" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2016 13:15

*29 maart 1968 (De Bilt 23.9° C).

Ik constateer dat er een inhaalslag zal moeten komen, en ook wel komen zal. Zoals het decembergemiddelde even is 'ingehaald', juni moet nog...
De datumrecords geven toch een heel duidelijke trend aan.

Valt me trouwens op dat op 23 mei 1922 de Noordzee weer eens in geen velden of wegen te bekennen was ;)

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 15-01-2016 14:47

Opmerkelijk inderdaad die 23 mei 1922. Ik had daarom ook maar even gekeken naar de dagen rondom. Op 22 mei al 30 graden en op 24 mei ruim 33 graden. Alle dagen veel zon en weinig wind. en wat er nog aan wind stond had een richting 165-190 graden.

Het is een bijzonder heet tijdvak geweest.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 17-01-2016 22:25

"achteromgeklik bij de moderatie" is een mij onbekend fenomeen, niet hier geconstateerd i.i.g. Geroddel over de moderatie door enkelen komt mij wel bekend voor. Dat laat ik echter gewoon voor wat het is, geroddel.
Dit maar even afsluiten en gewoon bij het onderwerp blijven.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 20-01-2016 19:19

Hoi, hier nog even 'heet van de naald' de laatste getallen over 2015 van de zijde van de NASA (Goddard Institute for Space Studies).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pauze lijkt ten einde. Het stijgtempo is ca. 0.2°C per decennium.

De uitwerking van de huidige El Niño is goed te zien. Opmerkelijk is overigens dat voor Antarctica (60 – 90° zuiderbreedte) de temperatuur over het jaar 2015 0.25°C beneden het gemiddelde over 1951 – 1980 uitkwam. Een opvallende uitzondering.

Mazzel & broge, Evert

PS: O ja, pas na 10 februari kan ik weer alhier iets posten. Morgen vertrek ik naar India voor een wandeling over een bevroren rivier in de Himalaya (Zanskar rivier in Ladakh). 8-)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 20-01-2016 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 20-01-2016 23:30

Succes met het wandelen, zou het niet deels geschaatst kunnen worden, gaat wat sneller...en het is lekker Hollands.
Laatst gewijzigd door Gerard op 20-01-2016 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Dick » 25-01-2016 20:21

Donald Trump plus aanhang en nog wat klimaatsceptici zullen de blizzards van Jonas vast wel weer aangrijpen om te beweren dat "opwarming onzin is". Het was weliswaar helemaal niet koud en de sneeuw smelt alweer weg, maar dat maakt allemaal niet uit.
De Bilt heeft vandaag met een max van 14,6 niet alleen een ruim nieuw dagrecord, maar ook de een-na-hoogste januaritemperatuur te pakken. Die zestienplussers in Oost-Brabant en Limburg zijn vast goed voor een landelijke top drie.
Laatst gewijzigd door Dick op 25-01-2016 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2016 11:52

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-01-27-recente-warmterecords-vrijwel-zeker-veroorzaakt-door-co2-uitstoot-van-de-mens/


Weermetingen en computersimulaties
De kans dat recente warmterecords alleen door natuurlijk klimaatvariaties komen is 0.01 %. Dat getal is gebaseerd op statische analyse van wereldwijde weermetingen gecombineerd met uitgebreide computersimulaties van het klimaatsysteem. Door deze combinatie kun je natuurlijke variabiliteit van het klimaat en de invloed van de mens veroorzaakte klimaatveranderingen scheiden.

2015 allerwarmste jaar ooit
2015 is allerwarmste jaar ooit volgens 3 onafhankelijke klimaatinstituten en bevestigd door het WMO, de Wereld Meteorologische Organisatie. Vorig jaar was een sterk El Niño jaar. Tijdens een El Niño jaar is gemiddeld warmer. Volgens wetenschappers zou 2015 ook zonder het El Niño effect het allerwarmste jaar ooit zijn. Met 2015 erbij komen we uit op 15 van de 16 jaar sinds 2000 die verliepen extreem warm. De opwarming gaat de laatste jaren steeds sneller. We hebben in 2015 voor het eerst de drempel van 1 graag Celsius opwarming sinds begin van de industriële revolutie bereikt.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerben » 28-01-2016 12:11

Sebastiaan schreef:http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-01-27-recente-warmterecords-vrijwel-zeker-veroorzaakt-door-co2-uitstoot-van-de-mens/


Weermetingen en computersimulaties
De kans dat recente warmterecords alleen door natuurlijk klimaatvariaties komen is 0.01 %. Dat getal is gebaseerd op statische analyse van wereldwijde weermetingen gecombineerd met uitgebreide computersimulaties van het klimaatsysteem. Door deze combinatie kun je natuurlijke variabiliteit van het klimaat en de invloed van de mens veroorzaakte klimaatveranderingen scheiden.

2015 allerwarmste jaar ooit
2015 is allerwarmste jaar ooit volgens 3 onafhankelijke klimaatinstituten en bevestigd door het WMO, de Wereld Meteorologische Organisatie. Vorig jaar was een sterk El Niño jaar. Tijdens een El Niño jaar is gemiddeld warmer. Volgens wetenschappers zou 2015 ook zonder het El Niño effect het allerwarmste jaar ooit zijn. Met 2015 erbij komen we uit op 15 van de 16 jaar sinds 2000 die verliepen extreem warm. De opwarming gaat de laatste jaren steeds sneller. We hebben in 2015 voor het eerst de drempel van 1 graag Celsius opwarming sinds begin van de industriële revolutie bereikt.


Is er ook data die opwarming van noordelijk en zuidelijk halfrond afzonderlijk laat zien?
Laatst gewijzigd door Gerben op 28-01-2016 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 28-01-2016 12:23

Hey Sebastiaan, je vraagt via de Roepdoos om mee te discussiëren. Ik denk dan: waarover kunnen we hier in discussie gaan?
De cijfers staan er.

Ik kan daarnaast alleen maar kijken naar de ontwikkelingen sinds 1901. Dus over een periode van ruim honderd jaar. En wat me daarbij opvalt.
Ik zal eens zien wat ik er mee kan.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2016 16:51

Weet ik niet Gerben.

@ John. Dit bericht lijkt me goed passen bij het topic. In het sceptische kamp hoor je nog steeds dat de weerextremen niet gekoppeld kunnen worden aan de opwarming van de aarde. Zo ver als ik weet, is dit een van de eerste berichten waarin overduidelijk naar voren komt dat het allemaal geen toeval is.

Oproep verder gedaan om te vragen of iemand weet of dit gebaseerd is op een studie? Echt slordig van MG om de studie niet te vermelden. Info geplaatst in de guardian http://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2016/jan/27/study-finds-slim-odds-of-record-heat-but-not-as-slim-as-reported

Lijkt te gaan om http://www.nature.com/articles/srep19831

2014 was nominally the warmest year on record for both the globe and northern hemisphere based on historical records spanning the past one and a half centuries1,2. It was the latest in a recent run of record temperatures spanning the past decade and a half. Press accounts reported odds as low as one-in-650 million that the observed run of global temperature records would be expected to occur in the absence of human-caused global warming. Press reports notwithstanding, the question of how likely observed temperature records may have have been both with and without human influence is interesting in its own right. Here we attempt to address that question using a semi-empirical approach that combines the latest (CMIP53) climate model simulations with observations of global and hemispheric mean temperature. We find that individual record years and the observed runs of record-setting temperatures were extremely unlikely to have occurred in the absence of human-caused climate change, though not nearly as unlikely as press reports have suggested. These same record temperatures were, by contrast, quite likely to have occurred in the presence of anthropogenic climate forcing.

Plaats reactie