Zee-ijs zomer 2016

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 514

Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Oud-forumlid » 11-05-2016 16:16

Terwijl we hier in Nederland van zonnig en vrij warm weer genieten tekent zich in het Arctische gebied een voortzetting van de trend naar een lagere ijsbedekking af.

De databron van "The Cryosphere Today" is weliswaar op "tilt" gegaan, maar voor de IARC-JAXA bron geldt dat niet:

IARC-JAXA Information - sea ice extent

Hier ziet men dat de huidige bedekking op een dik datum (10 mei) laagterecord zit: 11.63 miljoen km². Dat is ruim 400000 km² lager dan de vorige recordjaren (2015 en 2006). En gezien het lokale weer gaat de ijs afsmelt "in full swing" door.

Ook met het ijsvolume gaat de trend in een zelfde richting:

PIOMAS Arctic Sea Ice Volume Reanalysis
PIOMASS Daily Arctic Ice Volume (png plaatje)

Het hangt af van het weer in de komende maanden, maar er is - denk ik - een flinke kans dat het laagterecord van 2012 uit de boeken gaat.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-05-2016 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Gerben » 14-05-2016 13:35

Evert schreef:

Het hangt af van het weer in de komende maanden, maar er is - denk ik - een flinke kans dat het laagterecord van 2012 uit de boeken gaat.

Mazzel & broge, Evert


Gaat in ieder geval de verkeerde kant op. Afgelopen week föhnlucht vanuit de Rocky Mountains. En komende week föhnlucht vanuit oostelijk Siberie : (
Speculeren op een recordeind van het smeltjaar zou ik niet doen.
Laatst gewijzigd door Gerben op 15-05-2016 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Oud-forumlid » 14-05-2016 16:24

Gerben,

vandaar mijn voorbehoud m.b.t. het weer in dit deel van de wereld. Daarnaast spreek ik niet van een zekerheid maar van een flinke kans.

Ik roep hier bepaald niet om de haverklap dat er records worden gebroken. Dat kan je aan de hand van m'n bijdragen aan dit forum gemakkelijk vaststellen. Ook heb ik met enige regelmaat behoorlijk gebotst met (de bijdragen van) de man waar je hiernaar verwijst. Ook dat is je bekend.

Echter: Er vallen mij dingen op waar ik de aandacht op vestig.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 15-05-2016 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-06-2016 10:23

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Daniël » 05-06-2016 10:33

Wat voor gevolgen zal het wel voor ons hebben wanneer de gehele Noordpool ijsvrij is? De temperatuurverschillen tussen de Noordpool en de tropen zullen dan zo gering zijn dat er dan ook nauwelijks sterke bovenwinden moeten zijn. Zullen we op het gehele Noordelijk halfrond overal afgesnoerde hoge- en lagedrukgebieden in de bovenlucht hebben, waardoor extreem weer steeds meer voorkomt? Denk maar aan bijv. hitte vanuit Noord Afrika (Spaanse Pluim) die ons ook gemakkelijk kan bereiken en kan blijven hangen, of t.g.v. afgesnoerde hoogtelagen veel onweersbuien met wateroverlast tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Daniël op 05-06-2016 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Johan » 09-06-2016 19:03

De afgelopen paar dagen gáát het smelten minder hard

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 10-06-2016 22:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door John » 11-06-2016 10:42

Daniël schreef:Wat voor gevolgen zal het wel voor ons hebben wanneer de gehele Noordpool ijsvrij is? De temperatuurverschillen tussen de Noordpool en de tropen zullen dan zo gering zijn dat er dan ook nauwelijks sterke bovenwinden moeten zijn. Zullen we op het gehele Noordelijk halfrond overal afgesnoerde hoge- en lagedrukgebieden in de bovenlucht hebben, waardoor extreem weer steeds meer voorkomt? Denk maar aan bijv. hitte vanuit Noord Afrika (Spaanse Pluim) die ons ook gemakkelijk kan bereiken en kan blijven hangen, of t.g.v. afgesnoerde hoogtelagen veel onweersbuien met wateroverlast tot gevolg.


Afname van het temperatuurverschil tussen de Noordpool en tropen, want de Noordpool warmt zoveel sneller op. Ik vind het een lastig gegeven hoor.
Het poolgebied warmt immers mede zo snel op doordat situaties met statische koude minder kans krijgen door veranderende drukverdeling en daarmee luchtstromingen.

In een rustige atmosfeer in koude lucht kan het op Spitsbergen heel koud zijn dankzij de statische kou, zoals ook onze Waddeneilanden en duingebieden ondanks de ligging aan de warme zee heel koud kunnen door statische kou.
Als in een regio waar veel statische kou voorkomt, een toename van beweging van lucht ervoor zorgt dat statische kou geen of weinig kans meer krijgt dan vliegen de kwikstanden zomaar 15 tot 30 graden omhoog.

Kijken we naar de kwikstanden op bijvoorbeeld 1500, 3000, 5000 meter hoogte, dan zien we een veel rustiger beeld. Statische kou, diepvriestemperaturen komen immers bij voorkeur voor in een ontkoppelde atmosfeer. Dus bij verdwijnen van een -30 statische kou en daarvoor in plaats -5 met een matig windje, dan kan het op 1500 meter in beide gevallen hetzelfde zijn gebleven.

Ik heb niet het idee dat de temperatuurbeelden op 1500, 3000, 5000 meter minder contrastrijk zijn geworden tussen de Noordpool en tropen. Althans bij lange niet in die mate die wel op grondniveau wordt vastgesteld.
Dat grondniveau speelt amper een rol in de algemene dynamica van het weer. Dat blijkt ook al uit de term ontkoppeld.
We kennen in Nederland ook statische kou. We weten ook hoe kleine verandering in wind en wolken de statische kou meteen aantasten. De zee koude luchtlaag is dan ook erg dun.

Bovenstaande is wat simpel gesteld, maar daarmee niet minder operationeel. Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Gerben » 11-06-2016 21:10

Ted schreef:Las net op de teletekst van RTL4 dat de komende zomer de Noordpool ijsvrij komt of volgend jaar. Dit jaar zal er minder dan 1 miljoen km2 overblijven.

Ik denk dat dit heel erg pessimistisch is. Op de volgende link

http://ocean.dmi.dk/arctic/plots/icecover/icecover_current_new.png

zie je dat juist de laatste week het verschil met 2012 afneemt! De laatste dagen neemt het ijsvolume zelfs iets toe. Het lijkt mij dat in het slechtste scenario niet onder de 3 miljoen km2 zullen komen.


Ted, die kerel die dat roept overdrijft. Hij roept ook al jaren dat het zeeijs verdwijnt.
Lees daar maar gewoon overheen. Ik geloof dat hij in mei 68 jaar is geworden. Tijd voor hem om alleen nog maar thee te gaan drinken. Belustige mensen horen niet in de wetenschap...
Laatst gewijzigd door Gerben op 25-06-2016 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zee-ijs zomer 2016

Bericht door Oud-forumlid » 15-06-2016 19:33

We zitten op dit moment vrijwel "on par" met 2012. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.

Verder ben ik het eens met de commentaren hierboven rond de 1 miljoen km² claims. Dat is valt onder de categorie sensationalistische onzin.

Mazzel & broge, Evert

Gerben schreef: ... Ik geloof dat hij in mei 68 jaar is geworden. Tijd voor hem om alleen nog maar thee te gaan drinken ...

Ik hoor ook tot de pensionado's (bijna 64) ... maar ik heb ook voor komend najaar — als alles goed gaat — nog een ruim 5 weekse wandeling in Nepal (met 4 dikke 5000+ m pasjes) op de rol staan ... :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 15-06-2016 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie