Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Edward » 03-02-2016 13:09

Bart schreef:Merk op dat het normaal voor de maand December een sprong maakt van 3,7 graden naar 4,2 graden. Met dank aan december 2015. Kijken we wat langer terug, dan valt op dat het maandnormaal over 1971-2000 ook al 4,0 graden was. Komt er op neer dat de warme december 2015 de koude decembermaanden van 2008-2010 (vooral de laatste) weer helemaal heeft gecorrigeerd.


Ja december 2015 zorgt voor een verhoging van 0,13(!) van de normaal en dat is al veel, maar als je je afvraagt welke afvalt, is dat het december 1985, ook al een warme. Dan zorgt het tegenover die warme december nog voor een verhoging van 0,13 van de normaal (december 1985 was 3,9 graden "koeler" gedeeld door 30 jaar). Dan zie je pas hoe extreem afgelopen december echt was.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Dick » 03-02-2016 20:54

In de wintertopic plaatste Sebastiaan laatst een tabel met alle dagrecords gemeten in De Bilt. in kalendervorm, vanaf 1 januari 1901. Records vanaf 1 januari 1988 zijn geel gemarkeerd. Hij merkt daarbij op dat de opwarming, c.q, klimaatsprong vanaf 1988 heel veel nieuwe records heeft opgeleverd in het verlengde winterseizoen, inclusief oktober, maart en april. In de zomer is dat veel minder het geval. Juni doet niet echt mee, september feitelijk helemaal niet.
Nou is er natuurlijk geen sprake van een één-op-één relatie tussen het aantal verbeterde dagrecords en maandrecords. Kijken we naar september, dan zijn er vanaf 1988 maar twee nieuw dagrecords geregistreerd. Toch is het maandrecord al tweemaal verbeterd, eerst in 1999, vervolgens in 2006. Je hebt per slot van rekening met gemiddelden te maken. Constant te warm, met weinig of geen pieken kan een hoge waarde opleveren. Diepe dalen kunnen hoge pieken compenseren en een 'normaal' gemiddelde opleveren. Constant (veel) te zacht, inclusief een aantal hoge pieken kan zeer extreme waarden opleveren, zoals afgelopen december. Zes nieuwe dagrecords in die maand, opmerkelijk; op 25 dagen een maximum boven de 10 gr, absurd. De maand ervoor konden we vijf nieuwe dagrecords bijschrijven en 13 vijftien-plussers in De Bilt, al even absurd. Een koud dipje in november liet deze maand desalniettemin een stapje terugdoen, naar de tweede positie. November 2015 week veel minder van de norm(aal) af dan december, door dat middelen, maar was daarmee, naar mijn mening, niet minder extreem.
Nou, ben ik even de draad van mijn verhaal kwijt. Dat krijg je als je te langdradig wordt. :oops:
Laatst gewijzigd door Dick op 03-02-2016 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Marcel » 03-02-2016 23:35

Tja, na al wat ik in het nrc artikel lees, en hier op het forum, moet ik toch zeggen....
Ik ben het er eigenlijk NIET geheel mee eens om 'de normaal' als het ware 'met het klimaat mee te laten stijgen'.
Om te zeggen: wat NU normaal is, is eigenlijk het gemiddelde over 2001 t/m 2030, dus eigenlijk alweer hoger dan de officiële 1981-2010.

In het NRC artikel staat zelfs dat we bij een zo snel veranderend klimaat maar met kortere normaalperiodes moeten werken, het gemiddelde over de laatste 15 jaar bijvoorbeeld. Tja, dan denkt het publiek al vrij binnenkort dat een winter met gemiddeld 5,0 graden normaal is, de hele klimaatverandering wordt als het ware gemaskeerd door een alsmaar stijgende normaal.
Weet je wat, laten we de normaalperiode inkorten tot 3 jaar, NEE, nog liever tot 1 jaar, dan zijn ALLE zomers en winters voortaan ALTIJD normaal.

Ik zou eerder de Jan Buisman methode hanteren: neem een referentieperiode - bijv alle winters (zomers, januari 's, oktober 's, whatever...) van de hele 20e eeuw en meet daaraan af hoe koud winters/zomers/etc. zijn. Je kunt winters onderling toch alleen vergelijken ten opzichte van een (onveranderlijke, vaste) referentieperiode? Alle winters uit onze jeugd en de jeugd van onze ouders en grootouders, dat is de referentieperiode. En ja, dan hebben we tegenwoordig bijna louter zachte winters.

Zelf zou ik pleiten voor een normaal waarde die slechts zeer langzaam 'met het klimaat mee verandert'.
Bijvoorbeeld: maak een ranglijst van alle winters (zomers, oktobers, ...whatever) van 1901 t/m heden, met de koudste bovenaan en de warmste onderaan. 'Normaal' is dan het midden van de lijst - de Mediaan. M.a.w. de helft van de winters (zomers, etc...) was warmer, en de helft kouder.
Of het klimaat verandert kun je dan meteen zien: als de laatste 20 of 30 winters (zomers, ...) voornamelijk in de warme helft voorkomen, en nauwelijks in de koude helft, dan wordt het DUS warmer.

En een 'temperatuur van 14 graden tegenwoordig al heel normaal in februari (bij zuidwesten wind)'...?
Ik zou zeggen: heel 'gebruikelijk' tegenwoordig, dat wel, maar 'normaal' vind ik het nog steeds allerminst!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door John » 04-02-2016 10:23

In feite hebben en gebruiken we de gegevens vanaf 1901 ook.

We plaatsen decaden, maanden, seizoenen en jaren in een ranglijst sinds 1901.
Hellmann is ook zo'n ranglijst.

De ene methode kan toch naast de andere bestaan?
Laatst gewijzigd door John op 04-02-2016 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Dick » 06-02-2016 12:24

Zelf worstel ik nogal met de verschillende schaalniveaus. De dag/datumrecords behoren tot het laagste niveau, het zijn echt dagkoersen. De waarden gaan alle kanten op: bij de temperaturen kan het van dag tot dag wel tien graden schelen, bij de neerslag tientallen millimeters. Als je deze waarden in een grafiek uitzet krijg je een warrige brij van pieken en dalen waar niemand chocola van kan maken. Zoals ik al had gezegd in het vorige lijvige bericht heb je in principe ook geen dagrecords 'nodig' om tot een (record)warme periode te komen. Nogmaals: vanaf 1988 is de maand september tweemaal recordwarm verlopen, terwijl er maar twee nieuwe datumrecords maximumtemperaturen werden geboekt in de hele periode 1988 t.m. 2015 ( en nog niet eens in de recordjaren 1999 en 2006 zelf!). De afgelopen decembermaand leverde een handvol nieuwe dagrecords op, per (etmaal)minimum, gemiddelde en maximum. Blijkbaar speelt de consistentie van de bovennormale temperaturen een grote(re) rol. Als deze consistentie ook nog precies binnen de maandgrens valt wordt er weerhistorie geschreven. Dat was bijvoorbeeld het geval in juli 2006 en december 2015.
Toch geeft die tabel van Sebastiaan, met die 'gele vloed' van dagrecords maximumtemperaturen in het nieuwe klimaat vanaf 1988, heel duidelijk de opwarming weer. Fascinerend hierbij is de nadruk die er ligt op het verlengde winterseizoen met aan- en uitloop, dus van oktober tot en met april. Het zomerseizoen doet veel minder mee. Toch worden alle seizoenen zachter, c.q. warmer, gemiddeld.
Juist dat middelen is de crux: van dagwaarden via decade-, maand-, seizoen- en jaarwaarden tot aan de 'normaal' berekend over 30 jaar. Bij ieder hoger schaalniveau vervlakt de lijn verder. Op welk niveau maak je de opwarming nou het meest inzichtelijk? De datumrecords zijn misschien teveel dagkoersen en zeggen ook niet alles. Echt bepalend voor de gemiddelden op de hogere niveaus lijken deze ook niet te zijn. Toch mag je er wel vanuit gaan dat een eerste 40-plusser in ons land de nodige ophef zal veroorzaken. Ook als het een 'incident' zou zijn in de desbetreffende zomer.
Temperaturen hoger dan 40 graden zijn zeker niet 'normaal' in Nederland, maar dat geldt ook voor een decembergemiddelde van 9,6 of een jaartemperatuur boven de 12 graden. Op welk niveau bepaal je de 'norm' en wat spreekt het 'grote publiek' het meeste aan? Incidenten genereren een hoop publiciteit, maar zakken ook snel weer weg. Een hete, droge zomer beklijft langer, vooral omdat we daar met z'n allen veel last van hebben. " (Over)last" en zelfs "dreiging" zijn mogelijk de toverwoorden. Winters als die van 1993 en '95 met hoog water, overstromingen en evacuaties in de riviergebieden zijn goede voorbeelden. Weet je dit aan klimaatverandering te koppelen, dan dringt het wel door dat dit niet 'normaal' is. Abnormaal zacht weer zoals in de huidige winter of tijdens dat hellmannloze exemplaar van '14 vinden veel mensen helemaal niet bezwaarlijk. Behalve als je schaatsliefhebber bent, uiteraard. Velen redeneren als volgt: "geen sneeuw, geen kou, geen gladheid, prima!". Cijfertjes zeggen dan niet veel, het is de beleving die de doorslag geeft. Ik vind eerlijk gezegd ook dat je dat niemand kwalijk kunt nemen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Dick » 06-02-2016 13:24

Dat heb je met goede voornemens: van dat "kort en bondig formuleren" van mij komt niets terecht. 😉

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Edward » 06-02-2016 19:13

Dick schreef:Zelf worstel ik nogal met de verschillende schaalniveaus. De dag/datumrecords behoren tot het laagste niveau, het zijn echt dagkoersen. De waarden gaan alle kanten op: bij de temperaturen kan het van dag tot dag wel tien graden schelen, bij de neerslag tientallen millimeters. Als je deze waarden in een grafiek uitzet krijg je een warrige brij van pieken en dalen waar niemand chocola van kan maken.


Statistische analyse maakt het een stuk eenvoudiger. Als je van een homogene reeks uitgaat en wil weten of die hoge dagmaxima meer dan verwacht van 1988 (of een ander jaartal) zijn, kan je dat onderzoeken. Je verwacht vanaf de klimaatsprong, 1988 genomen, (28/115)*365=89 records vanaf 1988. Bij 102 is het wetenschappelijk nog net significant, dat wil zeggen dat je in een volledig willekeurige reeks 5% kans hebt dat er 102 of meer van 1988 en later zijn. En je telt er 160. Dat is gewoon heel duidelijk. Je kan ook andere jaartallen kiezen als grens, zoals 1998 of 1970. Maar meestal wordt het jaar 1988 genoemd inderdaad, dus dat is al een verstandige keuze voor de grens. Ik denk niet dat er andere jaartallen zijn waarmee de uitslag anders zal zijn. Je kunt hetzelfde met alle koudedagrecords omgekeerd doen en met minimum- en gemiddelde temperatuur. Ook dan denk ik niet dat je iets anders vind. Je kan ook nog trendanalyses doen voor gemiddelde temperaturen, maar dat zal wel al heel vaak zijn gedaan.
Laatst gewijzigd door Edward op 06-02-2016 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door John » 07-02-2016 17:36

Dick schreef: Abnormaal zacht weer zoals in de huidige winter of tijdens dat hellmannloze exemplaar van '14 vinden veel mensen helemaal niet bezwaarlijk. Behalve als je schaatsliefhebber bent, uiteraard. Velen redeneren als volgt: "geen sneeuw, geen kou, geen gladheid, prima!". Cijfertjes zeggen dan niet veel, het is de beleving die de doorslag geeft. Ik vind eerlijk gezegd ook dat je dat niemand kwalijk kunt nemen.


Ik neem het hen niet kwalijk. Het is inderdaad veelal beleving.
Ik denk dat er niet veel mensen in Nederland zijn die onder de indruk van de klimaatsverandering in Nederland zijn.
Dat gaat de komende jaren niet veranderen, ons weer blijft daarvoor veel te gematigd.

En ook een keer een winter als 1963 of een keer de droogte zoals in 1976 geeft nog geen schok.

Ik ben niemand tegengekomen die geschrokken is door de recordwarme december 2015. Het was qua weer dan ook een ronduit brave maand. Er werd wel gesproken over de warme kerst, maar niet verontrustend.
Wat me dan weer wel opviel, waren diverse opmerkingen in de straat, dat men 'koude' lucht miste. Gewoon tintelend fris rondom neus en oren. Gewoon wolkjes condens uit je mond.
Misschien heeft dan toch een ieder nog een behoefte aan in elk geval een koude episode, gewoon omdat het winter is en wat kou erbij "hoort".
Laatst gewijzigd door John op 07-02-2016 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat is eigenlijk nog 'normaal'?

Bericht door Edward » 07-02-2016 18:12

John schreef:

Ik neem het hen niet kwalijk. Het is inderdaad veelal beleving.
Ik denk dat er niet veel mensen in Nederland zijn die onder de indruk van de klimaatsverandering in Nederland zijn.


Ik vrees dat dit alleen voor de inwoners van regio's als Spitsbergen, Groenland en Alaska/Noord-Canada/Siberië echt onder de indruk gaan zijn, behalve bepaalde groepen wetenschappers en geïnteresseerden. En voor een aantal plaatsen waar nog grotere droogtes gaan ontstaan.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Overzicht afwijking De Bilt t..o.v. 1961-1990.

Bericht door Bart » 12-02-2016 12:20

Ik heb een overzicht gemaakt van de anomalie van de temperatuur in De Bilt per maand.

1976-2015

1940-1979

Als normaalperiode heb ik gekozen voor 1961-1990. Dat wordt daar internationaal het meest voor gebruikt.

Als topper valt natuurlijk op de waanzinnig warme december 2015 met een afwijking van +6,4 graden t.o.v. 1961-1990. Het record van juli 2006 werd daarmee ruimschoots verslagen. Overigens zijn er in het verleden in de winter veel grotere negatieve afwijkingen voorgekomen. Februari 1956 komt op een afwijking van -9,3 graden!

Iets dergelijks is in de Klimaatatlas (2011) voor seizoenen gedaan, pagina 79. Bij die figuur staat overigens niet uitgelegd wat de criteria zijn voor 'zeer koud, koud ,warm en zeer warm'. Uit een reconstructie blijkt overigens dat die criteria niet consequent zijn toegepast; dat is een van de slordigheden in de Klimaatatlas.

Plaats reactie