" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 24-12-2015 14:45

Remko schreef:
"Voor mij telt: ik hoor je beter als je niet overdrijft, dan kan ik je serieuzer nemer."

Ik hoef niet serieus genomen te worden. Daar ben ik allang compleet klaar mee. Vooral door de volkomen stilte die altijd weer valt als ik gewoon weer eens gelijk krijg.
Mijn enige doelstelling is het leggen van de kleine internettrail die me het recht geeft iedereen die straks weer huilt 'we hebben het niet geweten', 'we hebben het nooit verwacht' (de geluiden uit Cumbria bijvoorbeeld) als vogelvrijen te behandelen :)


Zo ken ik je weer.
Ik hoop voor je dat je de kans krijgt voldoende te genieten van je gelijk. ;)
Van mij krijg je nog geen gelijk: ik wacht nog op de eerste veertiger in Nederland, terwijl jij al inzet op zes maal een veertiger. :mrgreen:

Gezien je doelstelling zijn mijn reacties of die van anderen in feite onnodig.

Blijft mij niet meer over dan je fijne feestdagen te wensen.
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2015 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 15:03

Zes maal. Gewoon die Oekraiense zomer vertalen en even beseffen wat dat 'Stuck Pattern' betekent (je hebt aan één van beide al genoeg om het te weten).

"Gezien je doelstelling zijn mijn reacties of die van anderen in feite onnodig."

Klopt. Die reacties, die typische reacties, zijn volkomen sjabloon; dat heb ik ook als zodanig vastgesteld. Toch heb ik er wel wat aan, ik wil immers weten hoe dat nou werkt, die ongelofelijk hardnekkige instelling van 'logica is giftig, feiten zijn taboe' en als de confrontatie met de realiteit dan toch gewoon komt - die eeuwige doodse stilte, soms gelardeerd met 'DIT is niet het moment om over de oorzakelijkheid te praten (omdat het het moment immers juist wél is) - hoe werkt dat?
Waarom trappen jullie mensjes er toch altijd weer in?

Februari Tg kan gewoon +11.0° C worden. Is dit duidelijk, of is dit natúúrlijk volkomen taboe - en dan inééns héél gewoon als het daadwerkelijk gebeurt?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2015 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 15:07

Tornado's komen in December niet voor.
En dus: http://www.theguardian.com/world/video/2015/dec/24/mississippi-tornado-hits-lorry-video

Vind het niet eens een Darwin award waard. Gauw vergeten dit. In december heb je geen tornado's, punt!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerben » 24-12-2015 15:49

Remko schreef:Tornado's komen in December niet voor.
En dus: http://www.theguardian.com/world/video/2015/dec/24/mississippi-tornado-hits-lorry-video

Vind het niet eens een Darwin award waard. Gauw vergeten dit. In december heb je geen tornado's, punt!


https://en.wikipedia.org/wiki/December_2000_Tuscaloosa_tornado

tied with an F4 tornado near Murphysboro, Illinois in an outbreak on December 18, 1957, that included an F5 storm, and behind the Vicksburg, Mississippi F5 tornado on December 5, 1953 which killed 38.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 15:58

IK weet dat wel, Gerben. Natuurlijk zijn ze wel zeldzaam.
Wat ik tussen de letters zeggen wilde is dat ik denk dat die trucker in april niet doorgereden was.

Beetje hetzelfde effect dat mensen bij 20 graden eind februari de dikke winterjas aantrekken en bij dezelfde temp in juli niet, het eerste louter en alleen omdat het februari is. Frappeerde me in de brugklas, 1979 al compleet.

(noot: In het Land der Blinden is Eénoog paria (want die ziet dingen die er niet zijn...)).
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2015 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Henk » 24-12-2015 21:41

Even los van dit alles: ik ben het wel eens met de stelling dat in ons land in de zomer veertigers kunnen optreden bij een persistente setting. Of dat er direct zes zullen zijn valt te bezien, maar bij langdurig aanhoudende stromingspatronen lijkt me dit zeer wel mogelijk. In dat kader bezien moet het zeker ook mogelijk zijn om een winter als 1963 te verslaan: bij een persistente hogedruk op de Noorse Zee van b.v. zestig dagen hebben we maar vijftig dagen temperaturen nodig van min 2 overdag en min 7 in de nacht om aan een gt van min 5 te komen; x 50 betekent dit 250 hellmannen. Als er dan nog een nawinter komt met 20 van die dagen dan is het raak.
Vooral de persistentie van dit belachelijke december voorjaarsweer valt op.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 26-12-2015 10:57

Henk schreef:ik ben het wel eens met de stelling dat in ons land in de zomer veertigers kunnen optreden bij een persistente setting. Of dat er direct zes zullen zijn valt te bezien, maar bij langdurig aanhoudende stromingspatronen lijkt me dit zeer wel mogelijk.


Je gedachte lijkt aannemelijk, maar is het dus niet.
Als je naar alle hittegolven, zeer warme perioden, etc... sinds 1901 in Nederland kijkt, dan zie je dat een persistente setting niet vanzelfsprekend tot maxima leiden, die elke dag een beetje hoger worden.
Ook niet bij zonovergoten stabiele hittegolven.
Laatst gewijzigd door John op 26-12-2015 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Henk » 26-12-2015 11:49

Het klopt, John, dat het geen vanzelfsprekendheid is. Echter, in een opwarmend klimaat kunnen dit soort situaties voorkomen. Gesteld dat de omstandigheden gunstig zijn, d.w.z. langdurige droogte, voorafgegaan aan de warmte opstoot van b.v. een Spaanse pluim, die het weken achtereen volhoudt (iets wat normaal gesproken weinig voorkomt, omdat dit meestal wordt onderbroken door een koufront met onweer en neerslag), dan zou ik niet weten welke omstandigheden zouden kunnen verhinderen dat het i.p.v. 38,6 C niet eens 40,2 C zou kunnen worden op de bekende warme plekken in ons land. Ik zeg niet dat dit volgend jaar al voorkomt, maar in de (nabije) toekomst zie ik wat dat betreft zeker wel mogelijkheden mits de setting gunstig daarvoor is.
Er zijn afgelopen zomer al op tal van plaatsen in Midden-Europa warmterecords gesneuveld en ik sluit zeker niet uit dat dit ook voor ons land kan gaan gelden.
Omgekeerd zie ik ook mogelijkheden voor een zeer strenge winter bij toenemende persistentie zoals in mijn eerdere post uitgelegd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 26-12-2015 12:07

Ik denk dat een Spaanse Pluim het ook in de nabije toekomst (komende decennia) geen weken achtereen gaat volhouden.
Convectie blijft dit verhinderen. Je geeft het zelf eigenlijk al een beetje aan: (koufront met onweer en neerslag).
Denk verder ook aan convergentielijnen, thermische storingen. En aan onze ligging aan zee gaat ook niet veel veranderen.

Bovendien zijn het zijn veelal de hogere vlakten in de aanvoerrichting die voor extra warmte zorgen op 850hPa. Eenmaal boven Nederland valt deze warmtestoot weg en ligt vanuit de meeste windrichtingen mindere warme lucht klaar, die bijna wetmatig aangezogen wordt als de verticale uitwisseling tot 850 hPa maximaal is geworden in de middag.
Als je de analysekaartjes 850hPa in detail volgt, dan zie ook regelmatig het uiteen vallen van de tong met heetste lucht. Zowel bij ons als laag gelegen Duits deel.
Laatst gewijzigd door John op 26-12-2015 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Henk » 26-12-2015 12:34

O.K, mee eens v.w.b. aanzuigende werking vanaf zee.
De meeste kansen zijn dan ook weggelegd voor het zuidoosten van het land.
Maar, we zullen zien.
Laatst gewijzigd door Henk op 27-12-2015 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie