" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Hans » 28-01-2016 16:56

In het artikel van MG wordt gesteld dat opwarming door natuurlijke oorzaken slechts 0.01% is. Dus is er 99.99% kans op 1 of meer andere oorzaken. Lijkt mij uiterst dubieus. Kan iemand mij uitleggen wat de opwarming tijdens de middeleeuwen dan heeft veroorzaakt, dus voor de uitvinding van buskruit en industriele revolutie, die rond 1750 begon en dus al 200 jaar aan de gang is? Is het effect van de oorzaken in de middeleeuwen, met n.a.w. grotere kans op natuurlijke oorzaken, ook meegenomen in de berekeningen die nu gedaan zijn/worden? Is de temperatuurstijging dan nog steeds 1 graad C?
Laatst gewijzigd door Hans op 28-01-2016 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Sebastiaan » 29-01-2016 10:25

Dat is niet juist Hans.

De kans dat recente warmterecords alleen door natuurlijk klimaatvariaties komen is 0.01 %. Dat getal is gebaseerd op statische analyse van wereldwijde weermetingen gecombineerd met uitgebreide computersimulaties van het klimaatsysteem. Door deze combinatie kun je natuurlijke variabiliteit van het klimaat en de invloed van de mens veroorzaakte klimaatveranderingen scheiden.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Hans » 29-01-2016 10:57

Sorry, ik had het woord "älleen" over het hoofd gezien.
Rest van deze onzin verwijderd:roll:
Laatst gewijzigd door Hans op 31-01-2016 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Adrie » 21-02-2016 21:01

Bij warmterecords kun je gebruik maken van extremenstatistiek en kijken wat de waarschijnlijkheid zou zijn in een niet-veranderend klimaat. Dat is iets anders dan een extremenstatistiek die de natuurlijke variabiliteit van het klimaat meeneemt, omdat de instrumentele meetreeksen niet zo ver terug gaan dat ze singificante natuurlijke variaties in het klimaat omvatten. Overigens probeert men wel mbv proxydata langere reeksen en daarmee extremenstatistiek over langere perioden van "waarnemingen" te genereren.
Laatst gewijzigd door Adrie op 21-02-2016 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Adrie » 21-02-2016 21:05

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Donald Trump plus aanhang en nog wat klimaatsceptici zullen de blizzards van Jonas vast wel weer aangrijpen om te beweren dat "opwarming onzin is". Het was weliswaar helemaal niet koud en de sneeuw smelt alweer weg, maar dat maakt allemaal niet uit.
De Bilt heeft vandaag met een max van 14,6 niet alleen een ruim nieuw dagrecord, maar ook de een-na-hoogste januaritemperatuur te pakken. Die zestienplussers in Oost-Brabant en Limburg zijn vast goed voor een landelijke top drie.


Het hele verschijnsel van "dagrecords" is statistisch gezien totaal onzinnig vanwege de lengte van de meetreeksen. Iedereen die zich serieus met klimatologie pretendeert bezig te houden zou er meteen mee op moeten houden, het haalt het hele fundament onder deze tak van wetenschap onderuit.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 22-02-2016 16:46

Adrie schreef:Het hele verschijnsel van "dagrecords" is statistisch gezien totaal onzinnig vanwege de lengte van de meetreeksen.


Inderdaad. Van dagrecords ben ik i.h.a. so-wie-so niet zo onder de indruk.

Als je al iets met dagrecords zou willen zeggen, dan zou je de frequentie in de tijd van koude dagrecords en warme dagrecords moeten bekijken en onderling vergelijken. Dat kan mogelijk tot bruikbare conclusies leiden. Maar ook dan kan je dus niet om de haverklap roepen "breaking news, nieuw record!"

Trouwens, van al teveel sensationalisering in deze krijg ik (zo nu en dan) zo ongeveer pukkeltjes. Ofwel, bekijk dit soort zaken over langere tijdschalen. Is heel "saai", maar dat is niet anders.

Zie als illustratie daarvan mijn post alhier van 20 januari j.l.

Mazzel & broge, Evert

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Adrie » 22-02-2016 22:33

In plaats van die dagrecords zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar records van de anomalie ten opzichte van het lopend 5-daagse gemiddelde over de hele meetreeks. Alleen dat begrijpt het algemeen publiek weer niet.

Plaats reactie