" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 22-12-2015 13:54

Ik kan hem op hooguit 1 punt volgen/gelijk geven.Dat is dat je niet subsidie moet gaan geven voor het installeren van palletkachels en andere houtverbranders zoals dat in 2016 dreigt te gebeuren. Dat veroorzaakt een flinke toename van fijn stof als dat massaal benut gaat worden. Biomassa moet je vergisten of met een andere technologie bewerken, zodat je er groen gas mee kan maken en dan kan je ook een schone verbranding mee waarborgen.

De rest is volslagen nonsens, zoals wel vaker nonsens uit het denkraam van economen is gekomen.
Waar waren de economen vóórdat de banken bijna allemaal onderuit gingen: op hun eigen terrein zijn het geen visionairs laat staan dat ze heldere toekomstvisies hebben als ze zich met klimaatwetenschap gaan bemoeien.
Laatst gewijzigd door Gerard op 22-12-2015 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 22-12-2015 14:00

Sebastiaan schreef:Crok stond met zijn onzinverhalen in de Telegraaf. Schandelijk dat dit soort mensen zo'n ruime aandacht krijgt.


Als de krant maar gelezen (gekocht) wordt en de reclame aangeklikt, dan is men in een groot deel van medialand tevreden tegenwoordig.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 22-12-2015 14:18

Gerard schreef:
Evert schreef:Misschien kan deze draad naar "off topic" worden verplaatst. ...
... Evert ik kan dit niet makkelijk overzetten inclusief links zo te zien, dus degene die de links wil aanklikken zal even naar off topic moeten gaan.


Gerard, bij deze een kopie van het e.e.a.

___________________________________________________________

Munitie tegen het Platte Aarde economengilde

N.a.v. de posting "opwarming is onzin".

Voor zij die naar wat "munitie" op zoek zijn:

Lezing voor TU Delft op 8 juni 2015 (engelstalig)

Lezing over klimaatverandering ( + toelichting bij de slides) (2015)

De lange schaduw van CO2 emissies (2009)

Nog wat oud materiaal uit mijn voormalige weblog:

Luistert niet naar economen (2007)
De grenzen aan de groei (2007)
Een kleine beschouwing over energie (2008)
Een kleine beschouwing over duurzame energie en CO2 (2009)
Door de flessehals van de 21e eeuw (2010)
Welkom in het Antropoceen (2011)
Het papegaaiencircuit zwatelt verder (over schaliegas, 2013)
Een kleine beschouwing over fossiele brandstof reserves (2013)
Een anomalie loopt ten einde (2013)

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-12-2015 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 22-12-2015 21:17

Om maar eens een voorbeeld te noemen waarom klimaatverandering ook economisch aantikt:

In Zambia is dinsdagavond de stroom uitgevallen. Het land, dat meer dan 16 miljoen inwoners telt, zit bijna helemaal zonder stroom.

Dat meldt de staatsenergiemaatschappij Zesco.

Het is volgens Zesco nog niet duidelijk wat de oorzaak van de stroomuitval deze keer is. Op 11 december zorgde een technisch mankement al voor stroomuitval in het grootste deel van het land. Dat kon de volgende dag verholpen worden.

Het land heeft grote problemen met de stroomvoorziening. De meeste stroom wordt opgewekt met behulp van de Kariba-stuwdam die 140 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Lusaka ligt. Maar door de buitengewone droogte in zuidelijk Afrika daalt het waterpeil in het stuwmeer en daarmee de opwekking van elektriciteit.

En dan hebben we het nog niet over toename van een scala van andere weerextremiteiten verspreid over de wereld.
Laatst gewijzigd door Gerard op 22-12-2015 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 23-12-2015 15:00

Iemand nog zin om te ontkennen dat we gewoon een zomer met twee maanden Tg >= 25° C en zes veertigers in dit land kunnen krijgen, ik bedoel volgend jaar al? Of begint het nu dan toch een beetje duidelijk te worden?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 23-12-2015 20:09

Remko schreef:Iemand nog zin om te ontkennen dat we gewoon een zomer met twee maanden Tg >= 25° C en zes veertigers in dit land kunnen krijgen, ik bedoel volgend jaar al? Of begint het nu dan toch een beetje duidelijk te worden?


Dat klimaat warmer wordt (en i.h.b. ook Nederland), daar bestaat hier zeer weinig twijfel over.

Zie als illustratie dit plaatje met gemiddelde jaartemperaturen:

Afbeelding

Maar eerst nog even over deze decembermaand. We gaan een historische uitschieter tegemoet. Dit is zo omdat de wintermaanden (januari/februari maar in iets mindere mate ook december) qua gemiddelde temperatuur hun "long tail" aan de koude kant hebben.

Dit plaatje is daar een mooie illustratie van:

Afbeelding

Dat maakt de huidige december zo bijzonder. De afwijking van een koude uitschieter is t.o.v. de standaard Gauss verdeling groter dan die van een warme uitschieter. En om er dan zo'n 2 graden op te gooien t.o.v. het vorige record ... dat is heel bijzonder.

Bij de zomer zit het precies andersom: Daar zit de "long tail" aan de warme kant. Zie dit plaatje:

Afbeelding

Hieruit kan je zien dat de afwijking van een warme uitschieter in de zomer groter is dan die van een koude uitschieter.

De warmste 30 daagse periode in De Bilt (30 juni – 30 juli 2006) zit nu op 22.4°C. Deze valt toevallig vrijwel samen met de recordmaand juli 2006. De warmste 60 daagse periode (26 juni – 25 augustus 1995) zit op 20.4°C. (•)
Dus: Om nu te gaan praten over 2 maanden >25°C in één zomer? Natuurlijk, het zou kunnen. Maar de kans daarop is vooralsnog tamelijk klein (maar groter dan op grond van een Gauss verdeling!).

Tot slot: In de Kleine IJstijd trad "het Grote Zonnejaar" op. Gedurende maart t/m oktober 1540 leek zich in NW Europa een sub-tropisch klimaat te hebben gevestigd (Mooi beschreven door J. Buisman).

Je kunt er over speculeren wat zo'n "Groot Zonnejaar" in deze tijd zou opleveren. Een (zeer) droge zomer met een etmaalgemiddelde van boven de 20°C? Zou kunnen, maar het blijft speculatie.

Mazzel & broge, Evert

(•) Bron: http://www.mscha.org/knmi/warm.cgi?station=260#bot

Voor meer details, zie: http://www.euronet.nl/users/e_wesker/weer/stats.html
(Na oud en nieuw wordt deze t/m 2015 geactualiseerd.)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 23-12-2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 10:30

"Om nu te gaan praten over 2 maanden >25°C in één zomer? Natuurlijk, het zou kunnen."

Het gaat gebeuren en ik denk dat zowel jij als ik 'm gaan meemaken. Zoals West-Rusland/Oekraïne hem al hebben meegemaakt.
Zelfde geldt door de 'Milleniumhochwasser', kan je gewoon voor duimen - en je moet bedenken dat neerslagrecords tegenwoordig niet met maar een paar tientallen procenten ophogen, maar soms al verdubbelen.
Punt is dat de verdelingen en zeker de staarten deze eeuw veranderen, volgens een principe dat ik 'Stuck Pattern Syndrome' noem. Deze december is een voorbeeld bij volstrekte uitstek. Geen van de losse decemberdagen is werkelijk uniek, maar waar het om draait is de uitermate grote persistentie van het stromingspatroon. Dit lijkt per jaar zichbaar ernstiger te worden.
Ik denk dat we, naast de Arctic Amplification die hier de grondoorzaak van is, een tweede resonantie zien, veroorzaakt door de zeer koude smeltwaterpoel ten zuiden van Groenland. Zelfs de El Niño-ontwikkeling heeft het Atlantische beeld niet omgegooid (wel het Amerikaanse).

Om deze reden hebben de statistieken van het verleden vrijwel geen waarde voor het bekijken van de potenties van nu en in de toekomst.
Wel de vorm van die grafieken.
Hetzelfde Stuck Pattern Syndrome kan een december met 31 dagen strak ONO opleveren en daarmee een maand die dec 1788 naar de kroon kan steken.
Ik zie de kans op een winter die 1788-89 of 1962-63 verslaat op dit moment als iets hoger in dan in de voorgaande eeuw of eeuwen! Over enkele decennia is dit ook weer voorbij, als midwinterse continentale stromingen ook weer zover opgewarmd zijn.

"Je kunt er over speculeren wat zo'n "Groot Zonnejaar" in deze tijd zou opleveren. Een (zeer) droge zomer met een etmaalgemiddelde van boven de 20°C?"
Ik ga voor 23° C....

Dit gezegd hebbende - fraaie analyse van je, speciaal dank voor die grafieken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2015 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door John » 24-12-2015 13:42

Remko schreef:Iemand nog zin om te ontkennen dat we gewoon een zomer met twee maanden Tg >= 25° C en zes veertigers in dit land kunnen krijgen, ik bedoel volgend jaar al? Of begint het nu dan toch een beetje duidelijk te worden?


Ja hoor, geen probleem. :mrgreen:
In jouw en mijn leven (circa 50 jaar nog???) gaat het niet gebeuren dat een zomer in Nederland twee maanden Tg>= 25 graden gaat opleveren.

Ook voor jou niets nieuws onder de zon. je hebt voldoende kennis in huis te begrijpen waarom dit niet gaat gebeuren de komende 50 jaar in Nederland.
Desondanks kies je toch telkens voor het overdrijven, alsof je bezorgd bent anders niet voldoende gehoord te worden.
Voor mij telt: ik hoor je beter als je niet overdrijft, dan kan ik je serieuzer nemer.

Ik dank Evert voor zijn eerdere bijdrage als reactie op dit bericht. Er zit ook meer evenwicht in zijn bericht. ;)
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2015 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 14:14

Mooi. John heeft het bestaan van een december die een normale april of de heetste maartmaanden ooit overtreft zojuist gewoon ontkend, dat gaat de komende vijftig jaar in Nederland niet gebeuren.
En die Russisch-Oekraiense zomer (die ik namelijk gewoon naar de Bilt heb vertaald mbt standaarddeviaties) bestaat ook niet, en in geen vijftig jaar niet.

"Voor mij telt: ik hoor je beter als je niet overdrijft, dan kan ik je serieuzer nemer."

Ik hoef niet serieus genomen te worden. Daar ben ik allang compleet klaar mee. Vooral door de volkomen stilte die altijd weer valt als ik gewoon weer eens gelijk krijg.
Mijn enige doelstelling is het leggen van de kleine internettrail die me het recht geeft iedereen die straks weer huilt 'we hebben het niet geweten', 'we hebben het nooit verwacht' (de geluiden uit Cumbria bijvoorbeeld) als vogelvrijen te behandelen :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2015 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2015 14:19

En dat besef van wat het 'Stuck Pattern Syndrome' werkelijk betekent, het zal blijkbaar herhaaldelijk aan den lijve ondervonden moeten worden en dan gaat het er nóg moeilijk in, nietwaar?

Dus tast o.a. John volkomen in het duister over de totstandkoming van deze december. Voor de zekerheid neemt ie mij, of prof. J. Francis bijvoorbeeld, natúúrlijk niet serieus.

En dan zit je zo mogelijk nog langer in de meteo dan ik. Wonderlijk toch.

Plaats reactie