Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Daniël » 26-07-2015 12:23

Op http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2048841-artikel.html?title=wetenschappers-voorspellen-extreme-klimaatveranderingen lees ik het volgende:

Nieuwsuur schreef:Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen

Oud NASA-wetenschapper James Hansen choqueerde de wetenschappelijke wereld deze week met een 10 pagina’s tellend doemscenario: de zeespiegel stijgt veel sneller dan gedacht, zo voorspelt Hansen samen met 16 andere wetenschappers.

Veel ernstiger

De zeventien toonaangevende klimaatwetenschappers publiceerden een artikel waarin ze bepleiten dat de klimaatveranderingen nog veel ernstiger gevolgen zullen hebben dan tot nu toe bekend was.


De rapporten kun je bekijken op http://www.atmos-chem-phys-discuss.net/15/20059/2015/acpd-15-20059-2015.pdf "Ice melt, sea level rise and superstorms " en http://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2015/07/20/the-worlds-most-famous-climate-scientist-just-outlined-an-alarming-scenario-for-our-planets-future/ "An alarming scenario for our planet’s future".

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Gert » 26-07-2015 17:40

Gisteren gezien op Nieuwsuur. Invloed uitoefenen op Parijs??

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Gerard » 26-07-2015 20:43

Dat zou best eens kunnen Gert, soms moet je dingen dik aanzetten om politieke wil op te wekken.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 27-07-2015 10:36

Ja, dit moment van publicatie draait om Parijs en de auteurs, Hansen voorop, hebben dat ook duidelijk gesteld.

Het is imo de meest reëele toekomstvisie die er bestaat, al mag er van mij nog een detail bij dat er slechts impliciet staat. Dat NL eind deze eeuw ophoudt te bestaan, namelijk.

Het rapport is niet door de peer review gegaan (in zekere zin gaat ie dat nu wel). Het maakt natuurlijk niet uit. Óf het rapport had Parijs niet gehaald, óf de klimaatrevisionisten slopen het nu zoals het nu is gegaan.
Ik ben er vrij zeker van dat ook Parijs niets zal gaan opleveren.
Bereid je kinderen/kleinkinderen dus maar voor op een toekomstige Duitse nationaliteit.

Commentaar van Andrew Revkin: http://dotearth.blogs.nytimes.com/2015/07/23/whiplash-warning-when-climate-science-is-publicized-before-peer-review-and-publication/?module=BlogPost-Title&version=Blog+Main&contentCollection=Opinion&action=Click&pgtype=Blogs®ion=Body&assetType=opinion&_r=0

In dat Revkin-artikel commentaar van Kevin Trenberth:
"The new Hansen et al study is provocative and intriguing but rife with speculation and “what if” scenarios. It has many conjectures and huge extrapolations based on quite flimsy evidence, but evidence nonetheless. In that regard it raises good questions and topics worthy of further exploration, but it is not a document that can be used for setting policy for anthropogenic climate change, although it pretends to be so."

Dank je, Trenberth, hierdoor zal Parijs inderdaad falen.
Hoe is het mogelijk dat zelfs Trenberth het gebeuren zó onderschat.
Op de naar de Braziliaanse implosie dus, en de volgende conferentie over vier jaar ofzo.

Ik zie het al. Trenberth is gecapituleerd voor de FLAK die hij voor zijn elementaire natuurwet kreeg.
Hij zegt: "No mention is made of ENSO or Pacific decadal variations that dominate interannual and decadal variability in the real world, and which are a key to understanding the recent hiatus, and recent trends that are not representative of longer-term trends, although frequently interpreted as such."

Ten eerste was er dus géén hiatus.
Mist Trenberth nou pardoes de recordjaren 2014 en helemáál dit jaar??
En, tweedens, allicht ga je bij een klimaatbeschouwing het NIET hebben over de EN/SO!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 27-07-2015 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 27-07-2015 16:29

Waar we hier mee van doen hebben zijn mogelijke scenario's.

Ik denk dat James Hansen mogelijk een punt heeft met zijn stelling dat we uiteindelijk zo'n 6 meter zeespiegel stijging voor onze waffel gaan krijgen. Hij baseert dat op studies die er op wijzen dat tijdens het Emien (het vorige inter-glaciaal, 115000 tot 130000 jaar geleden) het zeenivo 6 - 9 meter hoger was dan thans het geval is.

De onzekerheid zit in de snelheid waarmee dat zal gaan gebeuren. Als hij met zijn donkerste scenario gelijk zou hebben dan zijn we in feite al te laat daar waar het laaggelegen gebieden betreft (Ganges-Brahmaputra Delta, Mekong Delta, Nijl Delta, alle grote havens - m.n. die aan de rand van een "flood plane", etc.).

De Prins Alexander polder ligt nu op zo'n 7 m beneden NAP. Als dat 13 m beneden NAP wordt, dan wordt het, zo lijkt me, wat problematisch om daar nog droge voeten te houden. Daarnaast: Dan wordt op enig moment in de toekomst de discussie gestart of het nog zin heeft welke investering dan ook te doen daar waar het west Nederland betreft ...

Immers: Grote steden en infrastructuur bouw je voor eeuwen, en niet voor een paar decennia.

Ik heb echter wel een vraag. Wat als je rampen aankondigt en ze komen er (in 1e instantie) niet direct? Je loopt dan de kans dat mensen niet meer luisteren. Daarom ben ik persoonlijk in deze wat voorzichtig en blijf liever iets aan de conservatieve kant.

Daarnaast: Als hij gelijk kríjgt kan dat ook leiden tot "ach, er is toch niets meer aan te doen". Dan geef je de greenhouse skeptics hun "3e verdedigingslinie" op een presenteerblaadje. (De 1e is "het is niet waar" en de 2e is "het is wel waar, maar het valt wel mee".)

Ik denk dat we "gewoon" (nou ja ...) aan de slag moeten gaan met de ombouw naar een duurzamer energievoorziening en transportsysteem. Dat is sowieso een zaak van de lange adem. Zoiets kost decennia.

Mazzel & broge, Evert

Voor de belangstellenden:
Mijn "afscheidslezing" bij Shell (Ik ben nu gepensioneerd)
Een lezing bij de TU-Delft (op 8 juni j.l.)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 27-07-2015 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

nog wat details

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2015 12:04

Nog een kleine aanvulling van wat meer "technische" aard n.a.v. het verhaal van James Hansen. Eerst even een plaatje van de oceaanstromingen op zeer grote schaal, "conveyor belt".

Afbeelding

Er zijn aanwijzingen dat de "conveyor belt" oscilleert met een periode van zo ruw weg 2000 jaar. Mogelijk heeft dat mede een rol gespeeld tijdens de z.g. "Kleine IJstijd" (~1400 – ~1850). Zie ook het stukje over klimaatverandering (4.2.1) op m'n webstek.

Daarnaast is er ook sprake van verticale uitwisseling in de oceanen. In het onderstaande plaatje staat het totaalbeeld weergegeven.

Afbeelding

In de Indische en Grote Oceaan is er z.g. "Circumpolar Deep Water" aanwezig dat van Antarctica afkomstig is. In de Indische Oceaan stroomt er geen water op diepte naar Antarctica dat zou kunnen bijdragen aan de afsmelt van IJskappen (op diepte).
Bij de Grote Oceaan is dat op beperkte schaal wel het geval. Daar stroomt "North Pacific Deep Water" dat gemengd wordt met "Antarctic Intermediate Water" terug naar Antarctica. Maar nogmaals: De bijdrage, zeker als je het vergelijkt met het beeld in de Atlantische Oceaan, is echter beperkt.

Blijft over het beeld in de Atlantische Oceaan.

Afbeelding

Daar vormt zich bij de oostelijke zijde Groenland z.g. "North Atlantic Deep Water". De stroom daarvan is aanzienlijk. In de Denmark Strait bevindt zich een "onderzeese waterval" van 50 Sverdrup (5 miljoen m³ per second, ofwel 15 à 25 maal de Amazone). Dat water bereikt - op diepte - uiteindelijk Antarctica. Je moet je echter wel afvragen hoe snel dat gaat. Als je - in orde van grootte - een doorstroomd oppervlak van 1 km dik en 1000 km breed aannneemt kom je op snelheden uit van zo'n 5 mm/s, ofwel 150 km per jaar. Ook treedt er op weg naar Antarctica verdere menging op met "Antarctic Bottom Water" en "Antarctic Intermediate Water".

En daar zit een vraag n.a.v. het verhaal van James Hansen. Hoe snel gaat, ten gevolge hiervan, de afsmeling van Antarctische IJskappen (m.n. bij west Antarctica - denk o.a. aan de Pine Island gletscher) op diepte?

Het is een complex verhaal. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-07-2015 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2015 13:39

verwijderd
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 29-07-2015 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2015 13:42

"Dan wordt op enig moment in de toekomst de discussie gestart of het nog zin heeft welke investering dan ook te doen daar waar het west Nederland betreft ..."

Een glimp van deze toekomst zie je nu in Florida en de Carolina's.
Heel leuk verschijnsel is dat verzekeraars achter mekaar uitstappen. En die hebben vooraf uitgebreid gewaarschuwd, dus de mensen krijgen exact wat ze willen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2015 14:04

Remko, bij deze iets tegen cynisme:

http://www.resilience.org/

Mazzel, Evert

Verder laat ik het hierbij; dit is geen politiek forum.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Nieuwsuur: "Wetenschappers voorspellen extreme klimaatveranderingen"

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2015 15:11

Dank, goed bedoeld Evert ik weet het - maar het is helemaal niet aan de orde.

[ verwijderd door cRR voor de volledigheid der verwijderingen ]
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 29-07-2015 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie