Wereldtemperatuur

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 04-04-2017 19:20

Richard schreef:@Gerben

Begrijp ik het nu goed dat het normaal is dat een record met 8 a 9 graden sneuvelt in Ojmjakon ?
Lijkt me sterk, want dan zou het kookpunt daar over zo'n 12-14 jaar letterlijk bereikt worden.

Regelmatig een afwijking van 8 a 9 graden t.o.v. normaal lijkt me wel vaker voorkomend als je dat bedoelt.


Ik bedoel dat een afwijking van rond de 20 graden in die gebieden wel vaker voorkomt. Daarom zijn die dagrecords niet abnormaal want die vallen binnen die 20 graden...
Alweer 2 dagrecords deze maand voor Ojmjakon overigens

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 23-04-2017 10:22

Zie je niet vaak dat NH een kleinere afwijking heeft dan het ZH. Wereldtemperatuur kukelt verder naar beneden....

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerard » 25-04-2017 17:46

Ach, zijn we toch nog op de goede weg! Het is ook al zo koud de laatste dagen. Nieuw ijstijd in zicht!
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-04-2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 25-04-2017 20:17

Gerard schreef:Ach, zijn we toch nog op de goede weg! Het is ook al zo koud de laatste dagen. Nieuw ijstijd in zicht!


Ik schrijf niet dat we op de goede weg zijn.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerard » 27-04-2017 12:04

Nee dat schreef ik ;)

Ik weet dat lokaal weer niets met wereldklimaat en wereldtemperatuur te maken heeft, maar als je zo het temperatuurverloop van deze maand beschouwt zou je denken dat hier het koudeputje gevormd is als contrast met de rest van het Noordelijk Halfrond.

Na jaren van zuidstromingen nu een preferentie voor noordstromingen in onze regio?

Laten we het maar houden op gewoon "het weer": gebruikelijke variaties van jaar tot jaar. En misschien is het ook wel weer eens een meer "ouderwetse" april.
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-06-2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 01-05-2017 21:35

https://www.scientias.nl/co2-concentratie-atmosfeer-tikt-410-ppm-aan/

Weer een grens geslecht. Vind dat vrij snel gaan!

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Edward » 01-05-2017 23:43

Tijdens de ALV vorige week is de grens van 410 ppm overigens ook even onder de aandacht gekomen bij één van de presentaties.
Laatst gewijzigd door Edward op 01-05-2017 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Henk » 25-06-2017 12:49

Even wat kanttekeningen van mij: de wereldtemp is deze maand juni nu duidelijk lager dan daarvoor: gem 0.25 gr C boven het gemiddelde van 1981-2010.
Dat is nog geen reden voor een feestje, maar toch wel vrij apart, vind ik. Waarom? Omdat we nog steeds een positieve PDO beleven momenteel en er een neutrale ENSO is, dus geen echte la Nina en ook de AMOC is positief. Wat verder opvalt zijn de lage temps op enige hoogte (850 hpa) in het noordpoolgebied. Regelmatig zie ik de min 5 en zelfs af en toe de min 10 C op die hoogte en dat is in deze tijd van het jaar al jaren niet meer voorgekomen. De zee-ijs afsmelt was in april/mei "sluggish" volgens de Amerikanen en is dat nog steeds. Verder is er tot diep in juni veel sneeuw blijven liggen in het noorden van Siberie. De hogedrukgebieden bevonden zich op gematigde breedten, dus ook bij ons, en brachten in deze streken vaak zonnig en (erg) warm weer, maar lieten de arctische gebieden min of meer ongemoeid, m.u.v. de Bering Zee/Chukchi Zee.
Hoe dit verder gaat uitpakken voor bijvoorbeeld het zee-ijs en de rest van de zomer bij ons, zullen we moeten afwachten, maar toch zijn dit wel een aantal opmerkelijke zaken.
Laatst gewijzigd door Henk op 25-06-2017 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 29-09-2017 11:54

" Boven zee wordt echter de nachttemperatuur van het zeewater op een meter diepte gebruikt, omdat deze nauwkeuriger wordt waargenomen. In klimaatmodellen wordt echter vaak ook boven zee de luchttemperatuur genomen."

http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/is-1-5-c-opwarming-nog-haalbaar

Vraag me af hoe je dat in de poolgebieden meet waar het gedeeltes van het jaar niet licht of donker wordt!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 29-09-2017 12:45

Ik kreeg een snel antwoord van 1 van de auteurs:

"er zijn een aantal meteorologische stations in het noordpoolgebied, en onderzoeksbases in het zuidpoolgebied, waar de luchttemperatuur gewoon met een thermometer wordt afgelezen (wel een speciaal model dat lage temperaturen aankan). In de bijgesloten kaartjes zijn alle stations met 30 jaar of meer aan metingen weergegeven. Verder worden in het Noordpoolgebied in de winter op het ijs tijdelijke meetstations ingericht (hoewel dat steeds moeilijker wordt) en staan in het zuidpoolgebied ook veel automatische weerstations.

Er is in de zomer ook open zeewater in deze gebieden. De temperatuur daarvan wordt gemeten met de schepen die er varen, wat boeien en met satellieten. Die meten de echte oppervlaktetemperatuur, niet op een meter diepte, maar de twee zijn wel in elkaar om te rekenen."

Punt van kritiek zou kunnen zijn dat men niet overal op aarde op dezelfde manier waarneemt. Ook zijn het voornamelijk kuststations waar natuurlijk de opwarming als eerst merkbaar is.




Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerben op 29-09-2017 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie