Alweer een paniekverhaal

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 11-07-2016 23:26

Uiteraard is het tempo van opwarming afgenomen als je vanaf het grote El Niño-jaar 1998 rekent. Dat was een enorme sprong omhoog. Alle klimaatveranderingontkenners hebben dankbaar gebruik gemaakt van die temperatuursprong om te zeggen dat het sindsdien niet opwarmde, gemakshalve opwarming van oceaanwater en afsmelting van ijs even vergetend trouwens.
Ik kan me de presentatie van een klimaatscepticus nog goed herinneren in 2006 toen hij liet zien dat er vanaf 1998 tot 2006 geen opwarming was en dat we hoogst waarschijnlijk nu een temperatuurdaling zouden krijgen en een ijstijd in zouden gaan. Toen ik hem na afloop wilde aanspreken op het feit dat hij wel een erg verwrongen beeld liet zien met 1998 als startpunt, ging hij er met zijn douceurtje van de stenenclub snel vandoor....en ik wilde toch alleen maar een gerechtvaardigde vraag stellen.. Tijdens de presentatie mocht ik er niet op ingaan van de voorgangers van de stenenclub die het verhaal als zoete koek slikten.

Ik weet prima waar het om gaat Henk, ik volg de ontwikkelingen al jaren en ik laat me niet om de tuin leiden.
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-07-2016 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Henk » 12-07-2016 11:03

Dat is mooi, Gerard, dat je precies weet waar het om gaat.
Mij ging het om het "misverstand" uit de weg te ruimen dat dr. Spencer geen verdere opwarming verwacht vanaf heden gerekend tot 2036, maar tot 2018. Althans, zo begrijp ik uit zijn redenering.
Let daarbij goed op de nuance die ik zelf aanbreng t.o.v. zijn redenatie.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerard » 12-07-2016 19:37

Okay Henk, je duidt op het zinnetje: "And, of course, if we go into prolonged La Nina conditions for the next 2-3 years, we might well be debating the meaning and significance of a 20-year pause in global warming in another year or two."
Bij snel door het artikel gaan zou je inderdaad verkeerd kunnen concluderen dat hij aangeeft dat er nóg eens een periode zou kunnen komen van "gematigde opwarming". Goed dat je aangeeft dat dat niet de essentie van de zin is.

"Gematigde opwarming" tussen aanhalingstekens want dat is geen citaat, maar het is een betere benadering van de werkelijkheid dan "geen opwarming".

Het plaatje van een klimaatscepticus hieronder, het niet beschaduwde deel werd getoond.

Afbeelding

Het volgende plaatje is nog altijd geldig om de redeneertrend van sommigen te duiden, ook al loopt ie slechts tot 2010.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-07-2016 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Dick » 23-11-2016 18:39

https://www.theguardian.com/environment/2016/nov/22/nasa-earth-donald-trump-eliminate-climate-change-researchMet Trump in het Witte Huis over twee maanden lijkt me dat er genoeg redenen zijn voor tenminste ongerustheid. Hopelijk is bovenstaand bericht een paniekverhaal.
Laatst gewijzigd door Dick op 23-11-2016 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 23-11-2016 20:24

Dick schreef: ... Hopelijk is bovenstaand bericht een paniekverhaal.

Ben er niet gerust op. Misschien moeten er maar eens een paar weerinciden- ten in de VS plaats vinden die onmiskenbaar aan een warmer wordend klimaat gelinkt kunnen worden.

Denk aan een serie van 3 "dustbowl summers" als in de 30-er jaren, maar dan nog eens zo'n 5 graden warmer. Ofwel: "Fry them out of their pants."

Alleen is het waarschijnlijker dat het dan op andere plekken in de wereld gebeurt en niet in de VS. :(

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 23-11-2016 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Eenvandaag: "Onderzoekers slaan alarm: Noordpool smelt snel"

Bericht door Daniël » 30-11-2016 18:55

Op http://buitenland.eenvandaag.nl/tv-items/70679/onderzoekers_slaan_alarm_noordpool_smelt_snel lees ik dat onderzoekers alarm slaan over het snel smeltende Noordpoolijs:

Eenvandaag schreef:
Temperatuurstijgingen op de Noordpool tarten elke voorspelling. Dat we extremere weerpatronen konden verwachten was al bekend, maar de afgelopen weken was het op de Noordpool gemiddeld 20 graden warmer dan normaal. Dat is alsof het hier in december tussen de 25 en 30 graden zou zijn.

In Spitsbergen, waar een recordhoeveelheid regen viel, vonden massale aardverschuivingen plaats. Zo’n 200 inwoners zijn al geëvacueerd. Veel poolonderzoekers kunnen bijna niet geloven wat er gebeurt. Er is verbazing over het feit dat de rest van de wereld deze extreme fenomenen zonder al te veel paniek voor kennisgeving aanneemt.

Vanaf oktober had het ijs eigenlijk in snel tempo moeten groeien, maar op dit moment blijft het ijs alleen maar smelten. Daarnaast is 'oud', stevig ijs sinds de jaren tachtig haast volledig gesmolten. 'Jong' ijs is vaak nog niet zo hard, waardoor grote ijsmassa's makkelijker afbrokkelen.

In EenVandaag een gesprek met Maarten van Loonen. Hij is bioloog en doet al 25 jaar onderzoek op de Noordpool. Ook een gesprek met klimaatonderzoeker Rik Leemans, die de patronen en bandbreedtes van klimaatverandering bestudeert.


Het lijkt mij steeds duidelijker aan het worden dat het klimaat steeds sneller op hol aan het slaan is. Hoe moet het dan wel over enkele jaren wezen, nu de opwarming zo snel gaat?
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-11-2016 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 30-11-2016 21:09

Daniël schreef:

Eenvandaag schreef:
Temperatuurstijgingen op de Noordpool tarten elke voorspelling. Dat we extremere weerpatronen konden verwachten was al bekend, maar de afgelopen weken was het op de Noordpool gemiddeld 20 graden warmer dan normaal.


Daniël,

In de draad "Zee-ijs winter 2017" heb ik daar al wat opmerkingen over gemaakt. We zitten mogelijk in "uncharted territory".
De afwijking van de normaal rond de noordpool zit op dit moment rond de 10°C boven normaal. Die 20° was een uitschieter. Dat neemt overigens niet weg dat de afwijking nog steeds zeer aanzienlijk is.

Ik zie als positief dat men wakker begint te worden. Aan de andere kant zie ik niet graag dat er teveel wordt overdreven, want dat helpt ook niet. We zaten op 0.2°C gemiddelde wereldtemperatuurstijging per decennium, en daar gaat mogelijk nu, om het even in wielertermen uit te drukken, "een tandje bij". (0.3°C per decennium, 0.4°C?)

Mijn idee: Laten we gewoon aan de slag gaan met de ombouw van de energievoorziening naar een lage koolstofhuishouding. En laten de landen buiten de VS het onderzoek op het bovengenoemde terrein snel van de VS gaan overnemen nu de heer Trump een klimaatscepticus als hoofd van de NASA gaat benoemen.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-11-2016 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Gerben » 01-12-2016 15:27

Eenvandaag schreef:
Temperatuurstijgingen op de Noordpool tarten elke voorspelling. Dat we extremere weerpatronen konden verwachten was al bekend, maar de afgelopen weken was het op de Noordpool gemiddeld 20 graden warmer dan normaal. Dat is alsof het hier in december tussen de 25 en 30 graden zou zijn.

.



"Nogmaals, het ijs is niet gesmolten. Door sterke stroming in elkaar gedreven. Zie volumegrafiek. Vergelijken met december in
Nederland is dom. Dan snap je er eigenlijk weinig van als je zoiets schrijft. Beter is om uit te leggen waarom het zo zacht was op de Noordpool.
"

.

In Spitsbergen, waar een recordhoeveelheid regen viel, vonden massale aardverschuivingen plaats. Zo’n 200 inwoners zijn al geëvacueerd. Veel poolonderzoekers kunnen bijna niet geloven wat er gebeurt. Er is verbazing over het feit dat de rest van de wereld deze extreme fenomenen zonder al te veel paniek voor kennisgeving aanneemt.

.

" Normaalste zaak van de wereld in die gebieden dat er modderstromen zijn. Alleen een beetje laat dit jaar "

.

Vanaf oktober had het ijs eigenlijk in snel tempo moeten groeien, maar op dit moment blijft het ijs alleen maar smelten. Daarnaast is 'oud', stevig ijs sinds de jaren tachtig haast volledig gesmolten. 'Jong' ijs is vaak nog niet zo hard, waardoor grote ijsmassa's makkelijker afbrokkelen.

.

" Denk niet dat het oude ijs nu op de Noordpool stevig is. Daar is de temperatuur te hoog voor. Bij erg lage temperaturen kan je gewoon hard eerstejaars ijs krijgen omdat door de erg lage temperatuur de ijskrisstallen zich beter rangschikken. "

Laatst gewijzigd door Gerben op 01-12-2016 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2016 17:06

Gerben,

Ze moeten bij Eenvandaag eens wat meer met mensen van het KNMI praten. Die komen echter, schat ik zo in, wat "droger" over ...

Verder: Ik ga geen "groot alarm" geven, maar volg de ontwikkelingen wel op de voet. Het poolijs kan je wel als een soort van Kanarie in de kolenmijn beschouwen.

Mazzel, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 04-12-2016 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Alweer een paniekverhaal

Bericht door Dick » 03-12-2016 18:52

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1823908867886237&id=100008014234946Nederlandse onderzoeker wijst op gevaren vrijkomen extra CO2 uit de bodem. Zie filmpje

Plaats reactie