en Ellesmere Island — ijsvrij zou worden.

Verder: Een "dagelijks paniekverhaal" van de zijde van het KNMI?? Dat lijkt me nogal overdreven.

Daarom herhaal nog even m'n uitspraak van de draad Zee-ijs winter 2017: Pas op geen soort inverse Remko Kampen te worden.

Mazzel & broge, Evert


Ik schreef niet dat het KNMI dagelijks met een paniekverhaal komt. Ik bedoel in het algemeen.
Ben het niet met Richard Bintanja en Folmer Krikken eens. Heel toevallig dat ze er nu mee komen ; )

"In de lente smelt namelijk het meeste zee-ijs waardoor er een groter gebied met open water is waar meer zonnestraling wordt opgenomen."

Water wordt vooral opgewarmd door warme continentale lucht. De tijd dat het ijs verdwenen is heeft de zon niet meer zo veel invloed. Anders moeten ze maar eens een insolatietabel raadplegen.
Laatst gewijzigd door Gerben op 05-12-2016 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 05-12-2016 19:34

"Pas op geen soort inverse Remko Kampen te worden."

Nee hoor, meld alleen fouten of overdreven artikelen. Heb verder niks tegen klimaatopwarming....
En zoals ik al eerder meldde vind ik het een soort van industrie.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-12-2016 21:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 05-12-2016 23:30

Gerben schreef:"Pas op geen soort inverse Remko Kampen te worden."

Nee hoor, meld alleen fouten of overdreven artikelen. Heb verder niks tegen klimaatopwarming....
En zoals ik al eerder meldde vind ik het een soort van industrie.


Evert en Gerben, laten we niet namen gaan noemen van mensen die eerst wel en nu niet meer op het forum zitten, zij kunnen zich niet verweren.

@Gerben
Ik heb wel wat tegen klimaatopwarming, maar waarschijnlijk bedoelt je het anders dan je het schrijft en vind je het ook niet tof als de zuidpool smelt en Holland voor Nederland verloren gaat.

Ik denk dat het water daarginds vooral opgewarmd wordt door aanvoer van opgewarmd water. We hebben te maken met zeestromingen. Lucht heeft geen warmtecapaciteit, water wel.
Echter, latente warmte in de lucht als gevolg van hogere dauwpuntstemperatuur, dat zal ook wel een rol spelen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-12-2016 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Edward » 06-12-2016 18:46

Eigenlijk niet helemaal voor dit topic, maar wel als vraag aan Gerben (of hij toelichting kan geven):

Gerben schreef:Water wordt vooral opgewarmd door warme continentale lucht. De tijd dat het ijs verdwenen is heeft de zon niet meer zo veel invloed. Anders moeten ze maar eens een insolatietabel raadplegen.


Op en rond 21 juni is de zonshoogte boven de Noordpool op elk moment van de dag 23,5 graden. De zon staat immers boven de kreeftskeerkring op 23,5 graden N (+/- ongeveer 1 graad op geologische tijdschalen als je dat ook wilde meenemen) en maakt dus een hoek van 66,5 graden met de Noordpool (gedurende het hele etmaal). Dat betekent dat de inkomende straling aan de top van de atmosfeer 525 W/m2 is (sinus van 23,5 graden maal zonne"constante" die op 21 juni rond de 1310-1320 W/m2 zit en gemiddeld 1367 W/m2 is). Op 1 mei is de zonshoogte daar ongeveer 16 graden en met een zonne"constante" van ongeveer 1345 W/m2 aan de top van de atmosfeer 361 W/m2. Deze waarden komen aan de top van de atmosfeer het hele etmaal binnen, dus ook etmaalgemiddeld.
Het etmaalgemiddelde op 21 juni boven de kreeftskeerkring ligt volgens mijn berekening rond de 467 W/m2 aan de top van de atmosfeer. De grotere optische dikte van de atmosfeer aan de Noordpool kan er niet ineens voor zorgen dat er geen significante hoeveelheid straling op de Noordpool beschikbaar is in de periode 1 mei - 21 juni waar de tekst ongetwijfeld op doelt, en ook na 21 juni. Het model weet echt wel dat de kortgolvige instraling op de Noordpool pas 21 of 22 maart begint als de zon er op komt.. Ook de siginificante albedoverandering nadat ijs smelt lijkt me duidelijk en dus is het me niet duidelijk waar je het over hebt. Of je moet het hebben over dat lente in deze context moet worden gedefinieerd als een periode die in mei en in juni loopt en niet al in maart.
Bij een zonshoogte van 20 graden blijft ongeveer 340 W/m2 over aan het oppervlak bij helder weer. Dan blijft er nog een factor bewolking over, die reflecteert vrij veel straling. Die zou rond de 80% moeten liggen in de arctische regio's en gemiddeld meer rond 60% over het aardoppervlak (als je dat opzoekt). Het zal een bijdrage leveren aan een verschil met lage breedte, maar het betekent niet dat er geen belangrijk netto overschot aan straling is op de Noordpool in mei en juni. En er is de vraag wat er verandert aan de wolkbedekking als er nog minder zeeijs is.

Plaats reactie