.

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

.

Bericht door Ted » 18-07-2015 18:22

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Oceaan niet meer te temmen

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2015 21:11

Ted schreef:In de krant van 18 juli stond een artikel van een oceanograaf. Deze geeft aan dat de oceanen nog honderden zelfs nog duizenden jaren opwarmen. ... etc.


Ted, ik wil je niet volledig ontmoedigen hoor, maar ...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-07-2015 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Oceaan niet meer te temmen

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2015 21:15

Uitstoot verder verminderen (<1 jaar): voordat we op een "steady state" economie (in ieder geval qua fossiel energieverbruik) zitten zijn we zo enkele decennia verder. Maar goed, dat kan mogelijk nog iets sneller, hangt van politieke wil af.


Oceanen deels leegpompen naar -100m NAP en het water afvoeren in de ruimte:
Heb ik even uitgerekend. 3.5 · 10^19 kg de ruimte inslingeren (met 11.3 km/s, de ontsnappingssnelheid van de Aarde) kost minimaal 2.24 · 10^27 Joule, hetgeen neer komt op 3.85 miljoen maal het huidige energieverbruik van de mensheid per jaar. Ergo: Luchtkasteel.


Extreem krachtige koelelementen plaatsen in oceanen:
wel eens gekeken hoe een koelkast werkt? Een warmtepomp produceert altijd meer warmte dan koude (2e hoofdwet van de thermodynamica). Even los van de ook hier kolossale hoeveelheden benodigde energie: Je zou het slechts erger maken.


De zon verplaatsen naar 500.000.000 km afstand van de aarde:
even los van de onmogelijkheid hiervan - dit is echt ver buiten het bereik van de mogelijkheden van de mensheid - lijkt dit me een wat erg radicaal idee. De Aarde op 500.000.000 km zou - bij gelijkblijvend broeikas effect - afkoelen tot ruw weg –115°C ...

Tot slot: Die Aarde redt zichzelf prima hoor! Maar wel met de kanttekening dat zulks zowel mèt als zonder menselijke beschaving kan. En het is het laatste waar het - wat mij betreft - om draait: Een duurzaam evenwicht tussen menselijke activiteiten en beschikbare natuurlijke hulpbronnen.


Mazzel & broge, Evert


Jammer - de editor "verkloot"de tekst - dus webmaster ... haal maar weg.

Degene die het overzichtelijk lezen wil kan ook op "quote" drukken dan zijn de tussenruimtes wel zichtbaar en dan na lezen annuleren, niet echt quoten natuurlijk. Armoedig maar ik zie even niets anders als oplossing.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-07-2015 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Oceaan niet meer te temmen

Bericht door Adwin » 18-07-2015 21:52

Misschien is een luxaflexje / spiegels in de ruimte wat me haalbaarder lijkt :-). Tambora, Toba nog een keer laten knallen met een kernbommetje in de krater.
Maar .... het is spelen met vuur en ijs. Je kan ook de andere kant op redeneren en voor je het weet heb je een ijsballetje aarde.
Zoals
Evert zegt de aarde redt zich echt wel en de mens voorlopig ook; alleen met wat rampen en wat minder mensen. Maar ook dat is niet zeker.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Oceaan niet meer te temmen

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2015 23:14

Eigenlijk niet meer dan logisch dat de meeste energie de oceanen 'inkruipt'. De soortelijke warmte van water is vele malen groter dan die van lucht.
De opwarming van aarde wordt grotendeels gemaskeerd door de opwarmende oceanen en het smeltende ijs.

We zouden nog wel eens heel erg kunnen schrikken van de werkelijke schade die we de voorbije 200 jaar aan ons leefmilieu hebben aangericht.

Ik denk echt niet dat we hier nog generaties lang rustig over kunnen nadenken.

De meest succesvolle organismen op aarde zijn die, die de minste energie verbruiken......Afbeelding

We hoeven ons ook niet echt zorgen te maken want het 'probleem' zal zichzelf wel oplossen, er worden geen compromissen gesloten, alleen de beste oplossing zal het halen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-07-2015 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie