Alweer een paniekverhaal

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 06-12-2016 20:45

Edward,

In de lente verliest het zeeijs niet veel aan volume. Eigenlijk triest dat beide heren van het KNMI dat schrijven!
Ik schreef over het moment dat het zeeijs weg is dus vanaf ongeveer eind juli/begin augustus. Dan is er geen hoge instraling meer. Op het continent is het dan juist het warmst en het water wordt opgewarmd door warme continentale lucht. Ook zeestromen/drift zullen daar een rol in hebben....

@Ted,
Als alles uit gaat komen wat men voorspeld heeft dan denk ik dat ze met 14 graden hoger dan gemiddeld aan de lage kant zitten.
Laatst gewijzigd door Gerben op 06-12-2016 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 06-12-2016 21:53

Volgens mij speelt opgewarmde lucht van het continent een ondergeschikte rol: zit niet zoveel latente warmte in als in minder warme maar vochtigere (hoger dauwpunt) lucht vanaf de Oceaan. Verder de zeestroming: het water daarin is opgewarmd op breedtes waar de zon volop schijnt. En tenslotte is er voldoende ijs weg in de periode dat de zon hoog staat en dan komt Edwards zonne-instraling aan bod. Het ijsoppervlak is ieder jaar in alle jaargetijden - gemiddeld - minder dus er is het hele zomerhalfjaar meer water voor meer absorptie beschikbaar.
Dan werkt de grotere hoeveelheid aangevoerde waterdamp in de atmosfeer nog extra mee aan de opwarming omdat langgolvige straling minder makkelijk weg kan komen, waterdamp is immers het sterkste broeikasgas.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-12-2016 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Edward » 06-12-2016 22:04

Wat Gerard zegt is inderdaad belangrijk. Daar komt nog bij dat het verschil in jaarlijks geabsorbeerde straling tussen het klimaat nu en over bijvoorbeeld 100 jaar niet wordt veroorzaakt door een volumeverkleining op dezelfde dag van het jaar, maar door een verschil in oppervlakte van het zee-ijs in op dezelfde dag van het jaar. En aangezien in september en eind augustus er nu geen snelle verandering van het oppervlakte kan optreden (omdat je anders ergens na 2050 negatieve oppervlaktes zou krijgen, zie grafieken waarin trend geëxtrapoleerd wordt) zijn dan de oppervlaktes van het zee-ijs in mei en juni steeds meer van belang, en de verandering van het oppervlakte in juli en begin augustus is dan net als nu nog steeds van belang. Dat is, lijkt me, wat ze met dat onderzoek bestudeerden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 06-12-2016 22:38

Gerard schreef:Volgens mij speelt opgewarmde lucht van het continent een ondergeschikte rol: zit niet zoveel latente warmte in als in minder warme maar vochtigere (hoger dauwpunt) lucht vanaf de oceaan


Warmt de Noordzee in juli sneller op bij een warme zuidoostelijke of een koelere noordwestelijke stroming?

Waterdamp is niet het sterkste broeikasgas

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 07-12-2016 14:45

Waterdamp is niet het sterkste als je gelijke volumes bekijkt maar wel het sterkste als je naar absolute hoeveelheid in de atmosfeer kijkt, dat was wat ik bedoelde en dat wist je ook ;)

De Noordzee warmt het snelst op als er geen wind, een hoge dauwpuntstemperatuur en volop zonneschijn is.
In volgorde van invloed:
1) zon
2) dauwpunt (weer 2 redenen)
3) windsnelheid

Dus inderdaad, bij noordwesten wind is er een laag dauwpunt en warmt het minder snel op dan bij
zuidzuidwesten wind, als er een hoog dauwpunt is.
Ik ben het deels met je eens.

Voor de Noordpool maakt de aanvoerrichting van de luchtmassa niet zo heel veel uit voor de dauwpuntstemperatuur (vanaf Groenland zou de beste aanvoerrichting zijn voor laag dauwpunt en beter behoud van het ijs), het belangrijkste is het aantal zonne-uren in het zomerhalfjaar.

Oja: als je wel eens in zee zwemt dan weet je dat het water bij oosten wind kouder is dan bij stilstaande lucht de dagen ervoor, of bij een zwakke westen wind daarvoor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gerard op 07-12-2016 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Dick » 07-12-2016 20:30

Het is off-topic, maar wordt het zeewater bij aflandige wind niet kouder, omdat de warme toplaag wordt weggeblazen en ter compensatie kouder water uit de diepte opwelt? Ik heb aan de Middellandse Zee hiervan wel eens een sterk staaltje meegemaakt. De Mistral liet het strandwater in één dag afkoelen van 26 naar 19 graden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 07-12-2016 21:28

Dick schreef:Het is off-topic, maar wordt het zeewater bij aflandige wind niet kouder, omdat de warme toplaag wordt weggeblazen en ter compensatie kouder water uit de diepte opwelt? Ik heb aan de Middellandse Zee hiervan wel eens een sterk staaltje meegemaakt. De Mistral liet het strandwater in één dag afkoelen van 26 naar 19 graden.


Dat is een koude noordenwind. Dan koelt het water natuurlijk af. Zullen vast ook veel buien ontstaan zijn boven het warme zeewater zodat het strandwater versneld afkoelde. Wel een flinke sprong van 7 graden!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 07-12-2016 22:14

Dick schreef:Het is off-topic, maar wordt het zeewater bij aflandige wind niet kouder, omdat de warme toplaag wordt weggeblazen en ter compensatie kouder water uit de diepte opwelt? Ik heb aan de Middellandse Zee hiervan wel eens een sterk staaltje meegemaakt. De Mistral liet het strandwater in één dag afkoelen van 26 naar 19 graden.


Geheel correct Dick, het was eigenlijk een grap, een non-argument: het koude water welt op van de dieptes omdat de toplaag weggeblazen wordt. Het heeft zowel in de winter als in in de zomer bij de Noordzee niets met afkoeling door een strakke oosten wind te maken. Ondanks de warmere lucht vanaf een zonnig vasteland in de zomer wordt het water toch koeler, maar alleen omdat die toplaag wegdrijft. Bij de Mistral is het natuurlijk tweeledig, dat ben ik wel eens met Gerben.

Plaats reactie