" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Dick » 26-12-2015 17:04

Al met al lijkt het lastig nieuwe recordmaxima te halen. De afgelopen zomer lukte het landelijk net niet. In november opnieuw net niet in zowel De Bilt, als landelijk. Deze maand werd het decemberrecord in De Bilt geëvenaard, landelijk bijna aangetikt. Opvallend is vooral de bestendigheid van de warmte. Meerdere 35-plussers begin juli in Zuid-Nederland. Dertien 15-plussers in De Bilt in november. Telkens boven de 10 graden in december, meerdere dagen boven de 14 graden. Dat levert hoge gemiddelden op: bijzonder hoog in de eerste twee decades van november en extreem hoog zo ongeveer de hele maand december.
De opwarming levert allerlei records op, een stortvloed, maar niet veel nieuwe piekwaarden bij maximumtemperaturen.
Laatst gewijzigd door Dick op 26-12-2015 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 29-12-2015 17:28

Dick schreef:De opwarming levert allerlei records op, een stortvloed, maar niet veel nieuwe piekwaarden bij maximumtemperaturen.


Hier heb je wel een punt tot nu toe. Het zijn er heel weinig. Ik heb gekeken naar De Bilt alleen gevonden: 28,9 graden in De Bilt op 15 april 2007

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 29-12-2015 19:42

Meestal zullen de hoogste maxima bereikt worden als het hogedrukgebied - onlosmakelijk verbonden aan hoge temperaturen - al wat de geest begint te geven. Dan is ook de dalende beweging in de hogere luchtlagen aan het minderen waardoor door vliegtuigen geïnduceerde cirrus flink uitbreidt. Die cirrus-plak zorgt voor demping van maxima en minima: daardoor zullen wel records komen voor de minima en niet (snel) voor de maxima.
Uiteraard deze veronderstelling nog te verifiëren met data.....

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Dick » 29-12-2015 23:25

John schreef:
Dick schreef:De opwarming levert allerlei records op, een stortvloed, maar niet veel nieuwe piekwaarden bij maximumtemperaturen.


Hier heb je wel een punt tot nu toe. Het zijn er heel weinig. Ik heb gekeken naar De Bilt alleen gevonden: 28,9 graden in De Bilt op 15 april 2007


Het lijstje is wel ietsje langer, maar niet indrukwekkend. Geldend voor De Bilt, vanaf 1901:
13 januari 1993 : 15,1 C
15 april 2007 : 28,9 C
19 juli 2006 : 35,7 C
4 november 2005: 18,7 C
Evenaring:
17 december 2015: 15,3 C

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 30-12-2015 10:12

Op 28 juli 1911 al 35,6 graden in De Bilt. Dus waar zit de bijzonderheid? Ja 0,1 graad.

Januari akkoord, voor het eerst in de 15 graden.
November akkoord, pas deze eeuw meerdere keren boven +18 graden.

15 april 2007 blijft bijzonder, want echt een sprong omhoog.
Laatst gewijzigd door John op 30-12-2015 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 30-12-2015 10:48

Hoe langer zulke records uitblijven, hoe ruiger ze worden.
Zo'n 15 april 2007 is maar in schijn bijzonder.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 30-12-2015 11:25

"Dan is ook de dalende beweging in de hogere luchtlagen aan het minderen waardoor door vliegtuigen geïnduceerde cirrus flink uitbreidt. Die cirrus-plak zorgt voor demping van maxima en minima: daardoor zullen wel records komen voor de minima en niet (snel) voor de maxima.
Uiteraard deze veronderstelling nog te verifiëren met data....."

Differentieel doen. Dus naar andere landen kijken, bijvoorbeeld de VS. Zomaar een snippet ergens vandaan (site van Burt):
On December 24, Burlington Vermont broke their daily record high of 51 by 17 degrees, reaching 68. Their period of record begins in 1883. I've never heard of a station with such a long POR breaking a daily record by 17 degrees. Has that ever happened before?

Incidentally the 68 degree reading is the warmest ever recorded in Burlington between November 29 and March 14th.

Contrails te over daar.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 30-12-2015 11:27

"Ik denk dat een Spaanse Pluim het ook in de nabije toekomst (komende decennia) geen weken achtereen gaat volhouden."

Hoeft geen Spaanse Pluim te zijn, uiteraard.
Juli 2006 is toch vrij duidelijk lijkt me. En trouwens naar verhouding nog een zwak record.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 03-01-2016 11:54

Remko schreef:"Dan is ook de dalende beweging in de hogere luchtlagen aan het minderen waardoor door vliegtuigen geïnduceerde cirrus flink uitbreidt. Die cirrus-plak zorgt voor demping van maxima en minima: daardoor zullen wel records komen voor de minima en niet (snel) voor de maxima.
Uiteraard deze veronderstelling nog te verifiëren met data....."

Differentieel doen. Dus naar andere landen kijken, bijvoorbeeld de VS. Zomaar een snippet ergens vandaan (site van Burt):
On December 24, Burlington Vermont broke their daily record high of 51 by 17 degrees, reaching 68. Their period of record begins in 1883. I've never heard of a station with such a long POR breaking a daily record by 17 degrees. Has that ever happened before?

Incidentally the 68 degree reading is the warmest ever recorded in Burlington between November 29 and March 14th.

Contrails te over daar.


Ook op die dag? Ik denk dat mijn hypothese niet opgaat voor een andere omgeving dan die nabij lage westkusten met zeeklimaat. Burlington Vermont is continentaal gelegen en heeft dus een landklimaat. Totaal onvergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-01-2016 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2016 10:27

"Ook op die dag?" - Ook op die dag, wat zeg ik, JUIST op die dag.
Er zijn heel wat records vernietigd die dag, ook elders ter wereld. Ik koos voor het voorbeeld Vermont omdat a) het één van de drukste luchtruimen ter wereld is en b) het record uiteraard in een brede warme sector van een Grote-Merendep optrad en dus zat de lucht vol contrails.

"Ik denk dat mijn hypothese niet opgaat voor een andere omgeving dan die nabij lage westkusten met zeeklimaat. Burlington Vermont is continentaal gelegen en heeft dus een landklimaat. Totaal onvergelijkbaar."
Nee, je hypothese gaat gewoon niet op. Er is geen enkele reden om het effect van contrails afhankelijk te denken van of 't land- of zeeklimaat betreft.

Nog iets, in Gerards plaats had ik me niet tevredengesteld met een opmerking uit de losse pols over 'landklimaat' in de hoop daarmee de ander pardoes te overtuigen... Ik had, in zijn plaats, even wat westelijk gelegen laaglanden in de wereld bekeken en had op basis daarvan gereageerd - als er wat te reageren viel, dan.
Differentieel onderzoek - je moet er maar opkomen, dat is één, maar het schijnt tot angst en vrees en pijnen te leiden, afgaand op sommige responsen op het idee alleen al. Cognitief boeiend fenomeen, en in de mensheid eigenlijk een pathologie.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-01-2016 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie